name | autoweek.cz

BMW řady 5 Gran Turismo

BMW řady 5 Gran Turismo

16.10.2009 | Antonín Matějka | Aktuality

Novinka mnichovské automobilky přichází na český trh s trojicí motorů ve verzích 530d, 535i a 550i, které jsou kombinovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou známou ze špičkového dvanáctiválcového modelu BMW 760i.

Možno říci, že s modelovou řadou 5 Gran Turismo vytváří firma BMW v globálním měřítku zcela nový automobilový segment, který pravděpodobně přitáhne prémiovou klientelu vyhledávající více originality a technických finesů. Automobil totiž kombinuje charakteristické vlastnosti reprezentativního sedanu, univerzálnost vozu Sport Activity Vehicle a částečně i vozů Gran Turismo. Design karoserie je opravdu velmi působivý, těží zejména z elegantního bočního profilu s bezrámovými okny a dynamicky tvarované přídě s typickými ledvinami a citlivě zakomponovanými hlavními světlomety. Interiér nového BMW řady 5 Gran Turismo je překvapivě prostorný, komfortní a exkluzivně zpracovaný. Pohodu ve voze navozují výše umístěná sedadla (zadní lze podélně posouvat v rozmezí 100 mm) a pečlivý výběr materiálů. Decentně řešená přístrojová deska nese jasný rukopis značky BMW a vévodí jí 10,2palcový centrálně situovaný displej s vysokým rozlišení. Samozřejmostí je ovládací systém BMW iDrive. Dvojitá zadní výklopná stěna ukrývá snadno přístupný zavazadlový prostor o objemu 440 litrů - postupnou úpravou zadních sedadel však lze vytvořit ve voze přepravní prostor o velikosti až 1700 litrů.

U všech motorů jsou uplatněny progresivní technologie v rámci programu BMW EfficientDynamic, který je zárukou vysokých dosahovaných výkonů při současné úspoře paliva a redukci škodlivých emisí ve výfukových plynech. Technické parametry těchto agregátů najdete v přiložené tabulce. Podvozek vozu maximálně vychází vstříc řidičům, kteří si rádi vychutnají sportovnější jízdu. Přední náprava s dvojitými příčnými rameny a pětiprvková zadní náprava Integral-V jsou zhotoveny z hliníkových komponentů. Ve standardní výbavě za zahrnuto pneumatické odpružení zadní nápravy a na přání je k dispozici systém Integral Active Steering, kombinující aktivní řízení předních kol s řízením kol zadní nápravy. Standardní výbavou je rovněž ucelený komplex Dynamic Drive Control, který ve čtyřech stupních (Comfort, Normal, Sport a Sport+) ovlivňuje charakteristiku plynového pedálu, ale také režim samočinné převodovky. V kombinaci s volitelným systémem Adaptive Drive se výše zmíněným systémem ovlivňuje i nastavení adaptivních tlumičů. V režimu Sport+ dochází k posunutí zásahu stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control). Základní cena modelu 530d začíná na 1 443 000 korunách, špičkový model 550i je k mání již za 2 002 000 korun. Možnostem další individualizace vozu se prakticky překážky nekladou - z rozsáhlé výbavy na přání jmenujme alespoň systém monitorující mrtvý úhel vnějších zpětných zrcátek, noční vidění BMW Night Vision, Head-Up displej, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go či elektricky ovládané tažné zařízení.

 

Technické údaje

 

 

Verze                                530d Gran Turismo      535i Gran Turismo        550i Gran Turismo

Motor                                 řadový šestiválec       řadový šestiválec        vidlicový osmiválec

Zdvihový objem                         2993 cm3                   2979 cm3                 4395 cm3

Největší výkon                         180 kW/245 k            225 kW/306 k             300 kW/407 k

při 1/min                                      4000                         5800                     5500-6400

Největší točivý moment                 540 N.m                     400 N.m                    600 N.m

při 1/min                                   1750-3000                  1200-5000                1750-4500

Největší rychlost                         240 km/h                    250 km/h                   250 km/h

Zrychlení 0-100 km/h                     6,9 s                          6,3 s                         5,5 s