name | autoweek.cz
Autoprůmysl proti „tvrdému“ brexitu
24.09.2019 | | Aktuality
Evropský automobilový průmysl se společně jednoznačně vyslovil proti odchodu Velké Británie z EU bez dohody.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se připojuje ke společné výzvě evropského autoprůmyslu proti brexitu bez dohody.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se připojuje ke společné výzvě evropského autoprůmyslu proti brexitu bez dohody.
Zástupci evropských asociací autoprůmyslu varují před katastrofálními důsledky odchodu Velké Británie z EU bez dohody a vyzývají čelní představitele k předejití této možnosti. Zamezení zbytečnému vzniku bariér pro pohyb zboží po dosud jednotném vnitřním trhu je zásadní pro pokračující rozvoj hluboce integrovaného automobilového průmyslu i kontinentu jako celku. Zavedení celních sazeb WTO na automobily a dodávky dílů může znamenat zvýšení nákladů pro průmysl a v konečném důsledku i spotřebitele v EU a Velké Británii až o 5,7 miliardy eur.
Celní tarify pro export a import z Velké Británie podle podmínek WTO
Vzhledem ke skutečnosti, že Spojené království má opustit EU již na konci října, vyzval evropský automobilový průmysl Spojené království a EU, aby se vyhnuly brexitu bez dohody. Přední organizace zastupující výrobce vozidel a náhradních dílů v celé EU - Evropská asociace výrobců automobilů ACEA a Evropská asociace dodavatelů automobilů CLEPA, jakož i národní asociace, včetně Německé asociace automobilového průmyslu VDA, Federace francouzských výrobců automobilů CCFA a Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel ve Velké Británii SMMT, společně zdůrazňují, že brexit bez dohody by měl zásadní negativní dopad na jedno z nejcennějších ekonomických aktiv Evropy. K této výzvě se připojuje také Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP, varuje před následky „tvrdého“ brexitu pro český a především evropský automobilový průmysl: „Spojené království je pro český autoprůmysl významným obchodním partnerem, ať už z pohledu odbytu finálních výrobců na tamějších trzích, nebo také z pohledu dodavatelů, kteří své produkty dodávají do UK přímo i prostřednictvím dodávek do dalších exportních zemí, typicky např. do německých vozidel.
Brexit bez dohody je však především problémem pro úzce provázaný evropský trh, jehož úspěch v podobě růstu ekonomiky v jednotlivých zemích a jejich bohatství je na hluboké integraci a volném pohybu zboží a služeb založený. Zavedení celních tarifů a dalších regulací (např. odlišného přístupu k homologacím vozidel) povede k roztříštěnosti a celkovému oslabení evropského trhu ve světové konkurenci, což bude mít dopad jak na zpomalení růstu HDP, ale ve svém důsledku především na koncové zákazníky v podobě dražších vozidel. Sdružení automobilového průmyslu, zastupující 146 společností působících v České republice, se proto připojuje k aktivitě britské Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel (SMMT) a vyzývá čelní představitele Spojeného království a EU, aby jednáními předešli tzv. „tvrdému“ brexitu.“
Celní tarify pro export a import z Velké Británie podle podmínek WTO
osobní | LUV | nákladní | autobusy | motory | díly | |
export do EU27 | 10 % | 10 % | 22 % | 16 % | 2,7 % | 2 - 5 % |
import do UK | 10 % | 10 % | 22 % | 16 % | 0 | 0 |
Vzhledem ke skutečnosti, že Spojené království má opustit EU již na konci října, vyzval evropský automobilový průmysl Spojené království a EU, aby se vyhnuly brexitu bez dohody. Přední organizace zastupující výrobce vozidel a náhradních dílů v celé EU - Evropská asociace výrobců automobilů ACEA a Evropská asociace dodavatelů automobilů CLEPA, jakož i národní asociace, včetně Německé asociace automobilového průmyslu VDA, Federace francouzských výrobců automobilů CCFA a Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel ve Velké Británii SMMT, společně zdůrazňují, že brexit bez dohody by měl zásadní negativní dopad na jedno z nejcennějších ekonomických aktiv Evropy. K této výzvě se připojuje také Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP, varuje před následky „tvrdého“ brexitu pro český a především evropský automobilový průmysl: „Spojené království je pro český autoprůmysl významným obchodním partnerem, ať už z pohledu odbytu finálních výrobců na tamějších trzích, nebo také z pohledu dodavatelů, kteří své produkty dodávají do UK přímo i prostřednictvím dodávek do dalších exportních zemí, typicky např. do německých vozidel.
Brexit bez dohody je však především problémem pro úzce provázaný evropský trh, jehož úspěch v podobě růstu ekonomiky v jednotlivých zemích a jejich bohatství je na hluboké integraci a volném pohybu zboží a služeb založený. Zavedení celních tarifů a dalších regulací (např. odlišného přístupu k homologacím vozidel) povede k roztříštěnosti a celkovému oslabení evropského trhu ve světové konkurenci, což bude mít dopad jak na zpomalení růstu HDP, ale ve svém důsledku především na koncové zákazníky v podobě dražších vozidel. Sdružení automobilového průmyslu, zastupující 146 společností působících v České republice, se proto připojuje k aktivitě britské Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel (SMMT) a vyzývá čelní představitele Spojeného království a EU, aby jednáními předešli tzv. „tvrdému“ brexitu.“
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz