name | autoweek.cz

Automobilky varují před tvrdým brexitem

Automobilky varují před tvrdým brexitem

15.09.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský a britský automobilový průmysl vyzval obě strany jednání o brexitu k urychlenému uzavření dohody o volném obchodu. Varují, že neuspořádaný rozchod v příštích pěti letech přinese oběma stranám ztrátu 110 miliard eur. Asociace ACEA proto naléhavě varuje před neúspěchem jednání.

Evropský automobilový průmysl bije na poplach a varuje před miliardovými náklady v případě brexitu bez obchodní dohody. Velká Británie opustila EU k 31. lednu 2020. Pravidla EU však ve Spojeném království platí přechodně do 31. prosince 2020. Teprve poté nastane ekonomický zlom. Aby se předešlo zavedení celních tarifů a s tím spojeným vysokým nákladům obě strany měsíce vyjednávaly o obchodní dohodě. Tyto rozhovory se ovšem nyní zastavily.
 
Necelé čtyři měsíce před tím, než v prosinci skončí přechodné období po brexitu, se rozhovory zástupců Velké Británie a Evropské unie o obchodní dohodě pro rok 2021 a další období dostaly do krize poté, co Velká Británie předložila plán rozchodu s rozvodovou smlouvou, kterou obě strany podepsaly v lednu.
 
Nezajištění obchodní dohody by vedlo k zavedení celních tarifů. To by zdražilo vzájemně exportovaná vozidla a způsobilo by to pokles poptávky, který by mohl v příštích pěti letech eliminovat výrobu tří milionů vozidel. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ACEA ve společném prohlášení 23 národních asociací automobilového průmyslu. To by podle ní mohlo stát evropské automobilky 57,7 miliardy eur a britské 52,8 miliardy eur.
 
„Tato čísla vykreslují bezútěšný obraz devastace, která bude následovat po brexitu bez dohody,“ uvedl výkonný ředitel britské Společnosti výrobců a prodejců motorových vozidel SMMT Mike Hawes.
 
Tvrdý brexit by vedl k tomu, že by se sazby Světové obchodní organizace vztahovaly na obchod přes kanál La Manche, což by zvýšilo tlak na evropský automobilový průmysl, který se teprve vzpamatovává z ekonomického dopadu pandemie koronaviru. Ta způsobila v letošním roce způsobila odhadovanou ztrátu 100 miliard eur z jarního zastavení výroby ve Velké Británii a EU. Hrozící celní tarify ve výši 10 % pro osobní automobily a až 22 % pro nákladní automobily a lehká užitková vozidla jsou mnohem vyšší než nízké marže většiny výrobců, a proto by téměř jistě musely být přeneseny na spotřebitele, uvedla ACEA.
 
Odchod Spojeného království z EU bez obchodní dohody by narušil integrovaný dodavatelský řetězec a v kritickém okamžiku by zasáhl průmysl. Ohrozil by rovněž dodavatele. To by ovlivnilo úzce provázané hodnotové řetězce a pravděpodobně by je učinilo nerentabilními. Byla by tím ohrožena řada pracovních míst. ACEA proto žádá vyjednávače, aby udělali vše pro to, aby bylo možné do konce roku dosáhnout obchodní dohodu.
 
Registrace nových osobních automobilů v EU v první polovině roku 2020 poklesly o 38 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, ve Velké Británii to bylo dokonce o 49 %. V loňském roce bylo v EU a Velké Británii vyrobeno 18,5 milionu vozidel, ale letos to bude zřejmě o 3,6 milionu méně. Z více než 1,5 milionu vozidel  vyrobených ve Velké Británii jich 85 % směřovalo na export. Z britské produkce přes  50 % vozidel končí v zemích EU (v roce 2018 to bylo 675 000 vozů v celkové hodnotě 17,3 milirdy eur). Evropské automobily představují 85 % vozů dovezených do Velké Británie. Automobilky v EU exportují 38 % produkce mimo Evropu, přičemž 12 % vyrobených vozů směřuje do Velké Británie (v roce 2018 to bylo 1,75 milionu vozidel v hodnotě 43,9 miliardy eur). Hodnota dílů a komponent vyvezených z EU do Velké Británie měla v roce 2018 hodnotu 10,4 miliardy eur a naopak z Velké Británie byly do EU vyvezeny díly za 5,5 miliardy eur. Největšími exportéry z EU do Velké Británie jsou v rámci automobilového průmyslu Německo (rozdíl hodnoty exportu a importu zde činí 16,5 miliardy eur, tedy víc, než hodnota veškerého exportu z Velké Británie do EU), Belgie, Španělsko, Francie, Polsko, Nizozemsko a Itálie.
 
Automobilový průmysl je rovněž největším soukromým investorem do výzkumu a vývoje v EU s každoročními investicemi 60 miliard eur. Proto je nezbytné udržovat globální konkurenceschopnost tohoto odvětví.