name | autoweek.cz

Audi e-tron GT concept - výhled na rok 2020

Audi e-tron GT concept - výhled na rok 2020

01.12.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie čtyřdveřového sedanu s elektrickým pohonem ukazuje podobu skvěle vypadajícího budoucího soka pro Teslu Model S.
Audi na autosalonu v Los Angeles představuje studii čtyřdveřového sedanu s profilem kupé a elektrickým pohonem. Po nedávno představeném SUV e-tron 55, jehož prodej začne v únoru 2019, a modelu e-tron Sportback, který přijde na trh do konce roku 2019, půjde o třetí model značky s plně elektrickým pohonem. Vývoj projektu probíhá tak, aby mohla být v závěru roku 2020 zahájena sériová výroba. S předáním prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku roku 2021. Za realizaci sériového vozu nese odpovědnost dceřiná firma Audi zaměřená na sportovní vozy Audi Sport.
 
Technika tohoto automobilu byla vyvinuta v úzké spolupráci se značkou Porsche. Koncept byl vytvořen na platformě s plochou podlahou, která umožnila vytvořit automobil s nízko položeným těžištěm. Design ovšem má nezaměnitelný charakter značky Audi. Vnější podoba vozu je podřízena aerodynamice, která malým odporem snižuje spotřebu elektrické energie a současně minimalizuje vztlakové síly. Karoserie kombinuje různé materiály - střecha je vyrobena z uhlíkového kompozitu, velký počet různých komponent je z hliníku a nosné prvky jsou z vysokopevnostní oceli.
 
Pohon zajišťují dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem uložené na přední a zadní nápravě. Poskytují nejvyšší celkový výkon 434 kW (590 k) a zajišťují pohonu všech kol quattro, resp. e-quattro, protože mezi přední a zadní nápravou není mechanické spojení. Vůz má pro zlepšení směrové stability i řízení všech kol. Audi e-tron GT concept dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s a nejvyšší rychlost má kvůli dojezdu omezenou na 240 km/h.
 
Napájení zajišťují lithio-ionové akumulátory v systému s napětím 800 V. Mají kapacitu 90 kWh a dojezd podle nové zkušební metodiky WLTP přesáhne hranici 400 km. Systémy rekuperace prodlužuje dojezd až o 30 %. Systém 800 V umožňuje využívat nabíjení akumulátorů stejnosměrným rychlodobíjením, které dosáhne 80 % kapacity (což je energie pro ujetí více než 320 km) za 20 minut. Nabíjet ale je možné i na nabíjecích stojanech s třífázovým proudem, takže řidič může využívat kompletní síť nabíjecích stanic, a s nabíjecím výkonem 11 kW lze vůz nabíjet přes noc z běžné sítě.
 
Výhodou koncepce elektromobilu s dlouhým rozvorem náprav 290 cm při celkové délce 496 cm jsou dva zavazadlové prostory - v zádi o objemu 450 l a pod přední kapotou o objemu 100 l.
 
Interiér Audi označuje jako veganský protože sedadla a další plochy jsou čalouněny kvalitní syntetickou kůží, na sedacích plochách, loketních opěrkách a středové konzoli jsou použity tkaniny, vyrobené z recyklovaných vláken a podlahové koberce jsou vyrobeny z vlákna Econyl, které se vyrábí recyklací použitých rybářských sítí. Na stropě a obloženích střešních sloupků je materiál z mikrovláken.
 
Dalším společným projektem vývojových oddělení značek Audi a Porsche je prémiová platforma PPE pro elektrifikované vozy. Ta bude základem několika modelových řad Audi, které pokryjí segmenty B až D s velkým objemem prodeje. Do roku 2025 chce Audi nabízet 12 automobilů s čistě elektrickým pohonem a třetina prodaných vozidel bude připadat na elektrifikované modely. Nabídka pokryje všechny významné segmenty trhu, od kompaktní až po vyšší třídu, i různé typy karoserií.