name | autoweek.cz

Bude rok 2010 pro Evropu horrorem?

Bude rok 2010 pro Evropu horrorem?

07.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Korespondent Automotive News Europe Paul McVeigh ve svém komentáři rozptyluje přehnaný optimismus nad vývojem evropského trhu s osobními auty v roce 2010.

Jestliže si myslíte, že rok 2009 byl pro evropský automobilový průmysl špatný, pal by rok 2010 měl být podle řady výkonných představitelů a analytiků ještě mnohem horší.

Odborníci z tohoto odvětví souhlasí s tím, že prodej nových automobilů v západní Evropě se v porovnání s rokem 2009 ještě sníží, a to nejméně o 1 milion vozů.

„Kocovina ze štědrých finančních pobídek ve formě šrotovného, které již v roce 2009 podnítily zájem o koupi automobilů u těch, kteří si je chtěli koupit až v roce 2010, bude jednou z hlavních příčin nízkého zájmu o nové automobily v tomto roce. K nejistotě bude také přispívat nejistota nad tím, zda dojde k obnově ekonomiky a zlepšení sebedůvěry spotřebitelů a firem,“ říká Emmanuel Bulle, služebně starší ředitel skupiny Fitch’s European Corporate.

Podle ratingové agentury Moody’s, velké evropské automobilky, jako jsou Volkswagen, PSA/Peugeot-Citroen, Renault a Fiat, budou při snaze o udržení prodeje v roce 2010 čelit větším problémům, než automobilky vyrábějící prestižní automobily, neboť během roku 2009 těžily v klíčových evropských zemích převážně z pobídek v podobě šrotovného. Nejnižší prodej v roce 2010 předpovídají nejvyšší šéf Fiatu Sergio Marchionne, banka Goldman Sachs a agentura J.D. Power Automotive Forecasting.

Marchionne očekává, že prodej evropských osobních automobilů v roce 2010 klesne na 12 milionů ze 13,5 milionů vozů prodaných v roce 2009 (přesné údaje o prodeji v roce 2009 ještě nejsou k dispozici). Banka Goldman Sachs zase předpovídá, že prodej v západní Evropě klesne z 13,1 milionů v roce 2009 na 12,1 milionů v roce 2010, zatímco J.D. Power předpokládá, že objem prodeje klesne z 13,55 milionů v roce 2009 na 12,15 milionů.

Akademik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhoeffer z university v Duisburgu-Essenu a agentura Moody’s jsou poněkud optimističtější. Dudenhoffer má zato, že prodej klesne z 13,6 milionů v roce 2009 na 12,6 milionů. Moody’s předpokládají, že prodej za rok 2010 klesne o 9,5 % na 12,7 milionů. Agentura Moody’s přitom očekává, že v zemích, jako jsou Francie, Itálie a Velká Británie, klesne prodej v průběhu roku o 5 %, zatímco v Německu, kde oblíbená podpora prodeje ve formě šrotovného skončila v září, prodej klesne až o 25 %.

Výkonní představitelé evropských automobilek sbírají síly, aby čelili těžkému roku. Nejvyšší šéf evropského Fordu John Fleming říká, že trh by měl vzpamatovat někdy na přelomu let 2010 a 2011. Avšak vzhledem k ukončení programů na podporu trhu v evropských zemí v průběhu roku 2010 je obtížné přesně odhadovat jaká bude v Evropě poptávka. Nejvyšší šéf Opelu Nick Reilly říká, že bude trvat „velmi dlouho“ než se evropský trh vrátí na svou předchozí úroveň prodeje 16 milionů automobilů ročně. Pro nejvyššího ředitele značky Lamborghini Stephana Winkelmanna existuje jedno trvalé téma, které je třeba si uvědomovat pokud jde o předpovědi: „Vše, čeho jsme svědky, je mnohem horší než jaké byly předpovědi.“