name | autoweek.cz

AutoBest testoval elektromobily

AutoBest testoval elektromobily

24.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Organizace AutoBest uspořádala první evropský srovnávací test skutečného dojezdu elektromobilů s dojezdem přes 200 km podle metodiky WLTP dostupných na evropském trhu. Většina vozidel skutečně dosáhla uváděný dojezd.
Organizace AutoBest ve spolupráci se španělským webem coches.net a Katalánským okruhem v Barceloně uspořádala srovnávací test dojezdu deseti elektromobilů s homologovaným dojezdem podle metodiky WLTP přes 200 km (čtyři vozy mají dokonce dojezd přes 300 km). S vozy jezdili motorističtí novináři v okolí Barcelony.
 
Automobily BMW i3, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf a Opel Ampera-e dosáhly dokonce lepší výsledek než podle je homologovaná hodnota. Renault Zoe, Tesla Model S a Tesla Model X dosáhly hodnotu lepší než 90 % homologované. Pouze Nissan Leaf a Jaguar I-Pace vykázaly výrazně nižší dojezd.
 
EV Indexy AutoBest
Organizace AutoBest při testu uvedla dva nové indexy. AutoBest EV Index 1 vyjadřuje v % podíl skutečného dojezdu při testu s hodnotou uváděnou podle WLTP. Druhý AutoBest EV Index 2 vyjadřuje účinnost akumulátorů v poměru reálného dojezdu v km na 1 kWh kapacity akumulátorů.
 
Nejlépe z hodnocení AutoBest indexu 1 vyšly vozy Kia Soul EV, Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf, které výrazně překročily uváděnou hodnotu dojezdu. V hodnocení AutoBest indexu 2 dosáhly nejlepší výsledek BMW i3, Hyundai Ioniq a Renault Zoe.
 
K testovaným vozům
Vozy Tesla Model S a Model X v testovaných verzích 100 jsou elektromobily s největším dojezdem na trhu díky kapacitě akumulátorů 100 kWh. V prodeji jsou i verze s kapacitou akumulátorů 75 kWh.
 
Jaguar I-Pace byl jediný vůz v testu v předprodukční verzi v podobě, v jaké absolvoval oficiální mediální představení tohoto modelu se softwarem v prototypové verzi. Sériové vozy budou mít novější software.
 
Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf vykazují mezi testovanými vozy nejnižší spotřebu elektrické energie jen mírně nad 12 kWh/100 km.
 
Průběh testu
Při používání elektromobilů mají významný vliv na dojezd klimatické podmínky, styl jízdy a použití některých komfortních prvků výbavy, především klimatizace. Při použití ekonomického režimu (eco mode) by u některých vozů bylo možné dosáhnout větší dojezd, stejně jako při jízdě bez použití klimatizace a při extrémně úsporném stylu jízdy. Účelem testu ovšem nebylo dosažení maximálních hodnot ale zjištění reálného dojezdu při běžných podmínkách jízdy dosažitelného většinou motoristů.
 
Všechny testované vozy proto byly obsazeny jednou osobou, při jízdě se používala klimatizace a pneumatiky měly výrobcem doporučený tlak. Všechny vozy jely v běžném jízdním režimu, nikoliv v Eco-mode ani Sport-mode.
 
Automobily absolvovaly stejný 180 km dlouhý okruh sestávající z kombinace dálnice, běžných silnic a městských ulic. Po návratu na Katalánský okruh vozy pokračovaly po závodní trati rychlostí 70 km/h až do úplného vyčerpání energie z akumulátorů podle indikátoru a poté dojely do padoku.
 
Řidiči se ve vozech střídali po absolvování 30 - 40 km aby se eliminoval rozdílný styl jízdy. Vozidla jela v konvoji za zaváděcím vozidlem, které ukazovalo trasu a určovalo rychlost jízdy. Všechny vozidla celý test absolvovala dvakrát.
 
Všechny vozy byly vybaveny měřicím zařízením Blunik. Po absolvování testu byla vozidla dobíjena pod dohledem dvou zástupců organizace Bureau Veritas. K dobití byl použit jak běžný postup, tak rychlodobíjení.
 
Model Test 1 Test 2 průměr NEDC WLTP Autobest EV1
BMW i3 237,670 km 225,820 km 231,745 km 300 km 225 km 103 %
Hyundai Ioniq EV 224,070 km 199,730 km 211,900 km 280 km 204 km 103,8 %
Jaguar I-Pace 319,270 km 307,850 km 313,560 km ND 480 km 65,3 %
Kia Soul 222,520 km 214,330 km 218,425 km 250 km 185 km* 118 %
Nissan Leaf 220,330 km 235,650 km 227,990 km 378 km 285 km 80 %
Opel Ampera-e 375,200 km 379,200 km 377,200 km 520 km 380 km 99,3 %
Renault Zoe 40 295,440 km 273,100 km 284,270 km 400 km 300 km 94,7 %
Tesla Model S 433,660 km 411,640 km 422,650 km 632 km 461 km* 91,6 %
Tesla Model X 395,250 km 404,890 km 400,070 km 565 km 430 km* 93 %
VWe-Golf 244,890 km 218,630 km 231,760 km 300 km 219 km 105,8 %
* vypočtená hodnota (nemá dosud homologaci podle WLTP)
 
Model průměr spotřeba Autobest EV2
BMW i3 231,745 km 14,8 kWh 6.98
Hyundai Ioniq EV 211,900 km 12,2 kWh 6.95
Jaguar I-Pace 313,560 km 27,5 kWh 3.48
Kia Soul 218,425 km 13,6 kWh 6.62
Nissan Leaf 227,990 km 16,3 kWh 5.70
Opel Ampera-e 377,200 km 16,1 kWh 6.29
Renault Zoe 40 284,270 km 14,6 kWh 6.93
Tesla Model S 422,650 km 20,6 kWh 4.23
Tesla Model X 400,070 km 23,4 kWh 4.00
VW e-Golf 231,760 km 12,4 kWh 6.47
 
Model výkon (kW) kapacita (kWh) dobíjení normal/fast hmotnost (kg) max. rychlost (km/h) cena ve Španělsku (eur)
BMW i3 125/170 33,2 14 h 1320 150 38 200
      25’      
Hyundai Ioniq EV 88/120 30,5 14 h 30 1495 165 34 925
      25’      
Jaguar I-Pace 294/400 90 43 h 30 2208 200 79 100
      1h 15’      
Kia Soul Electric 81/111 33 15 h 30 1580 145 33 550
      30’      
Nissan Leaf 110/150 40 19 h 30 1580 144 33 400
      35’      
Opel Ampera-e 150/204 60 30 h 1691 150 ND
      25’      
Renault Zoe 40 80/109 41 19 h 1545 135 32 700
      45’      
Tesla Model S 311/420 100 45 h 15 2320 250 109 050
      30’      
Tesla Model X 311/420 100 45 h 15 2460 250 111 500
      30’      
Volkswagen e-Golf 100/136 35,8 16 h 30 1615 150 38 435
      40’