apple připravuje elektromobil s revolučním akumulátorem | Aktuality | autoweek.cz

Apple připravuje elektromobil s revolučním akumulátorem

Apple připravuje elektromobil s revolučním akumulátorem

27.12.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jak uvádí agentura Reuters, společnost Apple připravuje na rok 2024 zahájení výroby autonomních automobilů s elektrickým pohonem využívajícím revoluční technologii akumulátorů.
Společnost Apple Inc. činí pokroky s vývojem autonomních automobilů, takže si údajně stanovila za cíl zahájit jejich výrobu v roce 2024. Vozidlo s elektrickým pohonem by podle zdrojů agentury Reuters mělo používat vlastní akumulátor s průlomovou technologií. Nelze ale vyloučit, že zpoždění, související s pandemií Covid-19, může posunout zahájení výroby do roku 2025 nebo na pozdější termín.
 
Práce na vývoji automobilu přezdívaného iCar začaly roku 2014, když byl zcela od nuly zahájen Project Titan. Vývoj ovšem probíhal velmi nerovnoměrně a v jednu chvíli Apple práce zcela přerušil s tím, že se zaměří jen na vývoj software. Mezi tím ale znovu přehodnotil své cíle a veterán společnosti Apple Doug Field, který pracoval i ve společnosti Tesla Inc, se v roce 2018 vrátil dohlížet na tento projekt.
 
Od té doby vývojáři Apple podle zdrojů Reuters pokročili natolik, že si nyní kladou za cíl vyrábět dopravní prostředek pro spotřebitele. Společnost Apple údajně hodlá navrhnout osobní vozidlo pro masový trh, což je v kontrastu s konkurenty, jako je Waymo společnosti Alphabet Inc (Google), která vyvíjí robotická taxi pro přepravu cestujících bez řidiče. „Pokud na planetě existuje nějaká společnost, která na to má potřebné zdroje, pak je to pravděpodobně Apple. Ale zároveň to ale není mobilní telefon,“ uvedl pro Reuters jeden bývalý pracovník projektu Titan.
 
Apple při prodeji svých produktů pracuje s podstatně vyšší mírou zisku než je dosažitelná při prodeji velkosériově vyráběných automobilů, takže není jasná ekonomická výhodnost tohoto projektu. Výroba automobilů je navíc nesmírně náročná na dodavatelský řetězec, a to i pro tak bohatou společnost jako je Apple, která produkuje stovky milionů elektronických výrobků s díly dodávanými z celého světa. Nikdy ale nevyrobila automobil. Společnosti Tesla Elona Muska trvalo 17 let, než koncem loňského roku dokázala začít vyrábět elektromobily se ziskem.
 
Zatím není jasné, kdo by měl automobil značky Apple vyrábět, ale zdroje Reuters uvedly, že se společnost bude při výrobě spoléhat na partnera. Pro dosažení zisku je při výrobě automobilů potřeba dosáhnout objem výroby, který může být problémem i pro společnost Apple, která je na automobilovém trhu nováčkem. Společnost Apple už dříve o výrobě svého automobilu jednala se společností Magna International, ovšem jednání skončila, protože plány společnosti Apple při nich nebyly jasné. Magna International mezi tím uzavřela dohodu o spolupráci na vývoji a výrobě komponent pro elektromobily s korejskou společností LG.
 
Stále zde je i možnost, že se Apple místo výroby automobilu pod vlastní značkou rozhodne omezit rozsah svého úsilí pouze na systém autonomního řízení, který bude integrován do vozidla z produkce některé tradiční automobilky. Apple každopádně hodlá využívat externí dodavatele pro rozhodující komponenty systému autonomního řízení, včetně senzorů lidar, které pomáhají autonomním automobilům získat trojrozměrný pohled na své okolí. Některé senzory ale může odvodit z jednotek lidar interně vyvinutých pro modely iPhone 12 Pro a iPad Pro uvedené na trh v letošním roce.
 
V souladu se strategií společnosti Apple má být použita nová konstrukce akumulátorů, která má zajistit radikální snížení výrobních nákladů a zvýšení dojezdu vozidla. Apple údajně plánuje použít unikátní konstrukci monočlánku, která zvětšuje jednotlivé články a uvolňuje tak prostor uvnitř sad článků odstraněním nezbytné nosné struktury pro bloky a moduly. Tato konstrukce znamená, že uvnitř akumulátoru může být více aktivního materiálu, což vozu poskytne potenciálně větší dojezd.
 
Apple pro akumulátory zkoumá sloučeninu označovanou jako LFP, neboli lithio-železo-fosfátové akumulátory, u níž je menší pravděpodobnost přehřátí a jsou tedy bezpečnější než jiné typy lithio-ionových akumulátorů. LFP akumulátory mají poněkud nižší hustotu ukládané energie, ale poskytují vyšší a stabilnější vybíjecí výkon, mají delší životnost a nevyžadují použití kobaltu a niklu.
 
Společnost Apple zatím své plány oficiálně nezveřejnila a k informacím agentury Reuters se nevyjadřuje.