name | autoweek.cz

Ceny železa straší automobilky

Ceny železa straší automobilky

03.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Plánované zvýšení ceny surového železa staví evropské automobilky před riziko velkých problémů. Proto jejich asociace ACEA žádá EU o změnu přístupu.

Rostoucí potřeba oceli v Číně dovedla její největší producenty k dohodě o postupném zvyšování cen. Trojice největších dodavatelů železné rudy, australské Rio Tinto, brazilské CVRD a australská BHP Billiton nedávno zvýšily ceny o 80 %. To vyvolalo skokový růst

ceny surového železa o plných 90 %. Přitom už vloni se prodejní cena železa zdvojnásobila a nyní dosahuje 155 dolarů za tunu.V důsledku toho podle největšího výrobce oceli na světě, společnosti ArcelorMittal, vzroste během druhého čtvrtletí cena oceli o 21 %.

Růst ceny oceli může mít katastrofální dopad na výrobní ceny velkosériově vyráběných aut. Dokonce mnohem více než na luxusní auta, u nichž ceny materiálu představují menší část celkové ceny.

Oceláři ukončili dlouhodobé smlouvy a opustili 40 let trvající postup při spolupráci s automobilkami se stanovením ceny oceli vždy na rok dopředu. Nyní zavedli stanovení ceny pouze na čtvrtletí, což činí plánování nákladů na výrobu pro automobilky takřka nemožným.

Automobilky v současné době hospodářské krize a investic nutných pro splnění zpřísňujících se emisních limitů a bezpečnostních předpisů více než kdy dříve potřebují dosáhnout stabilitu a rozumné ceny surovin.

Automobilky, sdružené v asociaci ACEA, proto požadují na kontrolorech protitrustového chování v rámci EU aby jim uvolnili ruce pro vyjednávání s výrobci oceli. Současně vyzývají vedení EU i vlády jednotlivých států aby začaly urychleně jednat ve snaze předejít kritické situaci, která může během několika měsíců nastat.