name | autoweek.cz

Auto bez řidiče narazilo do autobusu

Auto bez řidiče narazilo do autobusu

02.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Google připustil, že nese určitou odpovědnost za nehodu, při níž jeho zkušební vozidlo s autonomním řízením narazilo do autobusu. Menší nehoda se obešla bez zranění.
Nehoda nebyla první, do níž bylo zapleteno autonomně ovládané vozidlo. Nicméně je zřejmě první, na níž toto vozidlo nese vinu. Společnost Google k nehodě sdělila, že aktualizuje svůj software, aby se v budoucnosti předešlo podobným incidentům.
 
K nehodě došlo 14. února v kalifornském Mountain View, tedy ve městě, kde je sídlo společnosti Google. Autonomně řízený Lexus RX450h se rychlostí 3 km/h blížil k překžce, zatímco autobus jel ve vedlejším jízdním pruhu rychlostí asi 24 km/h. Autonomní vozidlo i jeho řidič (i v autonomním režimu musí být ve zkušebním voze řidič kontrolující veškerou činnost) předpokládali, že autobus zpomalí, aby vozu Googlu umožnil pokračovat v jízdě i za zúžením. Jenže poté, když autonomní režim odbočil do středového jízdního pruhu, narazil do boku autobusu. Přitom způsobil menší hmotnou škodu, ale nikdo nebyl zraněn.
 
Google ve svém prohlášení uvedl: „Jednoznačně neseme svůj díl odpovědnosti, protože pokud by se náš vůz nepohnul, tak by ke kolizi nedošlo. To znamená, že náš testovací řidič věřil, že autobus zpomalí nebo zastaví, aby nám umožnil vjet do jízdního pruhu, kde k tomu byl dostatečný prostor.“
 
Společnost Google uvedla, že incident detailně prozkoumala z tisíce různých pohledů na svém simulátoru a poté provedla vylepšení svého softwaru. Nyní tedy vozidla Googlu lépe chápou, že autobusy (a dalších velká vozidla) s menší pravděpodobností zareagují na podobnou situaci stejně jako jiné typy vozidel. „Doufáme, že v budoucnosti naše vozy podobné situace zvládnou elegantněji,“ uvádí se ve zprávě Googlu.
 
Společnost Google vloni v listopadu uvedla, že její autonomní vozidla nikdy nebyla viníkem nehod, do nichž byla zapletena. Zkušební vozidla Googlu absolvovala přes 3,2 milionu testovacích kilometrů v režimu autonomního i manuálního řízení. Přitom byla účastníky 17 menších dopravních nehod. S autonomně řízenými vozidly dosud nikdy nedošlo k vážnější nehodě, nicméně poměr počtu nehod na ujetou vzdálenost je u autonomních vozidel podstatně vyšší, než u vozidel s řidičem.
 
Kalifornský úřad pro motorová vozidla po provozovatelích autonomně se pohybujících vozidel vyžaduje povinně hlásit každou nehodu. Pro Google tento drobný incident znamená poměrně velkou komplikaci v jeho výzkumném programu. Google totiž usiluje o to, aby mohl provozovat autonomní vozidla bez volantu a dalších ovládacích prvků. V prosinci Google kritizoval Kalifornii, že její předpisy u autonomních vozidel vyžadují volant a pedál plynu a brzdy pokud jsou provozována na veřejných komunikacích. Současně musí za volantem sedět zkušený řidič připravený v případě jakýchkoliv problémů převzít řízení vozidla.