name | autoweek.cz

Automobilový průmysl by měl směřovat k ekologickému oživení

Automobilový průmysl by měl směřovat k ekologickému oživení

22.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedoucí představitelé Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vyzývají politiky EU a národní vlády ke zintenzivnění podpory automobilovému průmyslu, který se i nadále potýká s dopadem Covid-19 a ocitá se již v kritickém bodě na cestě k uhlíkové neutralitě.
Koronakrize tvrdě zasáhla automobilový průmysl v EU, což už vedlo ke ztrátám ve výrobě více než 4 milionů motorových vozidel v hodnotě 122 miliard eur. Registrace všech typů vozidel se v prvních třech čtvrtletích roku propadly, přičemž podle předpovědí prodej automobilů v roce 2020 poklesne o historických 25 %.
 
President ACEA a generální ředitel společnosti Fiat Chrysler Automobiles Michael Manley na online konferenci řekl: „Pandemie COVID představuje jednoznačně největší riziko, jemuž kdy automobilový průmysl čelil. K tomu se přidávají obrovské tlaky na náš sektor v době, kdy je v procesu zásadních technologických změn, stejně jako s vyhlídkou na brexit bez dohody. Naléhavě potřebujeme najít způsoby, jak tuto situaci zvládnout s minimálním ohrožením pracovních míst a investic a současně se silně zaměřit na problematiku v oblasti klimatu.“
 
„Nedávno navržený klimatický plán Evropské komise do roku 2030 bude v této obtížné době z naší strany vyžadovat další obrovské investice. Samotné naše investice však nikdy nebudou stačit. Pokud chceme, aby se mobilita s nulovými emisemi stala skutečnou volbou pro všechny Evropany, potřebujeme také rozsáhlou síť dobíjecích stanic a čerpacích stanic v celé EU spolu s ekonomicky udržitelnými pobídkami,“ pokračoval Manley.
 
ACEA proto požaduje, aby byla do těchto oblastí směřována podpora z národních plánů obnovy Covid, což by stimulovalo poptávku po automobilech, dodávkách, nákladních automobilech a autobusech s alternativními pohony. To posílí evropské hospodářské oživení i její ambice v oblasti klimatu.
 
Henrik Henriksson, generální ředitel společnosti Scania a předseda rady užitkových vozidel ACEA, dodal: „Naše odvětví je plně odhodláno uhlíkově neutrální silniční nákladní dopravu nejpozději do roku 2050. To přinese radikální změnu pro průmysl užitkových vozidel i celý hodnotový řetězec v dopravě a logistice. Jsme připraveni tuto transformaci uskutečnit.“
 
„Výrobci investovali do významného počtu nákladních vozidel s nulovými emisemi, která se na trh dostanou v příštích několika letech. To, co nyní musíme udělat, je, aby členské státy reagovaly na naše odhodlání vybudováním sítě nabíjecích stanic vhodných pro nákladní automobily. Díky plně soudržnému politickému rámci, díky němuž jsou nákladní automobily s nízkými a nulovými emisemi lepší volbou pro provozovatele dopravy, můžeme dosáhnout úspěch a proměnit monumentální problémy, jimž dnes čelíme, v nové příležitosti,“ naléhal Henriksson.