name | autoweek.cz

Bosch slaví vyrobení 75 milionů systémů ESP

Bosch slaví vyrobení 75 milionů systémů ESP

30.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Firma Bosch už dodala 75 miliónů systémů ESP.  Systém ESP je v roce 2012 téměř v každém druhém novém autě prodaném na celém světě. Systém ESP dokáže zabránit až 80 % všech nehod následkem smyku. Proto je systém ESP v mnoha zemích povinný. Mnoho asistenčních systémů řidiče je založeno na ESP.
 

Společnost Bosch vyrobila od zahájení sériové výroby v roce 1995 již 75 milionů systémů ESP a díky tomu významně přispěla k vyšší bezpečnosti silničního provozu. Elektronický program stability udržuje vozidlo bezpečně na vozovce, když je kluzká či když vozidlo vjede příliš rychle do zatáčky. Takto se předejde smyku, který může mít velmi neblahé následky. Gerhard Steiger, prezident divize Podvozkové systémy shrnuje výsledky mnoha studií efektivnosti ESP: „ESP je po bezpečnostním pásu ve vozidle nejdůležitějším bezpečnostním systémem a zachránil a zachraňuje mnoho životů.“ Protiskluzový systém, který společnost Bosch vyvinula, začala sériově jako první vůbec vyrábět v roce 1995. „Od roku 2012 vyrábí společnost Bosch více jednotek systému ESP než ABS,“ řekl Steiger aby dokázal celosvětový trend - snahu o vyšší bezpečnost na silnicích.
Systém ESP se stává základním vybavením
OSN považuje ESP za účinný způsob, jak čelit očekávanému zvýšení smrtelných dopravních nehod v následujících letech. Podle studií lze tímto systémem aktivní bezpečnosti zabránit až 80 procentům všech nehod následkem smyku. Proto stále více a více zemí vyžaduje, aby nová vozidla měla tento systém jako součást základního vybavení. V Evropě to již platí pro všechna vozidla, jimž bylo schválení výroby uděleno po říjnu 2011.

Od listopadu 2014 již nebude třeba vyhledávat ESP na seznamu nadstandardního vybavení, protože od tohoto data bude systém součástí základního vybavení v celé EU. Již dnes je 72 % nově registrovaných aut a malých užitkových vozidel v Evropě vybaveno systémem ESP. Ve Spojných státech je systém povinný ve všech vozidlech nad 4,5 t. Podobná nařízení vejdou v platnost během následujících let v Austrálii, Japonsku, Koreji a Rusku. Už teď je po celém světě tímto systémem vybaveno 48 % nových osobních aut a malých užitkových vozidel. Také v Číně je téměř každý pátý automobil opouštějící výrobní linku vybaven ESP.
Bosch postupně systém zlepšoval směrem k aktivní bezpečnosti již od počátku sériové výroby a přidával mu další funkce. Zatímco první generace systému měla hmotnost 4,3 kg, základní verze nejnovější generace (Generation 9) je s 1,6 kg výrazně lehčí a kompaktnější. Společnosti Bosch se rovněž podařilo snížit cenu, a tudíž tím významně pomohl rozšíření tohoto klíčového bezpečnostního systému i do malých aut.
Asistenční systémy jsou založeny na ESP
Nové asistenční systémy umožní ještě bezpečnější a pohodlnější jízdu. Bosch například vyvíjí funkce automatického udržování bezpečné vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi, navádění vozidla do těch nejtěsnější parkovacích míst, varující řidiče v kritických situacích.

Mnohé z těchto funkcí mají jedno společné: brzdy fungují nezávisle na řidiči. Je to ESP, kdo brzdí. To znamená, že vozidla, která již tento systémem mají, mohou být snadněji dovybavena dalšími funkcemi pro bezpečnost a komfort jízdy.

Nezbytným předpokladem je propojení s čidly, která monitorují okolí vozidla, rozpoznávají další účastníky silničního provozu a odhadují jejich vzdálenost, rychlost a směr. Společnost Bosch nabízí široké portfolio systémů pro podporu řízení založených na ultrazvukových, video a radarových senzorech jako je například adaptivní tempomat (ACC) a prediktivní systémem nouzového brzdění.