name | autoweek.cz

Alibaba chce změnit obchod s auty

Alibaba chce změnit obchod s auty

19.12.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínský internetový zasilatelský velkoobchod Alibaba, jeden z největších na světě, chce radikálně změnit způsob prodeje automobilů s dodávkami z gigantického automatu.
Prodejní automat na auta od Alibaby by měl řešit mnoho problémů najednou - počínaje úsporou prostoru a konče novým zážitkem z koupě auta. Přitom nechce kupující připravit ani o zážitek z testovací jízdy.
 
Představa Alibaby je taková: na ulici uvidíte auto, které vás zaujme. Naskenujete ho pomocí aplikace Taobaou ve svém smartphonu a přidáte svoje selfie. Aplikace Taobao zjistí značku a model a naplánuje vám až třídenní zkušební jízdu, pro jejíž zorganizování po schválení odešle potřebné osobní údaje. K využití této služby je jen potřeba mít u Alibaby v Sesame Creditu potřebný počet bodů.
 
Jakmile zákazník přijde do automatu, terminál ve vchodu rozpozná obličej, identifikuje zájemce a ten jen potvrdí svou volbu. Automat mu ze zásobníku vydá auto jako když se kupuje plechovka s colou a už je možné vyrazit na zkušební jízdu. Aby se služba nezneužívala, není možné objednat více než pět zkušebních jízd za dva měsíce a totéž auto nelze objednat znovu. Pro případ koupě má Alibaba k dispozici veškeré potřebné služby. Pomocí stejné aplikace posléze může zařídit vše potřebné ke koupi auta nebo si objednat jinou zkušební jízdu.
 
Zdá se vám to jako ukázka z nějaké sci-fi? Jenže Alibaba chce první automaty na auta zprovoznit v Šanghaji a Nankingu už v lednu a do konce roku 2018 jich chce mít v Číně několik desítek! Jak to probíhá můžete vidět zde:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=88&v=NvJFluC3A5s
 
V této souvislosti je zajímavé, že minulý týden byla podepsána dohoda mezi Alibabou a Ford Motor o podpoře prodeje elektromobilů Ford v Číně. Alibaba ale nedávno také koupila podíl v novém výrobci elektromobilů Guangzhou Xiaopeng Motors Technology. Tato zatím málo známá firma spolupracuje s Haima Automobile, což je pobočka jedné z největších čínských automobilek FAW Group.
 
Ostatně podobně se chovají i čínští konkurenti Alibaby Baidu a Tencent. Zatímco Tencent vlastní významný díl akcií Tesla Motors, Baidu koupilo jiného výrobce elektromobilů WM Motor Technology.