name | autoweek.cz

Není klidu v Nissanu

Není klidu v Nissanu

18.06.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Agentury hlásí další problémy v nejvyšším vedení Nissan. Ozývají se hlasy, že by výkonný ředitel Ashwani Gupta měl ve funkci nahradit generálního ředitele Makotu Uchidu. Dokonce se objevují úvahy, že už nyní vlastně není vůbec jasné, kdo skutečně Nissan řídí.
Ashwani Gupta (49) má v Nissanu na starosti operativní řízení. Je také hlavním tvůrcem nejnovějšího plánu oživení problémy pronásledované automobilky. Jeho spojenci nyní tlačí na představenstvo, aby ho povýšilo do funkce generálního ředitele, aby mohl realizovat novou strategii společnosti. Pro agenturu Reuters to uvádějí zdroje z nejvyššího vedení společnosti. Tito pracovníci ovšem nemají oprávnění jednat s médii. Do kampaně v zákulisí je údajně zapojeno nejméně půl tuctu současných a bývalých vedoucích pracovníků. To opět ukazuje na pokračující napětí ve vedení automobilky, která během krátké doby vystřídala čtyři generální ředitele.

Nejistota hrozí dalším zvýšením nestability v Nissanu, která přetrvává od konce roku 2018, kdy byl zatčen dlouholetý jeho dlouholetý šéf a zachránce před bankrotem Carlos Ghosn. Ghosn byl generálním ředitelem společnosti Nissan do dubna 2017, kdy odstoupil ale zůstal předsedou. Od té doby už Nissan vystřídal tři generální ředitele. Nissan se potýká s mnoha problémy od svých vlastních finančních potíží až po dopady pandemie Covid-19 na celý automobilový průmysl.
 
V oficiálním vyjádření Nissanu se uvádí, že dvanáctičlenná správní rada Nissan Motor nemá v plánu vyměnit v roli generálního ředitele Makotu Uchidu. Nissan ve svém prohlášení uvedl, že „v Nissanu nejsou naplánovány ani zvažovány žádné změny ve vedení společnosti ani nedošlo ke změně úzkého pracovního vztahu mezi pány Uchidou a Guptou. Publikované spekulace jsou nepodložené a zavádějící.“
 
Podle lidí, kteří jsou podle Reuters o této záležitosti informováni, podporovatelé Gupty navrhují, aby buď sdílel roli generálního ředitele s Uchidou, nebo ho nahradil, přičemž Uchida by se stal předsedou představenstva. Podpora Gupty zintenzivnila od 28. května, kdy byl představen čtyřletý plán obnovy Nissanu se snížením provozních nákladů a posílením jeho globální aliance s Renaultem a Mitsubishi. V Indii narozený průmyslový veterán Gupta se podílel na sestavování tohoto plánu a jeho příznivci nyní chtějí, aby jej realizoval.
 
Zdroje uvádějí, že Guptovi spojenci v posledních týdnech posílili kvůli rostoucím pochybnostem řadových zaměstnanců o schopnosti Uchidy vyvést Nissan z problémů. Přitom se zdůrazňuje jeho matné vystoupení na tiskové konferenci 28. května, na níž představil plán snížení výrobní kapacity a omezení modelové nabídky Nissanu spolu s důrazem na sdílení nákladů a investic s aliančními partnery Nissanu Renaultem a Mitsubishi Motors. Uchida zde zdůraznil, že „hlavním cílem plánu není restrukturalizace, ale vybudování finanční základny, který povede k trvalému budoucímu růstu. Pro tento budoucí růst plánujeme pokračovat v investicích do vývoje produktů a technologií.“
 
Zdroje uvádějí, že Uchidův komentář ukázal nedostatek naléhavosti v současné kritické situaci. „Plánem Nissanu je restrukturalizace bez ohledu na to, jak jej nazýváte. Ale Uchida jej nedokázal jasně definovat jako plán restrukturalizace. Myslím, že by věci více prospělo, kdyby Uchida jasně vyjádřil o co jde, aby zdůraznil naléhavost tohoto plánu a zdůraznil, že lidé nyní musí zabrat,“ konstatoval analytik SBI Securities se sídlem v Tokiu Koji Endo.
 
Gupta již ve skutečnosti převzal velkou část odpovědnosti za řízení Nissanu a podle anonymních informátorů z vedení společnosti se Uchida do řízení zapojuje méně. Další zdroj uvedl, že Gupta řídil všechna nedávná setkání vedení společnosti v ústředí v Jokohamě na nichž se jednalo o zotavení na klíčových trzích jako jsou Čína a USA. „Při formulaci plánů činí veškerá zásadní rozhodnutí, zatímco od Uchidy nedostáváme žádné pokyny,“ řekl jeden z manažerů.
 
Plán obnovy společnosti Nissan vychází z myšlenek, které už dříve Gupta využil pro oživení obchodní činnosti v oblasti užitkových vozidel Renault a Nissan. Po nástupu do Renaultu v Indii v roce 2006 se Gupta stal viceprezidentem zodpovědným za globální obchod s užitkovými vozidly Renaultu. Tuto pozici zastával až do dubna 2019, kdy byl jmenován výkonným ředitelem Mitsubishi. Při přípravě nejnovější strategie Nissanu Gupta úzce spolupracoval s předsedou Renault Group Jeanem-Dominiquem Senardem. V důsledku toho si Gupta a Senard vytvořili úzký vztah, což je klíčové pro znovuobnovení spolupráce v rámci Aliance Renault-Nissan.
 
To by mohlo přesvědčit Senarda, aby jako člen představenstva Nissanu podpořil jmenování Gupty generálním ředitelem. To by mělo velmi pozitivní význam pro celou alianci, protože Uchida a Senard si zatím nevytvořili bližší solidní vztah.
 
Mluvčí Renault Group uvedl, že společnost se nebude vyjadřovat ke spekulacím médií a dodal, že vztah mezi současnými vedoucími pracovníky Renaultu, Nissanu a Mitsubishi je vynikající.