name | autoweek.cz

České lithium pro německé automobilky?

České lithium pro německé automobilky?

29.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Christian Hetzner v Automotive News Europe upozorňuje na akutní potřebu německých automobilek získat lithium pro své ambiciózní programy výroby elektromobilů. Jejich aktivity se časově shodují s růstem zájmu o lithium v Krušných horách.
V roce 2015 automobilky BMW, Daimler a Volkswagen spojily své úsilí při pořízení mapovací divize HERE od společnosti Nokia a těsně spolupracují při snaze vytvořit v Evropě síť ultrarychlých dobíjecích stanic pro elektrická vozidla. Redaktor Automotive News Europe Christian Hetzner se proto ptá, zda tyto velké německé společnosti spojí své síly také při zajišťování dostatečného množství lithia, rozhodujícího materiálu pro akumulátory elektromobilů a plug-in hybridů?
 
Pro automobilky je klíčovým problémem velká koncentrace dodavatelů lithia. Tato surovina se těží především v Jižní Americe v tzv. Lithiovém trojúhelníku na pomezí Bolívie, Argentiny a Chile. V Andách lithium těží čtyři společnosti: chilská SQM, čínské společnosti Tianqi Lithium a Albemarle a FMC Lithium z USA. Děje se tak za cenu totální devastace rozsáhlých území, ale to příznivce ekologické dopravy nezajímá.
 
Automobilky jako BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen si potřebují zajistit dostatečné dodávky lithia, neboť je to důležitá surovina pro výrobu akumulátorů, které napájejí trakční elektromotory plně elektrických vozidel a plug-in hybridů. BMW v tomto roce plánuje prodat 100 000 elektrifikovaných vozidel poté, co bylo v roce 2016 zákazníkům dodáno 62 000 elektromobilů a plug-in hybridů. Toto číslo se má zvyšovat, neboť emisní předpisy v Evropě a dalších částech světa se zpřísňují a splnění limitů emisí platných pro veškerou produkci každé značky bez elektromobilů brzy nebude možné.
 
Volkswagen začne od roku 2020 velkou ofenzívu s novou platformou MEB, kterou využijí i další koncernové značky Audi, Škoda a Seat. S její pomocí chce VW v roce 2025 prodávat 2 až 3 miliony vozidel s elektrickým pohonem ročně, tzn. 20-25 % celkového objemu prodeje.
 
Pokud by automobilky uvažovaly o spojení sil také při získávání lithia, podle generálního ředitele BMW Haralda Kruegera by tomu protikartelové úřady nebránily. „Je zde dostatečná konkurence,“ řekl reportérům ANE v Ženevě a poznamenal, že koupě HERE také dostala zelenou a protikartelové úřady pravděpodobně nebudou blokovat ani spolupráci německých automobilek na dobíjecí síti.
 
Je jistě náhodou, že plány spolupráce německých automobilek začít spolupracovat na získávání lithia se shodují s rostoucím zájmem o ložiska lithia pod Krušnými horami, kde se údajně nachází 6-8 % světových zásob tohoto kovu. Při pohledu na lithiové doly v Andách si nejsem tak docela jistý, že to je skutečně poklad, o který stojí za to usilovat.