name | autoweek.cz

Automobilky pod tlakem

Automobilky pod tlakem

09.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropští výrobci automobilů jsou pod tlakem ze všech stran. Nezbytné investice se setkávají s náročným prostředím na mezinárodních trzích.
Před letošním mezinárodním autosalonem IAA ve Frankfurtu nemá automobilový průmysl v Evropě co oslavovat. Na trhu, který vykazuje známky zpomalení, klesají marže. Přitom jsou nutné obrovské investice do technologií budoucnosti. Extrémní tlak na snižování nákladů ze strany výrobců automobilů stále citelněji dopadá na dodavatele. Poradenská společnost McKinsey zveřejnila novou studii Zvládnutí nové mobility, v níž její autoři zkoumají jak by se automobilový průmysl v Evropě měl připravit na budoucnost.
 
Například pouze v roce 2021 budou automobilky muset v Evropské unii prodat více než dva miliony elektricky poháněných automobilů, aby splnily cíle flotilových emisí CO2. Pro porovnání: v roce 2018 bylo prodáno jen 200 000 elektromobilů. Pokud se jim to nepodaří a dojde k překročení flotilových limitů, hrozí jim pokuta v celkové výši přes 15 miliard eur.
 
Jak uvádí studie, automobilový průmysl už na tento „Extrémní scénář“ reaguje. Podle předběžných zpráv přední výrobci do roku 2025 uvedou na trh více než 300 nových elektrických modelů s akumulátory. Do vývoje speciálních modulárních platforem a nových modelů už automobilky investovaly více než 275 miliard eur.
 
Výrobci se však zaměřili na velké a středně velké modely, kde jsou z hlediska ziskovosti nejatraktivnější, zatímco malé elektromobily v segmentu městských mini a malých aut jsou do značné míry zanedbávány.
 
Kromě snížení výrobních nákladů, zejména u akumulátorů, se musí reorganizovat také celý dodavatelský řetězec. Pro splnění cíle prodeje více než dvou milionů elektricky poháněných vozidel v roce 2021 by Evropa potřebovala akumulátory s celkovou kapacitou přibližně 110 GWh. Jenže v současné době má k dispozici 25 GWh. Aby byla uspokojena dodatečná poptávka, Evropa by tedy potřebovala ekvivalent čtyř velkotováren velikosti Tesla Gigafactory. Podle Tesly bude továrna na akumulátory ve státě Nevada od roku 2020 dodávat lithio-ionové články a sady akumulátorů pro přibližně 500 000 elektrických automobilů ročně.
 
Zákazníci i nadále vnímají dojezd elektromobilů jako příliš malý, což je hlavní překážkou při nákupu elektromobilu kromě jeho poměrně vysoké ceny. Podle analytiků společnosti McKinsey se každý druhý zákazník obává krátkého dojezdu a chybějící nabíjecí infrastruktury. Evropa postrádá asi 400 000 veřejných nabíjecích stanic. V Německu by nicméně 64% potenciálních zákazníků při příštím nákupu zvažovalo koupi elektromobilu, zatímco v Číně to je 86 %.
 
Ve snaze překonat uvedené obtíže automobilky stále více volí strategii spolupráce. Nezbytné investice do elektrické mobility se tak dají lépe rozložit mezi několik partnerů. V této oblasti již existuje 65 partnerství, z toho 26 mezi automobilkami. Stále častěji se ale objevují také partnerství s technologickými společnostmi bez velké automobilové tradice. Tyto společnosti jsou současně narušující silou na trhu, novými konkurenty v oboru, který měli klasičtí výrobci po celá desetiletí plně pod kontrolou.
 
Výrobci by také mohli těžit z cíleného využití umělé inteligence. Ústředními oblastmi využití jsou servisní služby, proces výroby a řízení dodavatelského řetězce.