name | autoweek.cz

„Elektromobily většinové zákazníky nelákají“

„Elektromobily většinové zákazníky nelákají“

04.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel PSA Carlos Tavares říká, že elektricky poháněné automobily většinové zákazníky nepřitahují a kupují je jen „zelení závisláci“.
„Jakmile se na některém trhu zruší dotace na koupi elektromobilů, poptávka po nich se okamžitě zcela zhroutí,“ řekl Carlos Tavares během konferenčního vystoupení uspořádaného místo tradičního setkání u kulatého stolu, které se mělo konat během autosalonu v Ženevě.
 
„Bitva od nynějška spočívá v tom, aby se vozidla s nulovými emisemi stala od roku 2025 cenově dostupnými,“ řekl Tavares. „Naše elektrická vozidla prodáváme jen lidem zcela závislým na zeleném stylu života. Nedostáváme se k pragmaticky uvažujícím zákazníkům,“ řekl Tavares s odkazem na potíže Peugeotu při prodeji elektricky poháněných automobilů běžným spotřebitelům.
 
„Širší přijetí elektromobilů brzdí nedostatek potřebné sítě nabíjecích stanic, omezený provozní dojezd a nejistota spojená s dlouhodobou cenou elektřiny. To je důvod, proč jsme se rozhodli vyvinout takové platformy, které jsou schopné využívat všechny typy pohonu - plně elektrický, hybridní nebo jen se spalovacími motory - abychom se mohli obratně přizpůsobit tomu, co zákazníci požadují,“ uvedl Tavares.
 
Skupina PSA podle Tavarese dosud plní svůj cíl v oblasti emisí CO2 v EU ve výši 93 g/km, a to díky silnému prodeji automobilů se vznětovými motory a nízkoemisních elektrifikovaných vozidel. „Dodržování závazku v oblasti CO2 v Evropě je pro skupinu PSA nutností. Jeho stav sledujeme každý měsíc. Splnili jsme jej v lednu i únoru. Silný prodej plně elektrických a plug-in hybridních automobilů nám pomáhá snižovat průměr emisí CO2,“ uvedl Tavares.
 
Před dvěma lety Tavares předpověděl, že skupina PSA bude muset v EU dosáhnout 7 % svého prodeje ve formě bezemisních vozidel (tzn. elektromobilů) aby zůstala v souladu se svým cílem. „V nejhorším případě, kdy podíl vznětových motorů v Evropě klesal k 10 %, byl potřebný podíl 7 %. Náš prodej vozů se vznětovými motory se ale stabilizoval na přibližně 30 %, a proto jsme v souladu s naší potřebou prodeje nízkoemisních vozů asi na 6 %, ovšem jejich skutečný podíl v našich modelových řadách se pohybuje od 10 do 20 %,“ řekl Tavares.
 
V rámci úsilí Evropské unie bojovat proti změnám klimatu musí skupinu PSA do roku 2021 snížit emise CO2 ve svém vozovém parku na 91,6 g/km nebo čelit pokutám. PA Consulting ovšem předpovídá, že průměr emisí skupiny PSA v roce 2021 překročí o 4 g cílovou hodnotu, takže bude čelit pokutě ve výši 938 milionů eur.
 
Carlos Tavares rovněž uvedl, že skupina PSA upraví své partnerství s čínskou společností Huawei pokud to orgány Spojených států stanoví jako podmínku pro schválení spojení s koncernem Fiat Chrysler. PSA k dokončení fúze s Fiat Chrysler a vzniku společnosti s hodnotou 50 miliard USD potřebuje získat souhlas amerických úřadů v době, kdy Washington tvrdě naléhá na své evropské spojence, aby vyřadili Huawei z telekomunikačních infrastruktur. Francie dosud vylučovala diskriminaci Huawei jako možného dodavatele 5G sítě v zemi.
 
Peugeot v roce 2017 uzavřel partnerství s Huawei s cílem vyvinout cloudový systém připojených vozidel. Ten už byl nasazen v šesti milionech automobilů v Evropě a Číně. „Máme spolupráci s Huawei, která je navázána na naše partnerství s francouzskou telekomunikační společností Orange, takže s nimi nejsme v přímém vztahu. Ale samozřejmě v této záležitosti poslechneme americké úřady a budeme dodržovat všechny jejich pokyny,“ řekl Tavares.