name | autoweek.cz

300 dobíjecích stanic ČEZ

300 dobíjecích stanic ČEZ

04.05.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Za dva roky se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ zdvojnásobila - jubilejní stojan číslo 300 spustil v Nymburku místopředseda vlády Karel Havlíček.
Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy se i v České republice auta s elektrickým pohonem stávají běžnou součástí provozu. Napomáhá tomu i podpora budování dobíjecích stanic v souladu s Národním plánem čisté mobility. Největší tuzemská síť veřejných dobíjecích stojanů, provozovaná energetickou společností ČEZ, je srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic. Jubilejní 300. zprovozněný stojan na parkovišti řetězce Kaufland v Nymburku slavnostně uvedl do provozu místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
 
Elektromobilita znamená i transformaci českého automobilového průmyslu. Česká vláda podporuje přechod k elektromobilitě, nikoliv ovšem dotacemi na nákup vozidel, s výjimkou municipalit, ale podporou budování infrastruktury. Na výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury včetně nákupu vozidel na alternativní pohon veřejnými dopravci, kraji, městy a obcemi by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,45 miliardy korun, a to z evropských fondů i z národních zdrojů,“ řekl v Nymburku místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
 
„Dnes jsme v Nymburku spustili dobíjecí stojan číslo 300 společnosti ČEZ. V České republice už slouží 700 dobíjecích stanic pro téměř 7000 elektromobilů, což je optimální poměr. Do roku 2030 očekáváme nárůst na třicetinásobek, na podporu toho máme připraveny desítky miliard. Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice mělo do roku 2030 jezdit 220 000 až 500 000 elektromobilů, 800 až 1200 elektrobusů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů na elektřinu,“ uvedl místopředseda vlády Karel Havlíček.
 
„Dynamická výstavba stanic je dobrou zprávou pro rozvoj elektromobility v Česku. Právě dostatečně hustá síť povyšuje elektrická auta na pohodlný dopravní prostředek i při cestování mezi městy. S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc. Důležité bude zároveň transformovat náš automobilový průmysl směrem k výrobě elektromobilů, včetně například výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory, přímo v Česku. Na tom intenzivně pracujeme,“ doplnil Karel Havlíček.
 
„Rychle stoupající počet elektroaut je jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
 
Hlavní tíhu provozu nesou rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. Ty dnes tvoří více než 80 % sítě ČEZ a umožňují nabíjet výkonem až 50 kW všechny typy elektromobilů. U každého ze stojanů ČEZ mohou v jednu chvíli doplňovat energii dva elektromobily. Stojany ČEZ tedy dnes obslouží najednou až 600 elektromobilů. Více než 150 stanic vzniklo díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich postavil ČEZ z vlastních prostředků.
 
Na rozšiřování veřejné sítě dobíjecích stanic spolupracuje ČEZ s partnery jako jsou sítě obchodních a stravovacích řetězců, čerpacích stanic, prodejců aut, ale i s kraji a městy. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 18 MW. V plánu ČEZu je rychle rozšířit počet nabíjecích stanic na 1000 a instalovaný výkon na 50-60 MW. Podle Daniela Beneše má stávající distribuční síť pro toto zvýšení dostatečnou kapacitu.
 
Národní plán čisté mobility kromě zmiňovaných ambicí v oblasti elektromobility přepokládá také to, že do roku 2030 bude v České republice 80 dobíjecích stanic na vodík a jezdit 40 000 až 50 000 vodíkových osobních automobilů a 870 autobusů na tento pohon. Plán na produkci vodíku elektrolýzou v České republice připravuje i společnost ČEZ, mj. i vzhledem k tomu, že není jasné, zda se hromadná a nákladní doprava vydá cestou elektromobility s akumulátory nebo využití vodíku.