name | autoweek.cz

BMW řady 1 v prodeji

BMW řady 1 v prodeji

11.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z Albatross Golf Resortu ve Vysokém Újezdu se na české silnice vydala nová generace vozu BMW řady 1.

BMW od představení modelové řady 1 v roce 2004 prodalo 1,2 milionu kusů, což je na exkluzivní vůz obdivuhodný úspěch. Druhá generace BMW řady 1 přiváží pozměněný přístup značky. Namísto informací o technice auta se zdůrazňuje vybavení vozu a nabídka možností komunikačních technologií, jakoby jízda samotná a především řízení auta měly jít stranou. Právě u BMW to překvapuje, ale taková už je doba. Přitom řada 1 přináší mnoho nového i o stránce automobilové techniky.

Nová generace hodně povyrostla - je o 85 mm delší (délka je 4324 mm), rozvor se zvětšil o 30 mm na 2690 mm, rozchod předních kol narostl o 51 mm, zadních o 72 mm a o 17 mm se zvětšila šířka. Výsledkem je o hodně více místa uvnitř a o 30 l větší zavazadlový prostor (360 l). Ten lze zvětšit sklopením dělených zadních sedadel (na přání mohou být dělena dokonce v poměru 40/20/40) až na 1200 l. Cenou za větší rozměry je o cca 50 kg vyšší hmotnost vozu.

Kvalitně zpracovaný interiér udělal oproti minulosti velký kvalitativní pokrok, a to nejen větší prostorností, ale i kvalitnějšími použitými materiály.

BMW řady 1 je stále jediným vozem v tomto segmentu s klasickým uspořádáním pohonu - motorem vpředu a pohnem zadních kol. Přední náprava je typu McPherson s oddělenými spodními rameny. Vzadu je nová pětiprvková náprava převzatá z řady 5. Velmi citlivý elektromechanický posilovač řízení není nijak ovlivňován hnacími silami. Na přání je připraveno sportovní řízení s proměnlivou charakteristikou Servotronic.

Standardně se dodává stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) s funkcí DTC (Dynamic Traction Control) a elektronickou uzávěrou diferenciálu a k tomu kontrolované brzdění v zatáčkách CBC (Corner Brake Control) a brzdový asistent DBC (Dynamic Braking Control).

Poprvé jsou všechny motory BMW řady 1 přeplňované turbodmychadlem. Zážehové motory 1,6 l jsou vybaveny technologií BMW TwinPower Turbo zahrnující turbodmychadlo twin-scroll, vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection a plně variabilní rozvod VALVETRONIC a Double VANOS. Tato nová generace zážehového čtyřválce 1,6 l vzešla ze spolupráce s koncernem PSA (spočívající v dodávkách motorů BMW francouzskému partnerovi) a BMW už ji použilo u vozů Mini.

Vznětový čtyřválcový dvoulitr je vybaven technologií BMW TwinPower Turbo, zahrnující turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek a vstřikování systémem Common rail s magneticky ovládanými vstřikovači.

Zážehový čtyřválec se nabízí ve dvou výkonových variantách a turbodiesel ve třech (viz. tabulka). Během následujících šesti měsíců tuto základní nabídku doplní ještě turbodiesely 116d Efficiency Dynamic (se zdvihovým objemem sníženým na 1,6 l, výkonem 85 kW a spotřebou pouhých 3,8 l/100 km) a dvoulitrový 125d biturbo a jako vrchol nabídky zážehový přeplňovaný dvoulitr 125i se 160 kW. Výhledově se objeví také řadový šestiválec a verze xDrive s pohonem všech kol.

Na přání lze získat osmirychlostní samočinnou převodovkou s funkcí Steptronic či funkci Auto Start/Stop, která je k dispozici pro manuální i samočinnou převodovku.

Standardní výbavou je přepínač jízdních režimů na středové konzoli. Tento systém ovlivňuje charakteristiku motoru, stabilizačního systému DSC, případně také řízení Servotronic či strategii řazení samočinné převodovky. Standardně jsou připraveny režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO. U verze BMW Sport Line s osmirychlostní samočinnou převodovkou a variabilním sportovním řízením je k dispozici ještě režim SPORT+. Když je součástí výbavy navigační systém Professional, má řidič k dispozici také speciální menu zobrazující v reálném čase výkon a točivý moment motoru.

Soustava asistenčních systémů a mobilních služeb BMW ConnectedDrive zahrnuje asistent dálkových světel, adaptivní světlomety, parkovací asistent, kameru na zádi, systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu s funkcí varování před rychle se blížící překážkou, tempomat s brzdnou funkcí, ukazatel dopravních limitů a zákazu předjíždění, zdokonalené možnosti připojení chytrých mobilních telefonů a hudebních přehrávačů, aktuální dopravní informace, internetové rádio, Facebook či Twitter.

Ve snaze dosáhnout větší individualizace BMW poprvé nabízí kromě základní podoby dvojici linií BMW Sport Line (s černými prvky výzdoby a koženým interiérem) a BMW Urban Line (zde dominuje chromový dekor, sedadla jsou kombinací kůže a látkového potahu) s exkluzivnějším vzhledem navenek i uvnitř a odlišnou nabídkou nadstandardní výbavy. Od března 2012 bude k dispozici i sada doplňků M Sport.

Zajímavostí je, že servisní knížka je jen v elektronické podobě uložená na serveru BMW.

Stejně jako dosud se BMW řady 1 se vyrábí v závodě v Řezně.