name | autoweek.cz

13. značkou u VW bude Moia (aktualizováno)

13. značkou u VW bude Moia (aktualizováno)

05.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Snem Ferdinanda Piecha bylo, aby se Alfa Romeo stala 13. značkou koncernu Volkswagen. To se nestane, protože jako 13. koncernová značka bude v pondělí 5. prosince v Londýně představena nově vytvořená Moia.
Před časem Volkswagen oznámil úmysl vytvořit zcela novou koncernovou značku zastřešující nové trendy mobility, jako jsou carsharing a inteligentní kombinace různých dopravních prostředků. Oficiálně tuto značku představí 5. prosince v 10:00 v Londýně. Bude se jmenovat Moia.
 
Automobilky se chtějí stát poskytovateli nových služeb mobility. VW Group proto investuje 300 milionů dolarů do zprostředkovatele dopravní obslužnost Gett, což je konkurent Uberu. Mezi služby, které mají být dalším pilířem společnosti, se řadí mimo jiné i sdílení vozidel (carsharing), ale také různé dopravní služby a autonomně jezdící kyvadlová doprava. Pro propojení těchto služeb VW Group vytváří zcela novou značku Moia.


Sídlem nové značky Moia by měl být Berlín kvůli blízkosti rozrůstající se německé start-up scény. Šéfem značky Moia by měl být dosavadní šéf  NGIN Mobility Ole Harms. Nová značka má být zprvu zavedena pouze v Německu, ale s její expanzí do zahraničí se samozřejmě také počítá. V roce 2025 má být Moia lídrem na trhu v oblasti služeb městské mobility v Evropě. VW podle německého tisku od značky Moia očekává již v příštích letech tržby v řádech stovek milionů.

Aktuálně z představení značky v Londýně:
„V našich městech se stále pohybuje jako před 20 nebo 30 lety. Musíme nabídnout nové formy dopravy a skutečně zlepšit dopravní situaci,“ prohlásil nově jmenovaný šéf značky Moia Ola Harms.

Harms dále uvedl, že se Moia zaměří na spuštění pružné kyvadlové dopravy, provozované paralelně s linkami městských autobusů, a služby spolujízdy podobně jako Uber. Servis shuttle-busů se bude objednávat pomocí aplikace v chytrém telefonu a sdílet mezi uživateli. Harms tvrdí, že chce dosáhnout ceny srovnatelné s městskými autobusy. Harms je přesvědčen, že automobilky jsou v lepším postavení, aby se staly provozovateli mobility na objednávku než technologické společnosti.

Zpočátku bude flotila vozidel Moia využívat stávající modely skupiny VW, jako jsou minibusy Volkswagen Transporter. Postupně ale mají být nahrazovány novými vozidly s elektrickým pohonem a se 6 až 8 místy k sezení, které budou postavené na nové platformě MEB pro elektromobily. Koncept těchto vozidel by podle Harmse mohl být představen již v příštím roce. Projekt je organizačně zařazen do divize Volkswagen - Užitkové vozy.
 
Důležitou součástí služeb Moia má být nové vozidlo schopné jezdit autonomně, tedy bez potřeby řidiče. Harms chce mít flotilu zkušebních prototypů jezdících autonomně do roku 2019 a dodal: „Do roku 2021 určitě uvidíme několik měst po celém světě, v nichž budou působit autonomní flotily.“


Na vytvoření značky Moia Volkswagen vynaloží podle Harmse během následujícího roku nebo dvou částku v řádu stovek milionů eur. Moia ale bude rovněž usilovat o spolupráci s firmami a investory mimo koncern s cílem získat finanční prostředky pro další růst. Značka Moia se sídlem v Berlíně má v současné době 50 zaměstnanců, ale do konce příštího roku jejich počet vzroste na 200. Harms je přesvědčen, že za dva až čtyři roky Moia dosáhne příjmy v řádu několika miliard.