name | autoweek.cz

Automobilový průmysl považuje IAA za úspěch

Automobilový průmysl považuje IAA za úspěch

14.09.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

První IAA Mobility v Mnichově skončila. Navštívilo ji za šest dní 400 000 návštěvníků, takže organizátoři hodnotí akci jako velký úspěch. Ne všichni s tím souhlasí.
Podle organizátorů, tedy Svazu německého automobilového průmyslu VDA a Messe München, byl počet návštěvníků nového IAA o 32 % vyšší než průměrný počet denních návštěvníků posledního IAA ve Frankfurtu, a to navzdory stávajícím koronavirovým omezením pro mezinárodní cestování. Podle údajů organizátorů bylo 67 % návštěvníků mladších 40 let. 86 % návštěvníků hodnotí koncept veletrhu jako dobrý a velmi dobrý. Jako zvláště pozitivní byla hodnocena kombinace vystavovatelů a možnost přímo testovat nové produkty.
 
„Bylo to jasné hlasování nohama! Udělali jsme odvážný krok a návštěvníci nás odměnili. IAA Mobility je nyní největší přehlídkou mobility na světě,“ řekla na závěr veletrhu prezidentka VDA Hildegard Müllerová. Na IAA Mobility bylo zastoupeno 744 vystavovatelů, z toho bylo 12 automobilových značek, 152 dodavatelů a technologických firem, 75 výrobců kol a 78 start-upů (zbývajících 417 firem pořadatelé nedefinují) a vystoupilo 936 řečníků z 32 zemí. Představili inovace a své vize klimaticky neutrální mobility budoucnosti a diskutovali o nich.
 
Podle průzkumů by většina vystavovatelů a návštěvníků chtěla nový koncept s předváděním automobilů a poprvé i jízdních kol po celém městě, nejen ve výstavních halách. „Zvláště kladně byl hodnocen mix vystavovatelů a možnost přímo testovat novinky,“ uvedli organizátoři. Auta a kola si vyzkoušelo téměř 10 000 lidí. Je ale nutno připomenout, že minimálně 2/3 z těchto produktů byla elektrokola.
 
„U nových pohonů a velmi praktických otázek, jako je nabíjení, ale také u témat, jako jsou digitalizace nebo autonomní řízení, byla velká otevřenost a zvědavost,“ konstatovala prezidentka VDA Müllerová. Na mnoha místech byl přístup do expozic zpomalen kvůli přeplněnosti.
 
Hildegrd Müllerová ale také připustila, že ne vše se povedlo. „Konverzační fóra přenášená prostřednictvím streamování někdy sledoval jen tucet diváků. Podle hodnocení známé společnosti v oboru byli ve výstavních halách občas návštěvníci bez zájmu. Možná, že na příštím IAA v roce 2023 budou výrobci jízdních kol a elektrokol zapojeni do hal automobilového průmyslu. Míchají se nám tu i dodavatelé, některé věci se daly udělat trochu lépe. Se všemi vystavovateli budeme konat hloubkové diskuse o zpětné vazbě, nicméně základní koncept nebyl zpochybněn.“
 
Šéf Daimleru Ola Källenius řekl: „Přístup k uvedení veletrhu do města byl naprosto správný. IAA v Mnichově je jasným signálem pro změnu v tomto odvětví: nový veletrh s novým konceptem v novém městě - a konečně opět s hosty na místě.“
 
Také BMW bylo spokojeno: „Vyvozujeme pozitivní závěr - IAA Mobility byla ideální platformou pro výměnu myšlenek o udržitelné mobilitě. Proběhlo mnoho užitečných rozhovorů. Pouze dálniční blokády a další destruktivní akce byly ostudou, z našeho pohledu nepříliš smysluplnou a zkreslují celkový dobrý obraz.“
 
Na IAA nebylo přítomno mnoho velkých automobilových společností, jako jsou Toyota nebo mateřská společnost Opelu Stellantis. Hildegard Müllerová to připisuje omezením spojeným s koronavirem a optimisticky věří, že na příští IAA dorazí mnoho zahraničních vystavovatelů.
 
Průmyslový expert Ferdinand Dudenhöffer ovšem byl velmi kritický: „Bez úplně jiného konceptu to byla poslední IAA. Dodavatelé chtěli své novinky ukázat především výrobcům automobilů a akce ve městě byla spíš lákadlem pro důchodce kteří hledají změnu.“