name | autoweek.cz

Autonomní vozidlo firmy Uber jelo na červenou

Autonomní vozidlo firmy Uber jelo na červenou

16.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Uber ve středu vyslala do ulic San Francisca 11 autonomních vozidel Volvo. Jejich jízda ale okamžitě vzbudila pozdvižení. Vrcholem bylo, když autonomní XC90 nerespektoval červené světlo na přechodu pro chodce.
Už krátce poté, co 11 autonomních vozidel Volvo XC90 společnosti Uber vyjelo do ulic San Francisca, začala přicházet hlášení o jejich nebezpečné jízdě. Jedno z vozidel téměř narazilo do jiného auta. Vrcholem bylo, když jeden taxikář nafilmoval vozidlo Volvo XC90 společnosti Uber jak navzdory dlouho svítícímu červenému světlu vjelo na přechod, na němž se pohybovali chodci. Naštěstí se s žádným z nich nestřetlo.
 
O podobném případu informovala reportérka novin San Francisco Examiner Annie Gausová. Ta uvedla, že bezprostředně před taxíkem, v němž seděla, projelo na červenou vozidlo Volvo XC90 společnosti Uber. K nehodě nedošlo jen díky rychlé reakci řidiče taxíku, který dokázal okamžitě zastavit.
 
Ještě před koncem prvního dne testovacího programu se úřady dožadovaly od firmy Uber vysvětlení incidentů. Ministerstvo pro motorová vozidla státu Kalifornie (DMV) zaslalo firmě Uber požadavek, aby experiment okamžitě ukončila a vysvětlila, jak to, že provozuje tato vozidla bez povolení.
 
Společnost Uber na stížnosti reagovala zprávou, že nešlo o technickou chybu ale chybu řidiče. „Jednalo se o lidskou chybu. Také proto věříme, že systém autonomních vozidel Uber učiní ulice bezpečnějšími. Vozidlo na videu nebylo součástí pilotního programu a nepřepravovalo cestující. Řidič tohoto vozidla byl suspendován a pokračujeme ve vyšetřování případu.“
 
V rámci zkušebního programu musí ve vozidle vždy sedět řidič a musí mít ruce na volantu aby včas dokázal zabránit kritickým situacím. Ani to však nezabraňuje problémům. V září jedno zkušební vozidlo Ford Fusion společnosti Uber v Pittsburghu vjelo do protisměru. Incident skončil drobným poškozením nárazníků.
 
Navzdory vysvětlení stát Kalifornie zakázal Uberu pokračovat v testovacím provozu autonomních vozidel na veřejných komunikacích do doby, než získá patřičné oprávnění. Toto povolení už získalo 20 společností, včetně Fordu, Googlu nebo Tesly. Uber to ale odmítá, protože to pokládá za zbytečné, protože i při autonomním provozu je ve voze řidič. DMV proto vedoucího autonomního programu firmy Uber Anthonyho Levandowskiho varoval, že v případě pokračování programu bez patřičného povolení zahájí proti firmě právní akce.