name | autoweek.cz

18. test AutoBest na okruhu Vairano

18. test AutoBest na okruhu Vairano

30.11.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na okruhu Vairano a v jeho okolí proběhlo tradiční testování finalistů ankety AutoBest - Best Buy Car Europe 2019 spojené se speciální prezentací všech vozů.
Tradiční testování finalistů ankety AutoBest se už potřetí uskutečnilo v testovacím areálu Vairano ASC Center patřícím časopisu Quattroruote. Na předměstí Milána se sešlo 28 porotců ze 31 členů poroty - zbývající tři byli jejich redakcemi vysláni na autosalon do Los Angeles.
 
Vítězství se vyplatí
Připomeňme přínos, jaký pro automobilky má vítězství v anketě AutoBest. Roberto Altavilla vyjádřil poměr nákladů na prezentaci Fiatu Tipo pro AutoBest a následný přínos z publicity zisku ocenění AutoBest 2016 pro Fiat Tipo v poměru 10 eur za 1 vynaložené euro. Luca de Meo vyjádřil hodnotu informací o zisku titulu AutoBest 2017 pro Seat Ateca na 1,2 milionu eur a v případě Citroënu C3 Aircross to po získání ceny AutoBest 2018 už byly 4 miliony eur. Ocenění má navíc velký význam i pro motivaci pracovníků, kteří se podílejí na vývoji a výrobě oceněných vozů.
 
Jízdy po silnici
Tradičním začátkem testů bylo seznámení se s vozy v běžném provozu v okolí města San Genesio ed Uniti. Tak jako každý rok byli porotci, včetně těch přijíždějících z východní Evropy, překvapeni, s jak neuvěřitelně nekvalitními silnicemi se lze na severu Itálie setkat. Pro účely testu jsou ovšem tyto silnice ideální, protože dokáží odhalit skryté nedostatky zkoušených vozů. Je ale vidět, že Itálie dlouhodobě do oprav silniční sítě neinvestuje.
 
Vynikající prezentace
Další fází je setkání s představiteli automobilek, kteří při originálním představení seznamují všechny přítomné, tedy i zástupce konkurence, s přednostmi svých vozů s cílem seznámit porotce s přednostmi jejich vozů z hlediska kritérií používaných při volbě, přičemž mají k dispozici matici se 13 hodnotícími kritérii a jejich váhou. Své vozy představili Xavier Peugeot (Citroën), Rainer Wode (Ford), David Labrosse (Kia), Peter Kuhn (Opel) a Rembert Serrus (Toyota) a spolu s nimi PR pracovníci Nicolas Judenne (Citroën), Panu Vainamu (Kia) a Jean-Philippe Kemf (Opel).
 
Letošní prezentace lze jednoznačně označit za zdaleka nejkvalitnější za celou historii pořádání těchto setkání. Všechny značky vzaly svůj úkol velmi vážně a současně s nadhledem, přičemž v případě PSA, Citroënu, Kia Motors a Toyoty šlo o prezentace speciálně připravené pro AutoBest. Všechny prezentace výrazně převyšovaly běžný standard známý z představení novinek pro novináře. K tomu se přidaly i zajímavé odpovědi na dotazy, včetně diskuzí se zástupci konkurence, přičemž otázky zahrnovaly i oblasti budoucích strategií jednotlivých značek s ohledem na nadcházející přechod k elektromobilitě.
 
Testy na okruhu
Během testování na okruhu ve Vairanu nejde o srovnávací test ani o měření výkonnosti. Jde především o prověření všech vozů v extrémních situacích, k nimž dochází v běžném provozu a s nimiž se musejí automobily vyrovnávat bez ohledu na kategorii, do níž náleží - jde o ovladatelnost a chování vozu v sériích zatáček s různým poloměrem, stabilitu při extrémním brzdění, zvládání vyhýbacího manévru, jízdu po nekvalitních cestách, ukazující schopnosti tlumení podvozku a ovladatelnost vozu na příčných i podélných nerovnostech, a brzdění na mokru.
 
Současně s tím se samozřejmě členové poroty mohou s vozy detailně seznámit i z hlediska jejich praktičnosti a dalších parametrů, které je zajímají. Přitom mohou vše přímo na místě probírat se zástupci automobilek.
 
Letošní testy, na rozdíl od předchozích let, probíhaly za mimořádně příznivých podmínek během dvou prosluněných dnů.
 
Nejlepší koupě pro evropské motoristy
Porota AutoBest volí auto, které podle daných kritérií vychází jako ta nejlepší koupě pro běžné evropské motoristy. Do hodnocení se proto zahrnují jen rodinné automobily s cenou základní verze nepřesahující hranici 20 000 eur bez DPH. U všech finalistů automobilky zaručují, že je tato podmínka splněna a že jsou jejich vozy v prodeji ve většině zemí do konce února následujícího roku.
 
Letošními finalisty jsou trojice vozů koncernu PSA Citroën Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo, Citroën C4 Cactus, Dacia Duster, Ford Fiesta, Kia Ceed a Toyota Corolla. Další z finalistů Volkswagen T-Cross byl vyřazen vzhledem k posunutí zahájení prodeje až na duben (může tedy usilovat o zařazení mezi finalisty znovu v příštím roce). Vůz Dacia Duster ovšem nebyl mezi testovanými, protože rumunská automobilka neměla k dispozici vozy s nově homologovanými motory. Naopak Toyota k testům poprvé připravila i možnost srovnání obou systémů hybridního pohonu pro novou generaci modelu Corolla.
 
Galavečer bude v únoru v Bruselu
Porotci nyní vyhodnotí své zážitky z Vairana a do svého hodnocení zahrnou i konkrétní situaci na každém trhu. Poté propočtou bodové hodnocení. Součet jejich hodnocení určí pořadí tak, aby byl vítěz ohlášen 15. prosince. Spolu s tím budou oznámeni i vítězové dalších kategorií, v nichž porota hodnotí největší přínos pro automobilový průmysl.
 
Tradiční slavnostní vyhlášení vítězů proběhne během galavečera 6. února 2019 v Bruselu. Tam budou pozvány nejen představitelé oceněných firem, ale i další významné osobnosti evropského automobilového průmyslu bez ohledu na to, kdo bude konečným vítězem.