name | autoweek.cz

115 000 objednávek na elektromobil Tesla Model 3

115 000 objednávek na elektromobil Tesla Model 3

01.04.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elon Musk ve velkém stylu představil čtvrtý model Tesla Motors nazvaný Model 3. Tento první cenově dostupnější vůz značky Tesla (základní cena 35 000 USD) během 24 hodin po předvedení přilákal 115 000 objednávek spojených se složením kauce ve výši 1000 USD.
Elon Musk v designérském studiu Tesla Motors v kalifornském Hawthorne představil nový model značky. O voze Tesla Model 3 toho ale mnoho neprozradil.
 
Tesla Model 3 - co o ní víme
Jen tolik, že uveze pět dospělých, při obsazení dvěma osobami ujede podle standardu EPA 215 mil (346 km) a zrychlí z 0 na 60 mph (97 km/h) za méně než 6 s. Model 3 má být vybaven hardwarem umožňujícím instalaci funkce Tesla Autopilot.
 
Model 3 by měl být první ve velkém vyráběným vozem značky Tesla, která se uvedla v roce 2003 Roadsterem na bázi elektroverze vozu Lotus. Na předváděných záběrech je pětidveřový liftback, u něhož je výklopné víko zavazadlového prostoru na zádi tvořeno rozměrným sklem. Zavazadlový prostor je, podobně jako u Modelu S, i v přídi. Videozáběry také prozradily, že budou k dispozici verze s elektromotory na zadní nápravě a pohonem dvou kol i s elektromotory vpředu i vzadu a pohonem všech kol. Na záběrech je vidět i rozměrný displej mezi předními sedadly.
 
O rychlé dobíjení se bude starat síť rychlodobíjecích stanic Tesla Superchargers, která se má v krátké době zdvojnásobit na 7200 stanic celosvětově do konce roku 2017. Podobně se má zdvojnásobit i síť prodejců ze stávajících 215 na 441 po celém světě.
 
Objednávají, ač zatím nevědí co
Elon Musk slíbil, že Model 3 dostanou první zákazníci do konce roku 2017. Tomuto slibu ale málokdo věří, protože zatím žádný ze slibovaných termínů nedokázal dodržet - např. Model X se začal prodávat se dvouletým zpožděním. Schopnost produkovat v továrně v kalifornském Fremontu velké množství vozu Model 3 je pro další existenci Tesla Motors klíčová. Tesla se tak zařadí mezi konkurenty velkých automobilek.
 
Ač se o Modelu 3 zatím vlastně nic konkrétního neví, během 24 hodin od představení vozu se on-line přihlásilo 115 000 zájemců ochotných složit zálohu 1000 USD. Jenže pro ně může být termín dodávky velmi důležitý. Elon Musk proto slíbil, že přednostně bude vyhověno těm, kteří už koupili Model S nebo Model X.
 
V současné době lze na vůz získat daňovou úlevu ve výši 7500 USD, což při ceně 35 000 USD bez daně je dost významná položka (Model S stojí okolo 80 000 USD a Model X se prodává v ceně kolem 140 000 USD). Jenže tato úleva se podstatně sníží ve chvíli, kdy Tesla Motors prodá více než 200 000 vozů. Vloni dodala 50 580 vozů a tuto hranici překročí na pomezí let 2017 a 2018. Většina z těch (a možná, že všichni), kteří včera složili zálohu, tedy z této daňové úlevy získají maximálně polovinu nebo možná jen třetinu uvedené částky.
 
Elon Musk plánuje, že do roku 2020 jeho Tesla Motors bude vyrábět půl milionu aut ročně, aby se konečně stala ziskovou (vloni jen za čtvrté čtvrtletí vyprodukovala ztrátu 320 milionů USD). Tesla Motors rozsáhle investuje nejen do sítě superdobíjecích stanic a v USA i do vlastní sítě prodejen, ale také buduje v Nevadě největší továrnu na výrobu Li-Ion akkumulátorů pro elektromobily na světě. K prodeji 500 000 aut ročně ale Tesle nebude stačit ani Model 3. K tomu bude muset přijít ještě s dalším o poznání levnějším autem.