name | autoweek.cz

Bosch předvádí softwarová řešení pro mobilitu dneška a zítřka

Bosch předvádí softwarová řešení pro mobilitu dneška a zítřka

05.01.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mobilita budoucnosti bude automatizovaná, propojená, elektrifikovaná a personalizovaná. Předváděcí vůz Bosch na veletrhu CES představuje softwarově definovaný a propojený automobil pro mobilitu dneška i zítřka.
V budoucnu budou vozidla stále častěji jezdit na elektrický pohon, budou propojena s ostatními účastníky silničního provozu a svým okolím a budou nabízet svým uživatelům přizpůsobené cloudové služby, jako je varování řidičů před špatným průjezdem nebo služby týkající se stavu vozovky.
 
Ve svém předváděcím voze Bosch demonstruje své znalosti systémů a rozsáhlé odborné kompetence v oblasti softwaru a hardwaru. Bosch například vyvíjí centrální počítače pro budoucí architekturu elektroniky. Společnost používá tzv. Vehicle Computer pro asistovanou a automatizovanou jízdu, pohyb vozidla i pro funkce kokpitu a elektroniku karoserie. Díky aktualizacím softwaru prostřednictvím systému over-the-air jsou funkce v automobilech neustále aktualizovány.
 
Virtual Visor – průhledná digitální sluneční clona
Běžné sluneční clony chrání řidiče před nepříjemným protisvětlem. Po sklopení však často blokují velkou část zorného pole. Bosch tento problém řeší novým průhledným LCD displejem, který nahrazuje neprůhledný panel ve vozidle. Virtual Visor je propojeno s kamerou pro sledování cestujících, která zjišťuje polohu očí řidiče. Pomocí inteligentních algoritmů založených na umělé inteligenci virtuální sluneční clona vyhodnocuje tyto informace a ztmavuje pouze tu část displeje, kde by slunce nebo jiné zdroje světla oslňovaly řidiče. Zbytek zůstává průhledný a již nezakrývá výhled na dopravní situaci.
 
SoundSee – inteligentní uši pro ISS
SoundSee od společnosti Bosch je velký jako krabička na oběd a je vybaven nejmodernější umělou inteligencí. SoundSee se nachází na Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Na palubě létajícího, autonomního robota Astrobee NASA používá SoundSee integrované mikrofony k záznamu okolního hluku ve vesmíru. S pomocí umělé inteligence pak technologie Bosch analyzuje zvukové údaje, aby identifikovala potenciální anomálie a poskytla informace o tom, kdy je údržba nutná. Systém SoundSee byl vyvinut ve spolupráci se společností Astrobotic v rámci výzkumné spolupráce s NASA.
 
Řešení pro softwarově definované vozidlo
Software hraje při vývoji vozidel stále důležitější roli, protože nové funkce pro síťování, automatizaci a personalizaci budou v budoucnu více než kdy jindy implementovány pomocí softwaru. Bosch již ročně instaluje do vozidel po celém světě více než 200 milionů řídicích jednotek s vlastním softwarem. Za tímto účelem společnost disponuje rozsáhlými odbornými znalostmi v oblasti softwaru, elektroniky a systémů a vyvíjí specifický software pro vozidla s odpovídajícím hardwarem pro všechny oblasti vozidel od asistence řidiče a informačních a zábavních systémů až po hnací ústrojí. V budoucnu bude Bosch ve své dceřiné společnosti ETAS sdružovat vývoj základního softwaru nezávislého na aplikacích a tzv. middlewaru, jakož i cloudových softwarových modulů pro aktualizace softwaru over-the-air.
 
Předintegrované komponenty pro elektromobily
S předintegrovanými moduly, jako je Advanced Driving Module (ADM), snižuje Bosch složitost vývoje elektromobilů a tím zvyšuje efektivitu pro výrobce automobilů. ADM kombinuje jednotlivé systémy pohonu, brzdění a řízení do harmonizovaného systému, který mohou výrobci rychleji a hospodárněji integrovat do vozidla. Zjednodušená rozhraní a jednotná softwarová architektura navíc zajišťují optimalizovanou komunikaci mezi komponentami a tvoří základ pro nové funkce.
 
Digitální asistenční služba pro techniky
Technician Process Assistant (TPA) je součástí propojeného poprodejního ekosystému, ve kterém si stroje a lidé v případě potřeby vyměňují data za účelem efektivní opravy a údržby vozidel. Systém se neustále učí a vyvíjí a je hands-free řešením nezávislým na platformě, které funguje s tablety, počítači a nositelnými zařízeními. Kromě toho byla vytvořena znalostní databanka umělé inteligence s využitím tradičních služebních informací. V případě technických eskalací je možné propojit odborníka přímo „očima a ušima“ technika na vozidle pro větší přesnost a efektivitu při servisu a opravách na dnešních stále složitějších vozidlech.