name | autoweek.cz

Bernhard Maier opouští Škoda Auto

Bernhard Maier opouští Škoda Auto

10.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Veterán z koncernu Volkswagen po úspěšném pětiletém působení opustí českou značku Škoda. Odchod Bernharda Maiera na konci tohoto měsíce je nejnovějším v dramatické sérii změn ve vedení jednotlivých značek skupiny Volkswagen.
Bernhard Maiera působil jako generální ředitel české značky od listopadu 2015, kdy přišel od značky Porsche, kde od roku 2001 zastával různé funkce. Pod jeho vedením Škoda výrazně rozšířila svou prodejní a modelovou řadu se zavedením řady SUV Kodiaq, Karoq a Kamiq a připravuje uvedení svého prvního sériového elektricky poháněného vozidla Enyaq iV, vytvořeného na platformě MEB skupiny Volkswagen, ale na rozdíl od jeho příbuzných vyráběného v Mladé Boleslavi.
 
Pro Maierův odchod nebyl v oficiální informaci sdělen žádný důvod, stejně jako nebylo uvedeno, zda poté opustí skupinu Volkswagen nebo bude pověřen jinou funkcí. Stejně tak není jasné kdo jej nahradí - pouze bylo sděleno, že jeho nástupce bude zvolen v souladu s českým právem a bude oznámen na příštím zasedání rady v srpnu.
 
Německé noviny Handelsblatt informovaly, že Maier rozčilil některé členy představenstva skupiny VW svým tlakem na rozšíření prodeje značky Škoda na klíčových trzích Volkswagenu. Ostatně noviny Handelsblatt už několikrát v nedávné minulosti naznačovaly, že by Maier mohl být obětí až příliš velkého úspěchu značky Škoda dosahovaného nezřídka i na úkor německých značek. Přitom Maier nepůsobil dojmem tak silné osobnosti jako byli jeho předchůdci Winfried Vahland a Detlef Wittig, kteří zásadním způsobem ovlivnili budoucí směřování značky.
 
Maierův odchod ze Škody je zatím posledním v řadě změn ve vedení značek koncernu Volkswagen. Tou nejvýznamnější bylo nedávné převzetí funkce generálního ředitele značky Volkswagen Ralfem Brandstätterem od generálního ředitele skupiny VW Herberta Diesse.
 
Už v lednu byl do čela značky Seat jmenován její do té doby finanční ředitel Carsten Isensee, což bylo vynuceno odchodem dosavadního generálního ředitele španělské automobilky Luky de Mea k Renaultu. K 1. dubnu byl generálním ředitelem Audi jmenován Markus Düsmann, který, stejně jako Diess, přišel od BMW. Düsmann vystřídal provizorního šéfa Brama Schota, který značku vedl jen krátce po vyhození Ruperta Stadlera kvůli jeho podílu na aféře Dieselgate.
 
Další překotné personální změny nastaly v posledních dnech. Do čela značky VW Užitkové vozy (VWN) byl jmenován bývalý personální šéf výrobce nákladních vozidel MAN Carsten Intra. Intra od září vystřídá Thomase Sedrana - oficiálně v rámci dlouhodobě plánované cirkulace kádrů. Krátce na to šéf divize nákladních vozidel skupiny VW Traton Andreas Renscher šokoval oznámením, že s okamžitou platností opouští koncern. Vedením skupiny Traton byl místo něho stejně překvapivě pověřen Matthias Gründler, který už ve vedení Tratonu (resp. bývalé divize Volkswagen Truck & Bus) až do Renscherova příchodu od Daimleru úspěšně působil jako finanční šéf. Souběžně s tím byl v čele norimberského výrobce nákladních vozidel MAN, jedné ze součástí skupiny Traton, vyměněn Joachim Drees za dosavadního výrobního šéfa Volkswagenu ve Wolfsburgu Andrease Tostmanna.
 
Nejdéle působícím vrcholným manažerem v rámci koncernu tak dnes je Oliver Blume, který je generálním ředitelem automobilky Porsche od podzimu 2015, kdy vystřídal Matthiase Müllera, pověřeného vedením koncernu Volkswagen. Spolu s Müllerem tehdy vedení Porsche opustil i Mathias Maier, který zamířil do Mladé Boleslavi.
 
Tolik změn v době, kdy musí všichni výrobci automobilů řešit problémy plynoucí z důsledků dlouhodobého zastavení výroby a dramatického propadu prodeje, je velmi neobvyklá. Zvláště když postavení dotčených značek je v době postkoronavirové odlišné. Zatímco Traton a MAN řeší větší ztráty na trzích než například konkurenční Daimler, Škoda Auto patřila v květnu a červnu v Evropě k několika málo značkám s výrazně menším poklesem prodeje než je průměr.