name | autoweek.cz

Bosch čeká pokles výroby automobilů o 20 %

Bosch čeká pokles výroby automobilů o 20 %

30.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po již slabším roce 2019 se společnost Bosch připravuje na rok 2020, který bude kvůli koronavirové krizi mnohem náročnější. Bosch čeká celosvětový pokles výroby automobilů v roce 2020 o 20 %. Přesto Bosch hledí do ekologičtější budoucnosti a sází při tom na vodík.

Německá dodavatelská a technologická společnost Robert Bosch uskutečnila letošní výroční tiskovou konferenci prostřednictvím internetu.
 
Tržby společnosti Bosch vloni zůstaly na úrovni 77,7 miliard eur, ale zisk před úroky a daněmi (EBIT) klesl o 38 % na 3,3 miliardy eur proti 5,4 miliardy eur v roce 2018 s mírou zisku sníženou na 4,2 % ze 7,0 % v předchozím roce. Ve střednědobém horizontu se Bosch chce vrátit na 7 % ziskovost. Výdaje na výzkum a vývoj dosáhly 6,1 miliardy eur, neboli 7,8 % tržeb. Marže EBIT v divizi mobilních služeb, která zahrnuje automobilové díly, v loňském roce klesla na 1,9 %, protože Bosch byl nucen investovat do přechodu ze spalovacích motorů na elektromobily a restrukturalizovat své podnikání.
 
Na prognózy pro rok 2020 je brzy
Celkový výhled na rok 2020 je podle společnosti Bosch neradostný. Už v lednu, ještě předtím, než se koronavirus proměnil v globální pandemii, firma varovala, že globální výroba automobilů již zřejmě dosáhla svého vrcholu a snížila cíl předběžných celoročních příjmů.
 
„Připravujeme se na globální recesi, která bude mít také značný dopad na naši vlastní výkonnost v roce 2020. I když se výroba v Číně znovu zvyšuje a evropský průmysl se připravuje na vlastní nový rozběh, musíme se pro rok 2020 jako celek připravit na globální recesi. Vzhledem k mnoha nepředstavitelným okolnostem nejsme schopni udělat přiměřenou předpověď pro skupinu Bosch pro celý letošní rok. Bude vyžadovat nejvyšší úsilí, aby bylo dosaženo alespoň vyváženého výsledku,“ uvedl finanční ředitel Bosch Stefan Asenkerschbaumer.
 
Tržby v prvním čtvrtletí 2020 klesly o 7,3 %, přičemž segment mobilních služeb zaznamenal pokles o 7,7 %. V březnu ovšem už propad dosáhl 17 %. Generální ředitel společnosti Bosch Volkmar Denner letos očekává propad globální výroby automobilů o 20 %. „Musíme bedlivě sledovat finanční situaci našich dodavatelů abychom zabezpečili funkčnost našeho dodavatelského řetězce,“ zdůraznil Volkmar Denner.
 
Důležitější než boj s koronakrizí je boj s klimatickou krizí
Navzdory nastupující recesí a boji s koronavirem se Bosch nehodlá vzdát inovativního přístupu na ochranu klimatu, byť jsou možnosti společnosti limitovány. „Nikoliv boj s koronavirem, ale boj s klimatickou krizí musí být hlavním tématem roku 2020. Jde jen o to rozhodnout co musíme udělat hned a co v dlouhodobém plánu,“ prohlásil Volkmar Denner.
 
Bosch stále více přechází k elektrickým pohonům, nicméně ne všechno bude možné elektrifikovat. Proto budou potřeba nové syntetické pohonné hmoty, jejichž použití bude CO2-neutrální. Především ale je nejvyšší čas na rozvoj vodíkové ekonomiky. Do roku 2022 Bosch nabídne vlastní palivové články pro osobní automobily i nákladní vozidla a do roku 2030 by osmina všech nákladních vozidel měla být poháněna palivovými články na vodík. Do roku 2030 chce Bosch uvést na trh i malé zdroje elektrické energie s palivovými články.
 
„Nejde o to, abychom používali méně techniky, ale naopak - více techniky, ovšem chytré. Musíme přejít od technologické neutrality k technologické ofenzivě s novou vodíkovou strategií. Také spalovací motory mohou být klimaticky neutrální pokud budeme využívat syntetická paliva získávaná s využitím obnovitelných zdrojů energie,“ vysvětlil Volkmar Denner.
 
Vlastními prostředky na pomoc proti pandemii
Společnost Bosch rychle reagovala na propuknutí pandemie koronaviru a využila své znalosti například vlastní výrobou ochranných masek na speciálních výrobních linkách ve Stuttgartu-Feuerbachu, v Odenwaldu, Indii a Mexiku. Skupina nyní také v USA vyrábí dezinfekční prostředky. A je tu ještě rychlý test Covid 19, který Bosch nedávno vyvinul a který přináší výsledek po dvou a půl hodinách. Cílem jeho použití není nahradit velké laboratoře, ale doplnit je. Poptávka je obrovská. Do konce roku proto firma pětkrát zvýší výrobní kapacitu, takže ještě letos bude vyroben přibližně milion testovacích přístrojů a příští rok tři miliony.