name | autoweek.cz

Automobilový průmysl vážně trpí

Automobilový průmysl vážně trpí

26.03.2020 | | Aktuality

Studie ukazuje, jak se automobilový průmysl rychle propadá. Důsledky krize vyvolané koronavirem nelze předvídat. Současná čísla však už ukazují nepříznivý vývoj.
Podle exkluzivního výpočtu mezinárodního analytika trhu Berylls bude v březnu a dubnu 2020 v Evropě vyrobeno o 810 000 méně vozidel než bylo plánováno. V roce 2019 bylo v Evropě vyrobeno 15 milionů vozidel.
 
Podle analýzy v současné době přerušilo práci téměř 100 automobilových závodů a bezpočet dodavatelů. Nejvíce zasaženo je Německo. Zde analytici očekávají úbytek produkce 249 000 vozidel. Krize také těžce zasáhla Španělsko s poklesem o 140 000 vozidel, Francii (-90 000), Velkou Británii (-54 600), Českou republiku (-51 000) a Itálii (-41 300).
 
A co říkají odborníci? „Je zřejmé, že dojde ke ztrátám a je jasné, že tyto ztráty nelze vyrovnat. Bude záležet na tom, jak dobře zafungují ochranná opatření proti koronaviru a jak disciplinovaní budou jednotlivci při dodržování nových pravidel,“ vysvětluje vedoucí Centra automobilového managementu prof. Stefan Bratzel.
 
Vrchol nákazy v Německu bude v nejlepším případě dosažen v polovině dubna 2020, což bude podle Bratzela znamenat pokles výnosů asi o 10 %. To znamená, že německý automobilový průmysl by se musel vzdát příjmů ve výši více než 40 miliard eur.
 
Pokud by se počet nově infikovaných osob nezmírnil až do poloviny května 2020, v ideálním případě by trvalo dva až tři týdny, než by se výroba mohla znovu rozeběhnout naplno. Ztráty z prodeje by se pak podle Bratzela mohly snadno navýšit na 20 %, což by znamenalo asi 80 miliard eur.