name | autoweek.cz

BMW řady 3 bude i na elektřinu

BMW řady 3 bude i na elektřinu

22.08.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sedmá generace BMW řady 3 Sedan prochází závěrečnou etapou vývoje před zahájením sériové výroby. Automobilka zveřejnila fotografie z testování maskovaného vozu na Severní smyčce Nürburgringu. Jiný vůz ale byl spatřen i s označením Elektrické zkušební vozidlo.
Debut nové generace BMW řady 3 (kódové označení G20) nás čeká už jen za pár týdnů - na pařížském autosalonu počátkem října. Vše nasvědčuje tomu, že se v Mnichově s tímto vozem vydají jiným směrem než u Mercedesu a Audi. Namísto dalšího posunu směrem k automatizaci řízení BMW naopak klade důraz na řidičské zážitky.
 
Závěrečné ověřování jízdní dynamiky a ladění pohonu a podvozku probíhá na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Základní koncept čtyřdveřového sedanu ukazuje zaměření na ještě sportovnější styl. Těžiště je o 10 mm níž než u předchozího modelu, rozložení hmotnosti mezi nápravy je ve vyváženém poměru 50:50 a celková hmotnost je až o 55 kg nižší. Zesílena byla nosná struktura karoserie a uchycení náprav.
 
Klíčovým prvkem v oblasti vývoje podvozku je inovativní systém tlumení s u BMW poprvé použitými tlumiči s progresivní charakteristikou závislou na míře jejich stlačení. Tím lze precizně potlačovat vibrace od pohlcování nerovností silnice a během dynamického zatáčení. Tyto tlumiče jsou standardním prvkem podvozku nového BMW řady 3 Sedan. Ve specifické podobě jsou také součástí M sportovního podvozku, který je o 10 mm nižší a je vybaven 18“ koly z lehké slitiny. Aby bylo možné ještě více posílit dynamické vlastnosti je nový M sportovní podvozek nabízen výhradně v kombinaci s variabilním sportovním řízením.
 
Systém elektronicky řízené svornosti zadního diferenciálu je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control). V zatáčkách srovnává rychlost otáčení vnitřního a vnějšího kola zadní nápravy. V závislosti na jízdní situaci je schopen předvídavě ovlivňovat jak nedotáčivost, tak přetáčivost, a to bez nutnosti zásahu brzd. Aktivní závěr diferenciálu cíleně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy. Zabraňuje tak prokluzu kola s menší přilnavostí.
 
Jedním z hlavních nabízených motorů je kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec, nejvýkonnější čtyřválcový motor, jaký kdy byl použit v sériovém BMW. Zážehové a vznětové motory ale nebudou jedinými pohonnými jednotkami, jaké nová generace řady 3 nabídne. V Evropě už byl zaznamenán i testovací prototyp řady 3, který na sobě měl označení Elektrické zkušební vozidlo a měl zaslepenou mřížku chladiče. Tento prototyp byl zachycen v doprovodu vozu Tesla Model 3 nepochybně v rámci srovnávacího testování.
 
Stávající šestá generace (F30) se od roku 2016 prodává i ve verzi 330e iPerformance s plug-in hybridním pohonem. Ten se určitě objeví i v nové generaci. Plně elektrický pohon se nejspíš nebude nabízet od zahájení prodeje. V Mnichově nemají důvod s jeho uvedením spěchat. Je ale logické, že se objeví u nové platformy řady 3 (G20). Vzhledem k flotilovým emisním limitům ale bude nutné tuto verzi začít prodávat nejpozději v roce 2020. Proto se dá předpokládat její představení až za rok na autosalonu IAA ve Frankfurtu.