name | autoweek.cz

Brusel požaduje větší bezpečnost na silnicích

Brusel požaduje větší bezpečnost na silnicích

21.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise představila radikální plány s cílem snížit počet úmrtí na silnicích v Evropě. Požaduje povinné zavedení nejmodernějších asistenčních systémů pro všechny osobní automobily - kontrolu dechu řidiče na alkohol i tempomat s automatickým brzděním.
Všechny nové automobily by podle požadavku Evropské komise měly dostat řadu elektronických asistenčních systémů pro zvýšení bezpečnosti silniční dopravy. Bruselská administrativa chce připravit cestu k budoucnosti s jízdou bez řidičů a výrazně snížit počet úmrtí na evropských silnicích. Státy EU a Evropský parlament ale budou muset tyto návrhy schválit, aby se mohly stát zákonem s celoevropskou platností.
 
Počet úmrtí na silnicích je podle názoru Evropské komise příliš vysoký. Ačkoli v celosvětovém srovnání je na tom Evropa dobře, v loňském roce na evropských silnicích zemřelo 25 300 lidí a v předchozích letech to bylo podobné. Původně stanovený cíl, snížit počet úmrtí na evropských silnicích mezi roky 2010 a 2020 na polovinu, proto velmi pravděpodobné nebude splněn. Navíc bylo v EU v silničním provozu zaznamenáno 135 000 vážných zranění. Evropská komise odhaduje následné náklady pro zdravotnictví a národní ekonomiky na 120 miliard eur ročně.
 
Pro zlepšení tohoto stavu orgány v Bruselu nyní, mimo jiné, požadují, aby nové osobní automobily provozované v Evropě byly standardně vybaveny systémem automatického nouzového brzdění, systémem udržování jízdního pruhu a tempomatem. Systém nouzového brzdění či inteligentní tempomat jsou v současné době k dispozici pouze u některých modelů většinou za příplatek.
 
U nákladních aut jsou vyžadovány systémy měřicí tlak v pneumatikách a upravený design vozu by měl zlepšit výhled z vozu. Aby bylo možné lépe vnímat motocyklisty nebo cyklisty v nepřehledných místech, měly by být také ve vozech instalovány detektory pohybu.
 
U všech vozidel chce mít Komise EU jako povinnou výbavu také automatický systém kontroly konzumace alkoholu řidičem, který by znemožnil nastartování vozu v případě vyšší hladiny alkoholu než je povolená hranice.
 
„90 % dopravních nehod je způsobeno lidskou chybou,“ uvedla eurokomisařka Elzbieta Bieńkowska. Požadavky na přísnější technické a asistenční systémy chce proto Evropská komise lidský faktor minimalizovat. „Nové požadavky na povinné bezpečnostní vybavení sníží počet dopravních nehod. Cesta k budoucnosti bez řidičů k propojenému a automatizovanému řízení je připravena,“ dodala Bieńkowska.
 
„Je nepřijatelné, aby v moderní společnosti doprava a mobilita zabíjely,“ dodala eurokomisařka Violeta Bulcová.
 
Nevládní organizace Evropská rada pro bezpečnost dopravy ETSC, která si klade za cíl zvýšení bezpečnosti silničního provozu, plány Evropské komise vítá. „Oznámení Evropské komise by mohlo představovat největší krok pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu v Evropě od zavedení bezpečnostního pásu,“ uvedl ředitel ETSC Antonio Avenoso.
 
Své nadšení v Evropském parlamentu vyjádřili i Zelení prostřednictvím svého mluvčího Michaela Cramera: „Jednoduchá opatření, jako jsou radarové senzory a výstražná signalizace řidiči, mohou zachránit lidské životy. Požadujeme pro celou EU systémy pro omezení rychlosti u všech automobilů a automatický kontrolní systém, který řidiči při nadměrné konzumací alkoholu zablokuje nastartování vozu.“