name | autoweek.cz

Bowler - nová značka na trhu SUV

Bowler - nová značka na trhu SUV

06.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Anglická firma Bowler má velké plány pod vedením bývalého hlavního inženýra Land Roveru. Automobilové impérium, které dává dohromady Vladimir Antonov, se navíc rozrostlo o karosárnu Zagato.

Bowler není příliš známou automobilkou a je k tomu pádný důvod. Její automobily, vycházející z Land Roveru, totiž nemají homologaci pro silniční provoz. Jsou to terénní stroje pro vytrvalostní maratóny typu Rallye Dakar či Rallye faraonů. Jsou to bojovníci s vyhraněným stylem oblíbení u soukromníků ale do boje o vítězství nezasahují a pro širokou veřejnost jsou prakticky neznámé.

Bowler však má velké plány, které zavádí nový vlastník a vedení. Malou firmu před časem koupila společnost CPP z Coventry, která vlastní také výrobce sportovních automobilů Spyker. Novým výkonným ředitelem byl jmenován Steve Haywood (51), který 20 let působil jako hlavní inženýr u Land Roveru. Ve vedoucích funkcích se podílel na vzniku Freelanderu, Discovery 2 a Discovery 3. O výrobě schopných terénních automobilů tedy něco ví.

Zakladatel firmy Drew Bowler bude nadále zodpovědný za divizi motoristického sportu, avšak příchod Haywooda znamená, že Bowler zahájí útok na trh legálních výkonných SUV.

Haywoodovým prvním úkolem bude představení nového modelu Bowler Nemesis, jenž společnost poprvé uvede na běžný spotřebitelský trh. Musí dokončit vývoj nového modelu a připravit pro něj obchodní projekt. Stejně jako předchozí tři generace Bowlerů, i nový bude postaven s využitím komponent převzatých od Land Roveru. Haywood by měl rovněž sestavit síť subdodavatelů a dohlížet na vývoj nových modelů vycházejících z nových lehkých platforem Range Rover.

Zakladatel CPP (Coventry Prototype Panels) Global Holdings Brendan O`Toole k tomu říká: \"Jsme nadšeni z toho, že Steve povede Bowler do nové éry a ustaví jej jako globálně působící značku.\"

Jak jsme už před časem uvedli, většinovým majitelem CPP je ruský bankéř Vladimir Antonov, který se jako spolumajitel nizozemské firmy pokoušel ovládnout automobilku Saab. Poté, co jeho snahu zablokovalo vedení GM, švédská vláda i Evropská investiční banka, Saab převzala firma Spyker Cars vedená Victorem Mullerem (nyní se firma jmenuje Swedish Automobile - SWAN), zatímco Antonov se vzdal spoluvlastnictví ve Spyker Cars a převedl výrobu vozů Spyker pod CPP. Antonov ale i nadále usiluje o ovládnutí Saabu. Nedávno totiž zachránil Saab před zánikem když odkoupil pozemky, na němž stojí jeho továrna v Trollhättanu.

Antonov krátce na to do svého rozrůstajícího se impéria přidal další přírůstek - legendární italskou karosárnu Zagato. Ta se v minulosti proslavila především spoluprací s automobilkami Fiat, Alfa Romeo a Aston Martin. Pro všechny tři v poslední době připravila koncepty hlásící se k odkazu minulosti - Alfu Romeo TZ3, Fiat 500 Coupé a Aston Martin V12 Zagato. Kromě toho v poslední době z karosárny vedené Andreou Zagatem vzešly i studie Maserati GS, Bentley GTZ či Ferrari 575GTZ. Karosárna už pracovala i pro Spyker, když v roce 2007 připravila koncept kupé C12 Zagato. Ze zprávy o převzetí Zagato Centrostile společností CPP ale nevyplývá, jaký podíl bude mít v budoucnu indická Autoline Group kontrolující 49 % karosárny.

Antonov karosárnu Zagato promění ve firmu CPP Milan. Karosárnu Zagato založil v roce 1919 Ugo Zagato, ale nejslavnější období zažila pod vedením jeho synů Elia a Gianniho.