name | autoweek.cz

ADAC proti mýtu v Německu

ADAC proti mýtu v Německu

23.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německá vláda se rozhodla od roku 2016 zpoplatnit dálnice a vybrané silnice. Mýto budou platit domácí i zahraniční řidiči, ale těm domácím bude kompenzováno odečtem ze silniční daně. ADAC se zamyslel na dopady tohoto opatření a našel pět důvodů, proč by se mýto nemělo zavádět.
Německý autoklub ADAC nechal vědeckého specialistu na dopravu Ralfa Ratzenbergera analyzovat potenciální dopady zavedení mýta. Výsledkem je pět důvodů proč by se mýto zavádět nemělo. Mýto bude mít velký dopad i na české řidiče. Analýza ADAC je zajímavá i z jiných důvodů - její závěry jsou poučné i pro nás.
 
1)
Zahraniční řidiči už za použití německé dálniční a silniční sítě ve skutečnosti platí prostřednictvím daní za pohonné hmoty. Na nich stát podle Německého ústavu pro ekonomický výzkum DIW vybírá víc peněz, než kolik potřebuje na pokrytí nákladů na budování a údržbu dálnic a silnic.
 
2)
Z peněz vybraných za mýtné by se měly financovat opravy mostů a odstraňovat výmoly. Jenže podle dopravního vědce tyto prostředky postačí sotva na pokrytí nákladů na administrativu spojenou s jejich vybíráním. Žádný skutečný přínos z vybraných peněz nebude, v nejhorším případě dokonce může být celý systém ve ztrátě.
 
3)
Případné výnosy z mýtného nemusejí být použity na opravy nebo výstavbu nových komunikací. Žádný předpis určující, jak bude s vybranými prostředky naloženo, totiž neexistuje.
 
4)
Zavedením mýtného se nezvýší rozpočet ministerstva dopravy. Stejně jako v případě zavedení mýtného pro nákladní vozidla nejspíš bude snížen. Výsledkem tedy bude naopak nedostatek prostředků na opravy mostů a silnic.
 
5)
Existuje reálné nebezpečí, že mýto nakonec dopadne i na německé řidiče. Ti jsou zatím chlácholeni tím, že jim bude kompenzováno vracením části silniční daně. Jenže Evropský soud by toto rozhodnutí mohl jako diskriminační opatření zvrátit, což by neznamenalo odvolání mýta, ale zrušení jeho kompenzace pro německé řidiče.