name | autoweek.cz

Aliance Renault-Nissan prohlubuje spolupráci s Mitsubishi

Aliance Renault-Nissan prohlubuje spolupráci s Mitsubishi

06.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault s Nissanem vytvářejí novou alianci - tentokrát s Mitsubishi Motors. V jejím rámci se budou společně vyrábět sedany a vozidla s elektrickým pohonem. Mitsubishi pod svou značkou uvede na severoamerický trh vozy Renault.

Renault opustil Spojené státy v roce 1987 poté, co prodal svůj podíl v koncernu American Motors společnosti Chrysler. Nyní se Renault se svými vozy přece jen do Spojených států vrátí. Nikoliv ovšem s modely jako jsou Clio (jeho předchůdce R5 se opravdu v USA ve spolupráci s AMC prodával pod jménem Le Car!), Mégane nebo Kangoo.

Namísto toho Renault nabídne vozy odvozené z produkce své korejské společnosti Renault Samsung Motors, které se ale budou prodávat pod značkou Mitsubishi v rámci nové aliance mezi aliancí Renault-Nissan a Mitsubishi.

Prvním modelem pro Spojené státy v Kanadu bude velký sedan Samsung SM5 (foto), v Evropě nabízený pod jménem Renault Latitude, který se vyrábí v korejském Busanu. Poté se přidá i sedan střední třídy Samsung SM3 (v Evropě Renault Fluence). U toho ale zatím není jasné, kde se bude vyrábět. V obou případech ale zatím není zcela jasné, zda se do nové aliance zapojí už stávající modely, nebo zda spolupráce započne až s uvedením nových generací těchto vozů.

Největší v Jižní Koreji vyráběný sedan Samsung SM7 se jako Renault Talisman prodává jen v Číně. Samsung Motors také vyrábí crossover QM5, který známe jako Renault Koleos.

V oficiálním prohlášení se uvádí, že obě strany nyní "prozkoumají několik nových projektů sdílení produktů, techniky a výrobních kapacit". Zatím ale nebylo zmíněno, jaké je předpokládané načasování uvádění jednotlivých modelů.

V rámci společného vývoje bude globální miniauto (alternativa k japonským vozítkům kategorie Kei), které bude mít i variantu s elektrickým pohonem. Nissan je s modelem Leaf nyní světovou jedničkou na trhu vozidel s elektrickým pohonem, zatímco Mitsubishi bylo první automobilkou vyrábějící moderní elektromobil i-MiEV.

Oba nové sedany mají v nabídce Mitsubishi pro USA údajně sloužit jako náhrada pro modely Galant a Lancer. Za model Galant nepřišla náhrada a nový Lancer zaostává prodejními výsledky daleko za svými konkurenty, takže je už dávno zralý na výměnu.

Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn k tomu uvedl: "Nissan a Mitsubishi už v minulosti těžily ze vzájemné spolupráce. Vítám proto nové nasměrování této širší spolupráce, které vytvářejí nové příležitosti také pro Renault."

Dohoda staví na několika možných výměnách produktů mezi aliancí Renault-Nissan a Mitsubishi, protože se obě strany snaží maximalizovat využití výrobních kapacit a snížit výrobní náklady. Renault-Nissan především hledají jak zvednout produkci v málo využité jihokorejské továrně Samsung Motors. Rozšířit by se měla i společná výroba minivozů Nissan Dayz a Mitsubishi eK určených k prodeji jen v Japonsku. Ty se vyrábějí společně od roku 2011.

Výrobní závod v jihovýchodním přístavním městě Busanu má roční kapacitu 300 000 vozů, ale v loňském roce vyrobil pouze 130 000 aut, přičemž v Jižní Koreji se prodalo asi 60 000 vozů Samsung. Ve druhé polovině roku 2014 zde začne výroba crossoverů Nissan Rogue pro americký trh s plánovanou roční produkcí 80 000 vozů. Dodávky pro Mitsubishi přidají další práci.