name | autoweek.cz

Automobilky se s nedostatkem čipů probouzejí do nové reality

Automobilky se s nedostatkem čipů probouzejí do nové reality

20.02.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Polovodičová krize, která otřásla automobilovým průmyslem, ponechává výrobcům automobilů jasnou volbu: zaplatit, předzásobit se nebo riskovat uvíznutí na vedlejší koleji, protože výrobci čipů se zaměřují na lukrativnější podnikání s jinými zákazníky. Konstatuje to analýza agentury Reuters.
Výrobci automobilů, včetně společností Volkswagen, Ford a General Motors, snížili svou produkci, protože trh s čipy byl vymeten výrobci spotřební elektroniky. Výrobci smartphonů jsou v tomto odvětví preferovanými zákazníky, protože od výrobců kupují vyspělejší čipy s vyšší marží.
 
Nedostatek polovodičů v hodnotě více než 800 USD pro moderní elektricky poháněný automobil odhalil rozpor mezi automobilovým průmyslem, zkaženým desítkami let dodávek just-in-time, a dodavatelským řetězcem elektronického průmyslu, který již nemůže pracovat podle jeho přání.
 
„Automobilový průmysl byl zvyklý na to, že celý dodavatelský řetězec je soustředěn kolem automobilů. Zcela přehlížel že výrobci polovodičů mají i jinou alternativu,“ konstatoval mnichovský partner společnosti McKinsey Ondřej Burkacký.
 
Automobilky reagují na nedostatek lobbováním u vlád, aby dotovaly výstavbu větší výrobní kapacity pro produkci čipů. V Německu Volkswagen ukázal prstem na dodavatele s tím, že je vloni v dubnu, kdy byla velká část světové produkce automobilů kvůli pandemii koronaviru zastavena nebo zpomalila, včas upozornil, že ve druhé polovině roku očekává výrazné oživení poptávky.
 
Výrobci čipů ovšem tvrdí, že automobilový průmysl v době propadu produkce velmi rychle zrušil objednávky a nyní v době oživení požaduje investice do nové výroby. Pro agenturu Reuters představitel jednoho evropského výrobce polovodičů pod podmínkou anonymity uvedl: „V loňském roce jsme museli propustit personál a nést náklady za zastavení produkce. Pokud nás automobilky žádají, abychom investovali do nové výrobní kapacity, tak by nám prosím měly říct, kdo při příštím poklesu za tuto nevyužitou kapacitu zaplatí!“
 
Zákazník zastaralé techniky
„Automobilový průmysl za čipy ročně utrácí přibližně 40 miliard dolarů, což představuje zhruba desetinu globálního trhu. Pro srovnání - samotný Apple za čipy utrácí více jen pro výrobu svých iPhonů,“ vypočítává technický analytik společnosti Mirabaud Neil Campling.
 
Čipy používané v automobilech navíc bývají základními produkty, jako jsou mikrořadiče, které se vyrábějí ve starších provozech, kde se nepoužívá špičková výrobní technologie, do níž by výrobci čipů byli ochotni investovat. Dodavatelé konstatují: „Pokud budeme pokračovat ve výrobě těchto věcí, pak pro ně nemáme jiné použití. Sony je nebude používat pro Playstation 5 nebo Apple pro svůj příští iPhone,“ uvedl Asif Anwar ze společnosti Strategy Analytics.
 
Výrobce čipů překvapila panická reakce německého automobilového průmyslu, který přesvědčil ministra hospodářství Petera Altmaiera, aby v lednu napsal svému protějšku na Tchaj-wan dopis, v němž požádal výrobce polovodičů o dodávku dalších čipů. Jenže žádné další dodávky nepřicházely, přičemž jeden německý průmyslový zdroj žertoval, že větší šanci získat více čipů z Tchaj-wanu měli Američané, protože u pobřeží mohli alespoň zaparkovat letadlovou loď.
 
