name | autoweek.cz

Češi dýchají nejčistší vzduch za poslední roky

Češi dýchají nejčistší vzduch za poslední roky

30.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V roce 2020 nebyla v ČR vyhlášena ani jediná smogová situace. K čistému vzduchu pomohl nárůst využívání plynu k vytápění i v dopravě.
V roce 2020 nebyla v České republice vůbec poprvé vyhlášena žádná smogová situace. Vyplývá to z dostupných statistik Českého hydrometeorologického ústavu za posledních sedm let. Ještě v roce 2019 jich přitom bylo vyhlášeno třináct. Počet smogových situací meziročně klesá od roku 2017 z tehdejších 58 až na nulu v roce 2020.
 
„Vzhledem k protiepidemickým opatřením sice došlo k omezení výrazných znečišťovatelů, jakými jsou průmysl a doprava, narostla však intenzita vytápění v domácnostech, odkud lidé pracovali. Právě domácnosti byly vždy nejhorším znečišťovatelem ovzduší v ČR. Ke zlepšení ovzduší tak jednoznačně přispěl přechod na ekologičtější formy vytápění včetně zemního plynu, podporovaný od roku 2015 kotlíkovými dotacemi,“ říká výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS) Lenka Kovačovská.  
 
Ve třech vlnách kotlíkových dotací se podařilo vyměnit 80 000 starých neekologických kotlů za 12 miliard korun. Aktuálně připravuje ministerstvo životního prostředí pokračování programu. Zájemci by však měli jednat rychle, protože již od září 2022 bude používání kotlů 1. a 2. emisní třídy ze zákona zakázáno pod pokutou až 50 000 Kč. „Pokud si to mohou lidé dovolit, doporučujeme, aby s výměnou starého kotle začali co nejdříve. Ti, kteří budou chtít počkat na dotace a zároveň se vyhnout pokutě, budou mít na celou výměnu reálně jen pár měsíců. Navíc se může stát, že budou čekat zbytečně, protože pro všechny zájemce rozhodně v první vlně peníze nebudou. Bylo by skvělé, kdyby toto mohlo ministerstvo životního prostředí ve svých plánech zohlednit,“ upozornila Kovačovská s tím, že omezený je i počet techniků, kteří požadovaný počet výměn do září 2022 nemusejí časově zvládnout.
 
Kvalitu ovzduší podle ČPS v minulém roce příznivě ovlivnil i rozvoj plynové mobility. Nejvýrazněji rostly počty autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) a objevily se i první nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (LNG). Právě tyto segmenty mají na emisích z dopravy tradičně nejvyšší podíl. „Téměř každý desátý městský autobus v České republice jezdí na CNG. Přibyly rovněž desítky nových nákladních vozů na LNG a běžní řidiči si mohli loni vůbec poprvé na stanicích plnit své vozy i ekologickým BioCNG,“ uzavřela Kovačovská.