name | autoweek.cz

Autosalon NAIAS 2018 Detroit - aktualizováno 2.

Autosalon NAIAS 2018 Detroit - aktualizováno 2.

17.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přinášíme fotografie novinek představovaných na autosalonu NAIAS 2018 v Detroitu. K novinkám z autosalonu v Detroitu zajímavým pro evropské trhy se budeme postupně vracet.
Letošní mezinárodní autosalon v Detroitu je velkolepou oslavou vozidel na benzin. Přeje tomu jak vzkvétající ekonomika Spojených států, tak nízké ceny pohonných hmot.
 
Elektromobilita a autonomní řízení slavily svátek před pár dny v Las Vegas na veletrhu spotřební elektroniky CES 2018, ale NAIAS 2018 je oslavou velkých výkonů, poskytovaných spalovacími motory, a radosti z řízení. Proto by bylo marné hledat zde expozici nejdiskutovanějšího výrobce automobilů posledních let Tesla Motors. V Detroitu ale chybí i Porsche.
 
Představování novinek i předsalonní prezentace některých automobilek svou velkolepostí připomenuly slavné dny automobilového průmyslu z přelomu tisíciletí. Vrcholem byla ohnivá show Daimleru při představení nové generace Mercedesu-Benz třídy G, který na pódiu ve stetsonech představili koncernový šéf Dieter Zetsche a Arnold Schwarzenegger. Tato prezentace byla i předznamenáním velkého nástupu německých značek, které se snaží po těžkém otřesu, který pro ně znamenala aféra Dieselgate, posílit své postavení.
 
Středobodem zájmu jsou v Detroitu především modernizované podoby velkých pick-upů od velké trojky, nově vybavených nejmodernější technikou. Tato nejoblíbenější vozidla amerických kupujících mají daleko naší představě užitkových aut. K tomu se přidávají i výkonná sportovní auta. Připomínkou zlaté éry automobilů je reinkarnace největší automobilové filmové hvězdy Fordu Mustang Bullit s motorem o výkonu 350 kW (475 k).
 
Poslední roky se prodeji nových aut ve Spojených státech mimořádně dařilo, takže všichni v Detroitu září optimismem. Tomu napomáhá i víra, že nové pořádky, přicházející s vládou Donalda Trumpa, znamenají i zažehnání těch nejhorších obav z extrémního zpřísnění emisních limitů.
 
Jenže nic není bez problémů. Velké obavy mají všechny automobilky z opakovaných ujištění amerického presidenta, že chce zrušit obchodní dohodu NAFTA, umožňující volný pohyb zboží mezi USA, Kanadou a Mexikem. To by pro automobilky, které investovaly obrovské prostředky do výrobních závodů v Mexiku a v menší míře i v Kanadě, znamenalo velké finanční ztráty a značný pokles zisku z prosperujícího amerického trhu.
 
Z představení nových technologií nejvíc zaujala prezentace softwaru zvyšujícího kybernetickou bezpečnost vozidel od kanadské společnosti BlackBerry. Produkt BlackBerry Jarvis by měl auta mnohem účinněji chránit před možnými útoky hackerů. Podle generálního ředitele společnosti Johna Chena tento produkt už zkouší Jaguar Land Rover.

Konec novinářských prezentací znamená pro fanoušky rychlých aut i jedno zklamání - nedočkali se nejočekávanější letošní premiéry Chevroletu Corvette C8 poprvé s motorem před zadní nápravou.