Jeden z představitelů výrobce čipů pro agenturu Reuters ukázal, jak automobilky situaci nechápou: „Zavolal nám jeden výrobce automobilů, který zoufale potřeboval dodávku, a řekl nám: Proč nezavedete noční směnu, abyste zvýšili produkci? Oni vůbec nepochopili, že od začátku provozujeme i noční směnu.“
 
Rychlé řešení není na dohled
Ačkoliv přední dodavatel čipů pro globální automobilový průmysl Infineon a jeden z největších dodavatelů automobilového průmyslu Robert Bosch plánují letos uvést do provozu nové továrny na výrobu čipů, je jen malá šance, že se nedostatek polovodičů podaří brzy eliminovat.
 
Specialisté na výrobu čipů, jako je Infineon, zadávají část výroby pro automobilový průmysl externím dodavatelům mezi nimiž dominuje společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC). Jenže asijští výrobci v současné době upřednostňují špičkové výrobce elektroniky, protože také narážejí na limity produkční kapacity.
 
Z dlouhodobého hlediska se vztahy mezi výrobci čipů a automobilovým průmyslem sblíží, protože se začínají více přijímat elektromobily a vyvíjejí se funkce jako asistované a autonomní řízení, které vyžadují pokročilejší čipy.
 
Z krátkodobého hlediska však neexistuje žádná rychlá náprava nedostatečných dodávek čipů. IHS Markit odhaduje, že doba potřebná k dodání mikroovladačů se zdvojnásobila na 26 týdnů a teprve v březnu dosáhne dna. To podle IHS Markit ohrožuje výrobu milionu lehkých vozidel v prvním čtvrtletí. Vedoucí pracovníci a analytici evropského čipového průmyslu se shodují, že nabídka poptávku dožene až později v tomto roce.
 
„Nedostatek čipů vyvolává efekt sněhové koule, protože výrobci automobilů využívají dostupnou kapacitu k upřednostnění výroby ziskových modelů,“ uvedl Asif Anwar ze společnosti Strategy Analytics, který odhaduje pokles výroby automobilů v Evropě a Severní Americe v roce 2021 o 5 - 10 %.
 
Šéf francouzsko-italského výrobce čipů STMicroelectronics Jean-Marc Chery předpovídá, že omezení kapacit ovlivní výrobce automobilů až do poloviny roku: „Až do konce druhého čtvrtletí bude muset automobilový průmysl hospodařit s nízkou úrovní zásob.“
 
Kritická situace je i v USA
Velká skupina obchodních sdružení, zastupujících výrobce automobilů, výrobce zdravotnických zařízení a další průmyslové podniky, zaslala dopis prezidentu Joe Bidenovi s výzvou, aby spolupracoval s americkými zákonodárci na poskytnutí federálního financování výstavby nových výrobních továren na čipy.
 
Odvětvová sdružení, zastupující např. General Motors, Caterpillar nebo Medtronic, upozorňují, že nedostatek polovodičů narušuje americkou průmyslovou výrobu a hrozí, že sníží zisky výrobců o miliardy dolarů. Podobný dopis před týdnem zaslali i výrobci čipů. Kongres v loňském roce schválil program na poskytování dotací na výzkum a výrobu čipů, američtí zákonodárci však teprve musí poskytnout konkrétní financování programu.
 
„Abychom byli konkurenceschopní a posílili odolnost kritických dodavatelských řetězců Spojené státy musí motivovat k výstavbě nových a modernizovaných výrobních zařízení pro polovodiče a investovat do výzkumných kapacit,“ uvedly obchodní skupiny ve svém dopise.
 
Většina čipů, zejména pro pokročilou výpočetní techniku, se nyní vyrábí v Asii, kde jejich hlavní smluvní výrobci Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) a Samsung Electronics zajišťují výrobu pro stovky různých společností. TSMC i Samsung plánují v příštích několika letech postavit nové továrny na čipy v USA, které by mohly těžit z programu, pokud bude financován.