name | autoweek.cz

Automobil jako řidič 2. - využití všech systémů

Automobil jako řidič 2. - využití všech systémů

30.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dálniční autopilot bude podle společnosti Bosch za pět let připraven po technické stránce pro sériovou výrobu. Automatizovaná jízda klade vysoké nároky na technickou spolehlivost. Klíčem k úspěchu je rozsáhlé know-how o všech systémech vozidla.
Bosch uvede již za několik let na trh funkci, která postaví řidiče před rozhodnutí, zda chtějí sami řídit, nebo to nechají na technice. Během plně automatizované jízdy přebírá vozidlo přechodně kompletní odpovědnost za řízení. Tím se zvýší bezpečnost silničního provozu. Zároveň to však klade také velké požadavky na spolehlivost techniky a z toho plyne nutnost zásadních změn v konstrukci vozidel.
 
„Automobil se stane řidičem, řidič cestujícím. Z technického hlediska je Bosch ve vývoji těchto systémů na dobré cestě. S naším dálničním autopilotem by mohly automobily jezdit po dálnici v režimu plně automatizované jízdy již od roku 2020,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

Automatizovaná jízda má vliv na všechny části automobilu: pohon, brzdovou soustavu, řízení, přístroje, navigační systém, soustavu senzorů a síťové propojení uvnitř vozidla i mimo něj. Klíčem k úspěchu je rozsáhlé know-how o všech systémech vozidla. V tomto ohledu má Bosch v celosvětovém měřítku bezkonkurenční postavení, což umocnilo začátkem letošního roku dokončené kompletní převzetí společnosti ZF Lenksysteme GmbH, která se specializuje na řízení a nyní má název Robert Bosch Automotive Steering GmbH.
 
Základem automatizované jízdy jsou asistenční systémy, které pomáhají řidičům již dnes při změně jízdního pruhu a při jízdě v jízdním pruhu, brzdění nebo vyhýbacích manévrech. „Na cestě k autonomní jízdě uvedeme na trh ještě mnoho nových asistenčních systémů,“ oznámil Hoheisel.
 
Bosch takto získávané poznatky okamžitě využívá při vývoji automatizované jízdy. Ve společnosti Bosch pracuje po celém světě 2000 vývojářů v oblasti asistenčních systémů, kteří podporují oba týmy, vyvíjející od roku 2011 v Abstattu u Heilbronnu a v Palo Alto v Silicon Valley techniku pro autonomní jízdu.
 
Největší motivací pro vývoj automatizované jízdy společností Bosch je zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Podle odhadů přichází po celém světě o život v důsledku dopravních nehod přibližně 1,3 milionu lidí. V 90 % případů je příčinou nehody lidská chyba.
 
„Správná podpora v kritických dopravních situacích může zachránit životy,“ říká Hoheisel. Podle prognózy oddělení společnosti Bosch pro výzkum nehod může rostoucí stupeň automatizace přispět k dalšímu snížení počtu nehod, jen v Německu až o jednu třetinu. To už vidí i první pojišťovny. Například ve Velké Británii jsou majitelé vozidel s určitými asistenčními systémy, například funkcí nouzového brzdění v městském provozu (AEB City), již odměňováni zařazením do výhodnější pojistné třídy.
 
Silniční doprava bude díky automatizovanému řízení nejen bezpečnější, ale i hospodárnější. Americké studie si od předvídavé strategie řízení na dálnicích slibují snížení spotřeby paliva až o 39 %.