name | autoweek.cz

Afrika skládkou ojetých aut z Evropy

Afrika skládkou ojetých aut z Evropy

27.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropa řeší své problémy se životním prostředím na úkor Afriky, kam každoročně vyváží milion vyřazených ojetých automobilů. Organizace spojených národů požaduje, aby se tento vývoz autovraků z důvodů ochrany životního prostředí a bezpečnosti zastavil.
Podle programu OSN pro životní prostředí UNEP je životní prostředí Afriky znečišťováno záplavou vyřazených ojetých automobilů z průmyslových zemí. „Miliony ojetých osobních automobilů, užitkových vozidel a minibusů vyvážených z Evropy, Japonska a USA do rozvojových zemí významně přispívají ke znečištění ovzduší a brání snahám o zmírnění dopadu dopravy na změny klimatu,“ uvádí zpráva UNEP.
 
V letech 2015 až 2018 bylo v celém světě vyvezeno 14 milionů ojetých automobilů. Z tohoto množství přibližně 80 % směřovalo do chudých zemí. Podle studie UNEP polovina z nich odešla do Afriky, menší část se však dostává také do východní Evropy (24 %, významný podíl na dovozu autovraků ze západní Evropy má i Česká republika), na Střední východ (12 %), do Asie (15 %) a Latinské Ameriky (9 %). Mnoho z těchto ojetých vozidel není způsobilých k provozu na pozemních komunikacích a jejich používání vede k růstu smrtelných dopravních nehod v zemích jako jsou Malawi, Nigérie, Zimbabwe a Burundi.
 
OSN si dělá starosti s klimatem
OSN požaduje okamžité zastavení této praxe aby nedocházelo k ohrožení stanovených klimatických cílů. „Průmyslové země musí zastavit vývoz vozidel, která neobstojí při kontrole emisí nebo bezpečnosti a již nejsou považována za způsobilá k provozu v zemích původu, zatímco dovážející země by měly zavést přísnější normy kvality. Nežádáme o úplný zákaz vývozu, jsou však naléhavě zapotřebí předpisy,“ naléhá ředitelka UNEP Inger Andersenová.
 
Počet exportovaných automobilů přepravovaných z Evropy se odhaduje na zhruba jeden milion ročně. Analýza, zkoumající situaci ve 146 zemích, ukázala, že dvě třetiny z nich mají pouze slabá nebo velmi slabá omezení dovozu ojetých automobilů. OSN proto zahájila iniciativu na stanovení minimálních standardů pro dovoz ojetých vozů. Několik afrických zemí - včetně Maroka, Alžírska, Ghany, Pobřeží slonoviny a Mauricia - je již aplikovalo.
 
Evropa vyváží svůj odpad
Na německém pobřeží Severního moře byl před pouhým měsícem zprovozněn terminál pro přepravu evropských ojetých automobilů do Afriky. Z Wilhelmshavenu má být do severní Afriky ročně přepraveno téměř 60 000 automobilů. Ale zejména Nizozemsko je považováno za důležité překladiště. Exportní studie, realizovaná tamní vládou, ukázala, že většina ojetých automobilů při vývozu již nebyla registrována pro silniční provoz. Často šlo o neprodejné a vyřazené vraky, které směřovaly do Nigérie a dalších západoafrických zemí. V průměru šlo o auta stará 16 až 20 let a tedy již nesplňující ani emisní normu Euro 4.
 
Nizozemská ministryně životního prostředí Stientje Van Veldhovenová vyzvala ke koordinovanému evropskému přístupu a solidaritě s africkými zeměmi. „Šrot je šrot a Evropa by neměla vyvážet odpad do Afriky. Je nezbytný koordinovaný přístup s africkými státy,“ řekla na videokonferenci.
 
Afrika chce dovoz autovraků omezit
Věci se ale začínají měnit. Západoafrická konfederace ECOWAS vydala nové standardy pro ojetá auta. Plánovaná dohoda o volném obchodu v Africe, která by měla připravit půdu pro největší jednotný trh na světě s 1,2 miliardy lidí, je považována za příležitost omezit dovoz vyřazených automobilů z Evropy.
 
Automobilový průmysl, který se nachází hlavně v Jižní Africe, považuje dovoz starých ojetin za rušivý faktor v prodeji nových ekologičtějších automobilů. „Pokud budou dobré podmínky, potenciál Afriky pro prodej nových aut je až pět milionů vozů ročně,“ říká bývalý generální ředitel společnosti Volkswagen South Africa Thomas Schäfer, který nedávno nastoupil do Škoda Auto. Ve funkci předsedy Africké asociace výrobců automobilů AAAM byl hybnou silou rozvoje afrického trhu s novými auty. Skupina Volkswagen, která letos plánuje v Jižní Africe vyrobit 160 000 vozidel, ve Rwandě zahájila pilotní projekt, jehož cílem je prosadit v Africe elektromobilitu.
 
Schäfer považuje za příklad ve vytváření vhodných struktur Ghanu. Její ministr životního prostředí Kwabena Frimpong-Boateng zdůrazňuje: „Ghana byla první zemí v regionu, která přešla na paliva s nižším obsahem síry a zavedla pro dovoz ojetých automobilů věkovou hranici deseti let.“ Česká republika se tedy má kde poučit...
 
Nejen autovraky
V Africe se nelegálně nelikvidují ve velkém měřítku pouze staré automobily, ale především elektrické spotřebiče a další odpady poškozující životního prostředí. Největší africké úložiště elektronického odpadu ilegálně dováženého z Evropy Agbogbloshie je v Ghaně. EU na jednu stranu prosazuje vysoké standardy ochrany klimatu a požaduje jejich dodržování i on jiných zemí, ale země EU v čele s Německem nepohodlný šrot škodící životnímu prostředí jednoduše vyváží do úkor rozvojových zemí.