bezklíčkové startování zabíjí? | Aktuality | autoweek.cz

Bezklíčkové startování zabíjí?

Bezklíčkové startování zabíjí?

08.02.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ve Spojených státech došlo nejméně ke třem případům otravy oxidem uhelnatým údajně zaviněným systémem bezklíčkového spouštění motoru. V New Yorku už dokonce kvůli tomu byla podána žaloba na automobilku Toyota.

Podle televizní stanice WMGT z Georgie už nejméně tři lidé - dva na Floridě a jeden v New Yorku - zemřeli na otravu CO jež se přičítá systému spouštění motoru tlačítkem.

New York Daily News uvádí případ, kdy ve Whitestonu, stát New York, jedna rodina z tohoto důvodu podala žalobu na automobilku Toyota.

Tragédie se odehrála v únoru 2009. Mary Riverová zaparkovala svůj vůz Lexus v garáži domu, který sdílela s Ernestem Codeliou. Ráno byl 79letý právník Codelia nalezen ve své posteli mrtev otráven oxidem uhelnatým. Bývalou universitní profesorku Riverovou objevili na podlaze ložnice v bezvědomí. Podařilo se jí sice zachránit, ale došlo u ní k nevratnému poškození mozku. Příčinou neštěstí bylo, že Riverová nechala u auta běžet motor.

Pozůstalí obvinili automobilku Toyota, vyrábějící vozy Lexus, že zavinila tragédii, protože vůz měl bezklíčkové spouštění motoru umožňující, aby motor běžel i v případě, že ve voze nikdo není. Právník Noah Kushlefsky tvrdí, že systém bezklíčkového spouštění motoru, který nevypne samočinně motor po nějaké době, kdy řidič od vozu odejde s klíčkem v kapse, porušuje federální bezpečnostní standardy.

Kushlefsky navíc cituje případ z Palm Beach County, kde vloni v srpnu stejným způsobem zemřela 29letá žena. Také tu našli ráno otrávenou oxidem uhelnatým a v její garáži stál vůz Lexus s běžícím motorem. Případ vyšetřuje policie.

Toyota vyjádřila nad smrtí politování, ale ke konkrétnímu případu se odmítá vyjadřovat. Automobilka pouze vydala prohlášení, že vozy Lexus vybavuje, stejně jako ostatní automobilky dodávající v USA bezklíčkové spouštění motoru, systémem akustické a světelné výstrahy varující řidiče, že odchází od auta jehož motor stále běží.

Bezpečnostní úřad NHTSA nyní projednává možnost standardizovat pro Spojené státy systémy bezklíčkového spouštění motoru a výstrahy před opuštěním vozu s běžícím motorem, a to nejen kvůli nebezpečí otravy CO, ale též zvýšenému riziku krádeží vozidel.

Nelze se ale ubránit dojmu, že v USA je každá tragédie dobrá k tomu, aby se na ní někdo přiživil. Mnohé příklady z minula přitom ukazují, že i takto nesmyslný nápad může mít úspěch, i když spojení mezi tlačítkovým ovládáním a něčí hloupostí se jen těžko hledá. Problémem Lexusu zřejmě je, že jeho motory jsou až příliš tiché. Na druhou stranu je zajímavé, že nikoho u těchto tragédií nepřekvapuje, jak vlastně byly ony garáže odvětrávány, když výfukové plyny mohly pronikat do obytné části domu.