bmw s i otevírá novou kapitolu | Aktuality | autoweek.cz

BMW s i otevírá novou kapitolu

BMW s i otevírá novou kapitolu

29.07.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

BMW představilo dvojici konceptů vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, které se budou prodávat pod nově vytvořenou značkou i. Jde o městský automobil i3 a sportovní i8.

BMW ve Frankfurtu představilo i3 a i8 oficiálně jako koncepty, ale není tajemstvím, že se jedná o vozidla připravená k sériové výrobě. Městský kompakt i3, vytvořený na bázi konceptu MegaCity, se začne prodávat v roce 2013 a sportovní kupé i8, dosud uváděné jako koncept EfficientDynamics, se připravuje na rok 2014. Pro výrobu obou vozů BMW buduje za 575 milionů dolarů (včetně státní dotace) nový výrobní závod v Lipsku, kde vznikne 800 nových pracovních míst.

BMW připravuje uvedení také dalších modelů s označení i jako doklad svého úsilí po dosažení hospodárnějšího provozu a splnění celosvětově se zpřísňujících standardů týkajících se emisí a spotřeby.

Podle BMW jsou obě vozidla revoluční v tom, že byla od samotného počátku navrhována a konstruována pro alternativní způsob pohonu. Tím podle šéfa BMW Group Norberta Reithofera vytvářejí nový milník v historii BMW.

Oba vozy vycházejí z koncepce LifeDrive, kombinující karoserii vyrobenou z kompozitu na bázi uhlíkových vláken CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) s hliníkovým modulem zahrnující trakční elektromotor, lithio-ionový akumulátoru a řídicí elektroniku. Tento modul je možné umístit kdekoliv ve voze podle potřeby.

Čtyřmístný koncept i3 má pohon zadních kol pomocí elektromotoru o výkonu 125 kW a točivém momentu 250 N.m. Modul pohonu je umístěn u zadní nápravy. Vůz dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a největší rychlosti 150 km/h.

Karoserie je vyrobena z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. BMW i3  se tak stane prvním velkosériově vyráběným používajícím tento materiál, dosud vyhrazený jen pro exkluzivní supersporty a závodní vozy.

Vůz je dlouhý 3845 mm při rozvoru 2570 mm a má zavazadlový prostor 200 l. Dveře se otevírají od sebe jako u Opelu Meriva. Pohotovostní hmotnost je díky mimořádně lehké konstrukci jen 1250 kg, což je mnohem méně, než jakýkoliv srovnatelný elektromobil konvenční konstrukce. Vůz na jedno nabití ujede 130-160 km. Úplné dobití akumulátoru z běžné zásuvky trvá šest hodin.

Sportovní koncept i8 používá upravenou pohonnou jednotku z i3. Zde je uložena u přední nápravy společně se tříválcovým spalovacím motorem 1,5 l přeplňovaným turbodmychadlem. Elektromotor zde má výkon 96 kW, točivý moment 250 N.m a pohání přední kola.Tříválec, pohánějící zadní kola, má výkon 165 kW a točivý moment  300 N.m. Pokud pohonná jednotka pracuje v tandemu, tak poskytuje celkem 260 kW a 550 N.m. Vůz s ideálním rozložením hmotnosti 50/50 % ujede až 35 km na čistě elektrický pohon určený pro městský provoz.

Vůz je dlouhý 4632 mm při rozvoru 2800 mm. Uspořádání sedadel i8 je 2+2 a zavazadlový prostor 150 l. Stejně jako i3 také i8 používá karoserii z uhlíkového kompozitu a nosnou strukturu z hliníku. Jeho hmotnost je 1480 kg. BMW i8 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 s a dosahuje až 250 km/h.

 

  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu
  • BMW s i otevírá novou kapitolu