name | autoweek.cz

Automobilový průmysl hybnou silou ekonomiky

Automobilový průmysl hybnou silou ekonomiky

25.06.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pandemie koronaviru v roce 2020 zasáhla i automobilový průmysl. Celkové tržby a export poklesly meziročně o desetinu na úroveň dosahovanou před čtyřmi lety. Vzhledem k celkovému poklesu trhu ale jde o dobrý výsledek, k němuž přispěl rychlý restart výroby ve druhé polovině minulého roku.
Rozkolísané výrobní řetězce a pokračující boj s pandemií do celého odvětví přináší nejistotu ohledně dalšího vývoje i řadu vedlejších negativních efektů jako jsou nedostatek polovodičů i dalších surovin a materiálu pro výrobu včetně jejich rekordně vysokých cen spolu s narůstajícím tlakem emisních a dalších regulací, potřebou investic do nových technologií a digitalizace výroby.
 
Automobilový průmysl prokázal svou odolnost
„Průmyslové firmy svým přístupem prokázaly vysokou míru odpovědnosti. Již v první vlně koronaviru přijaly na své náklady opatření na ochranu zdraví zaměstnanců dřív než je nařídila vláda. Jako jedni z prvních jsme přišli s preventivním antigenním testováním a dalšími režimovými opatřeními zahrnujícími i uspořádání pracovišť s cílem neopakovat jarní odstávky, které byly pro celý sektor velmi těžké. Díky tomu výrobní podniky v průběhu celého uplynulého roku patřily mezi nejbezpečnější místa a žádná nákaza se z nich nešířila ač někteří epidemiologové tvrdili, že se nákaza šíří z montoven a měly by se zavřít,“ uvedl viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva Motor Jikov Group Miroslav Dvořák.
 
„Přes celou řadu negativ přinesl loňský rok i několik pozitivních zpráv. Ukázala se síla českého autoprůmyslu, který se po jarních odstávkách dokázal velmi rychle vrátit zpět. Konečný účet je nakonec příznivější než jsme čekali, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly 1 bilion korun. Pokles tržeb o 10 % proti téměř 20% poklesu výroby vozidel svědčí o směřování k produkci s vyšší přidanou hodnotou, přičemž meziroční propad nedosáhl poklesu hlavních exportních trhů,“ dodal Miroslav Dvořák.
 
Nejen covid
Pandemie přinesla celou řadu nečekaných problémů, které se promítají do výroby v tomto roce. „I letos pracujeme prakticky v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řešíme na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci, měnící se logistické toky, a to vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu. Situace kolem vývoje covidu navíc zůstává nadále nejistá. Zlepšení můžeme očekávat zřejmě nejdřív v roce 2022,“ dodal viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Robert Kiml.
 
„Ačkoliv se může zdát, že máme téměř vyhráno, automobilový průmysl jednoznačně podporuje obezřetný přístup a apeluje na přijetí dlouhodobé transparentní strategie testování a očkování a jednoznačně nastavených procesů pro případ dalších vln pandemie, včetně přijímání předvídatelných mimořádných opatření vlády. Vláda musí vytvořit podmínky pro intenzivní testování v září a říjnu po návratu pracovníků ze zahraničních dovolených a opětovném příchodu zahraničních dělníků. Také potřebujeme podporu při očkování, protože ze zaměstnanců je proočkovaných jen 10 %,“ varuje Miroslav Dvořák.