name | autoweek.cz

CD odumírají, ale měly by být zachráněny

CD odumírají, ale měly by být zachráněny

26.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vestavěné CD přehrávače v automobilech jsou zřejmě odsouzeny k tomu, aby se odebraly za kazetovými magnetofony - zapomenutí. Ale nemělo by tomu tak být. Nejen proto, že nabízejí vyšší kvalitu záznamu. Smlouva ACTA se totiž snaží vrátit vývoj záznamu hudby o desetiletí zpět.

CD přehrávače v automobilech určených zejména pro mladší lidi brzy zmizí. Mladí zákazníci totiž pro přehrávání hudby během jízdy v autě běžně využívají rozhraní pro MP3, zapojí si  iPod nebo chytrý telefon a poslouchají vlastní hudbu.

V anketě GM uvedli  potencionální zákazníci modely Sonic/Aveo a Spark na dotaz, co očekávají od systémů zábavy v automobilech, že CD přehrávač nepotřebují, protože jej nepoužívají. Proto jim připadá jako zbytečná investice. V současné době je pro mladé řidiče nejdůležitější otázkou při usednutí do auta jak si zapojit iPod..Výkon motoru nebo počet airbagů jsou pro nastupující generaci podružnými záležitostmi.

Jenže každý, kdo tyto systémy vyzkoušel, ví, že jsou přinejmenším nedokonalé. Stejně jako zákazníci očekávají naprostou spolehlivost mechanických částí svého vozu, očekávají to samé i u prvků zábavy. Na rozdíl od iPodů CD přehrávače, pokud není poškozen disk, v autě pokaždé fungují. Nespolehlivé rozhraní iPod je jistou cestou k odrazení zákazníků. Výsledkem jsou nelichotivá vyjádření na sociálních sítích a ztráty důležitých bodů ve studiích spokojenosti zákazníků J. D. Power (u Fordu by mohli vyprávět, jak se projevuje nespokojenost zákazníků s odborníky tolik oslavovaným systémem Ford SYNC).

Skutečnost, že GM nyní odstraňuje CD přehrávače, může souviset s tím, že se zbavuje viditelných zařízení, protože jsou drahá a zajímají se o ně jen starší motoristé. Očekává se, že prodej systémů zábavy bez CD v příštích letech poroste geometrickou řadou. Ale CD přehrávače se nejspíš ještě nějakou dobu rovněž udrží, neboť starší generace jim dává přednost.

GM možná omezí i další drahé doplňky výbavy, jako jsou navigační systémy. Chevrolet v USA podle všeho našel originální způsob, jak snížit výrobní náklady i prodejní cenu tím, že přenese většinu těchto povinností na chytré telefony. Jenže co když zákazník patří mezi 47 % Američanů ve věku 18 až 24 let, kteří chytrý telefon nemají? Bude naprosto zbaven možnosti mít v autě audio systém, navigaci nebo podobná zařízení?

Přesune se tedy prodej systémů pro zábavu na různé výrobce a prodejce, nebo zůstanou stavebním prvkem automobilu? Zdá se, že jde o něco, o co se automobilky nechtějí do budoucna starat. Obchodní model automobilek spočívá v prodeji nových aut a nechtějí se zabývat tím, zda se nějaký audiosystém přestane používat a učiní tak ojetý automobil neprodejným. Vyhodit do koše minipřehrávač CD není problém, u automobilu je to však něco jiného.

Hrozící zánik CD přehrávačů v automobilech ale není jen dílem automobilek. Pro výrobce hi-fi přestávají být CD přehrávače zajímavým obchodním artiklem. Výstavy spotřební elektroniky předvádějí především systémy založené na streamingu, tedy internetovém rozhlasu.

Jenže streaming má nízkou věrnost reprodukce zvuku a předem nastavené hodnoty pro stahování na iPod postrádají vyšší kvalitu. Získáte sice hudbu jakou chcete, ale do vašich uší se nedostane kvalitní reprodukcí. Většině uživatelů to ale nevadí.

Naproti tomu CD přehrávač poskytuje nejvyšší věrnost reprodukce pro poslech hudby dostupnou pro širokou veřejnost. Proto tu je významný argument pro ponechání CD přehrávačů v automobilech. Zde jde o něco jiného, než když se začaly stahovat vestavěné kazetové přehrávače. Všechny předchozí audio formáty měly problémy s postupným zhoršováním kvality a nespolehlivostí. CD naopak poskytují čistý zvuk, jasné výšky, definované basy a působivé střední rozpětí, které nebrání konverzaci. Přehrávače CD mají špičkovou audio kvalitu pro rockovou hudbu i operní árie.

Se standardním stahováním u většiny digitálních audio přehrávačů a dokonce ještě nižším rozlišením u streamingu se sluchový zážitek mění v nejasný šum. Jde o přirozený vývoj, ale na rozdíl od předchozích evolučních skoků CD není nahrazováno audio produktem s vyšší kvalitou, ale jen pohodlnějším. Pro ty, kteří požadují kvalitu, je to ovšem krok zpět. Je výsměchem, když je automobil vybaven špičkovou soustavou reproduktorů Mark Levinson do nichž se posílá signál ze zařízení s druhořadou reprodukcí.

A pak je zde ještě jeden problém. Stahování skladeb do iPodu či jiných přehrávačů je až na vzácné výjimky, kdy se děje za úplatu, velkými nahrávacími společnostmi a jejich lobbyisty označováno za krádež! Pro organizace jako je OSA jsou tedy uživatelé těchto zařízení zloději. Ostatně i u nás byla pod hlavičkou ochrany autorských práv v naprosté tajnosti přijata dohoda ACTA umožňující regulaci internetu ve snaze zabránit volnému stahování a vytvořit prostor pro postih všech, kteří jej umožňují a využívají. Také u nás se přistoupení k této dohodě událo netransparentně, skrytě, v utajení bez jakékoliv komunikace s veřejností. Na základě dohody ACTA bude např. možné kontrolovat obsah přehrávačů MP3 a iPodů a trestat každého, kdo nedoloží legálnost stažení svých záznamů.