name | autoweek.cz

Bude Zoe trumfovým esem?

Bude Zoe trumfovým esem?

10.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Carlos Ghosn vsadil budoucnost Renaultu na elektrický pohon. V Ženevě se představil nejdůležitější člen čtveřice vozidel s elektrickým pohonem. Stane se Renault Zoe opravdu trumfovým esem Carlose Ghosna a Renaultu?

Představení sériové podoby Renaultu Zoe nevzbudilo v Ženevě takový rozruch, jak by si asi Carlos Ghosn představoval. Nebylo divu - Zoe se v podstatě ve stejné podobě poprvé představil už na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 2009 jako jeden ze čtyř konceptů elektromobilů připravovaných pro sériovou výrobu. Design sériového vozu se prakticky neliší od podoby konceptu Zoe z roku 2010 navrženého Jeanem Semerisem.

Zoe si ale zaslouží mimořádnou pozornost. Jde totiž o auto, které může Renaultu poskytnout velký náskok před konkurencí, stejně jako jej uvrhnout do velkých problémů. Jde totiž o první cenově poměrně dostupný elektromobil na trhu vyráběný v opravdu velkých sériích. Zahájení jeho výroby je plánováno na druhé čtvrtletí a prodávat se začne od třetího čtvrtletí v 11 evropských zemích.

Předem je ale potřeba dodat, že relativní cenová dostupnost bude platit jen tam, kde se elektromobilům dostává významné podpory ze strany státu formou finančních dotací pro kupující. Platí to především pro Francii. Ve Francii by měl Zoe stát 15 700 eur, tedy méně než polovinu v porovnání s elektromobilem Nissanem Leaf a na srovnatelné úrovni s podobně velkým Renaultem Clio. Jenže Zoe se bude prodávat bez akumulátoru. Pro ten má Renault připraven speciální způsob financování formou leasingu s platbou 79 eur při tříletém kontraktu.

Renault pro své elektromobily buduje nedaleko Paříže rozsáhlý závod na výrobu akumulátorů v rámci společného podniku s aliančním partnerem Nissanem a společnostmi NEC a LG Chem.

Renault má s tímto vozem velkorysé plány - jeho produkce by po spuštění továrny na akumulátory měla dosáhnout 150 000 vozů ročně, přičemž v případě většího zájmu se počítá  i s možným zvýšením až na dvojnásobek. Takové množství elektromobilů dosud nikdo nejen nevyráběl, ale ani nedokázal prodat. Dosud se prodejní čísla elektromobilů pohybují jen v řádu jednotek tisíc ročně.

Aby uvedené množství elektromobilů dokázal prodat, Renault investuje nemalé prostředky nejen do vývoje vozu a přípravy jeho výroby. Od konce jara totiž hodlá spustit dosud nejrozsáhlejší propagační kampaň, která má přesvědčit kupující, že elektromobil s dojezdem 150 km je přesně tím, co pro každodenní jízdy potřebují. Ostatně předzvěst této kampaně, ukazující, že se elektřina používá všude, takže proč ji nepoužívat i v dopravě, už je v běhu. Největší podíl na této kampani má mít internet.

Zoe přináší několik nových technických řešení. Pro Zoe Michelin vyvinul nové speciální pneumatiky Energy E-V s parametry umožňujícími maximalizaci dojezdu snížením valivého odporu jak použitou směsí, tak speciální konstrukcí nosné struktury. Zajímavé je, že podobně připravil speciální pneumatiky pro elektrovozítko Twizy konkurenční Continental.

Další novinkou je Renaultem patentovaný systém dobíjení nazývaný Chameleon (Caméléon), který umožňuje dobití ze zásuvky 3 kW/16 A za 9 hodin, za hodinu u třífázového zdroje 22 kW/32 A a jen za 30 minut u stanice zabezpečující třífázový proud 43 kW/63 A.

Třetí novinkou Zoe je systém Z. E. Voice, což je zvuková výstraha pro chodce slyšitelná při jízdě rychlostí do 30 km/h. Řidič si může vybrat jeden ze tří zvuků.

A ještě jednou novinkou je první použití nového multimediálního systému Renault R-Link se 7" displejem u tabletu, navigací a spojovacími službami.

Renault Zoe je ale zajímavý i sám o sobě. Jeho homologovaný dojezd v cyklu NEDC totiž je 210 km, tedy více než je dosud běžné. Dosaženo toho bylo i pomocí systému Range OptimiZEr kombinujícího regenerativní brzdění, tepelné čerpadlo a už zmíněné pneumatiky Michelin. Nová generace regenerativního brzdění využívá kinetickou energii při zpomalování k dobíjení akumulátoru. V případě sešlápnutí pedálu brzdy elektronický systém rozděluje brzdný účinek mezi brzdy a pohon generátoru. Tepelné čerpadlo produkuje 2 kW pro chlazení interiéru nebo 3 kW pro jeho vyhřívání při potřebě elektrického výkonu pouze 1 kW.

Podle Renaultu lze se Zoe v městském provozu dosáhnout dojezd 100 km v chladném počasí resp. 150 km v teplých dnech. Zoe pohání přes redukční převodovku synchronní elektromotor o výkonu 65 kW a s točivým momentem 220 N.m.

Renault reagoval i na výtky, že zásluhou výroby elektrické energie nejsou elektromobily s akumulátory dobíjenými ze sítě ve skutečnosti bezemisními vozidly. Pro Zoe proto uvádí emise CO2 62 g/km vypočtené z průměrného mixu výroby elektrické energie v Evropě, přičemž ve Francii, kde je dominantní výroba v jaderných elektrárnách, to je jen 12 g/CO2.