name | autoweek.cz

Chery QQ z Polska?

Chery QQ z Polska?

13.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Městský miniautomobil Chery QQ je sice nepříliš kvalitní kopií Daewoo Matiz resp. Chevroletu Spark, nicméně v Číně jde o kultovní aut. Nyní se chystá přes Polsko zaútočit i na Evropu.

Přes bombastickou reklamu ani dva roky po svém představení Tata Nano stále zápasí s problémy rozběhu sériové výroby. V Číně mezitím automobilka Chery chrlí po stovkách tisíc svůj nízkonákladový QQ. Prodej už překročil hranici půl milionu kusů.

Chery QQ je pětidveřové miniauto dlouhé 3550 mm vyráběné od roku 2003. Jedná se o kopii vozu Daewoo Matiz, jenž se mimo Koreu později prodával jako Chevrolet Spark 1. generace. Mnohé karosářské díly jsou dokonce zaměnitelné. Nosná struktura vozu je jasnou kopií Matizu, nicméně díky použití odlišných materiálů má zcela odlišné parametry. V Rusku uskutečněné crash-testy prokázaly, že na rozdíl od na svou velikost relativně bezpečného Matizu představuje QQ pro cestující už při malém střetu smrtelnému nebezpečí úrazu hlavy. Nosná struktura QQ se totiž po nárazu zcela zhroutí a nevykazuje žádné schopnosti zachytit energii nárazu prostřednictvím deformačních struktur. GM původně na Chery podalo v Číně žalobu, nicméně nakonec od ní ustoupilo.

Chery QQ je zdánlivě neoddělitelný od čínské kultury. Přesto se nyní vážně uvažuje o vstupu tohoto vozu do Evropy prostřednictvím zadních dvířek v Polsku. Chery Automobile totiž má v plánu získat polskou automobilku Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) a začít vyrábět QQ v Polsku.

Automobilka FSO na předměstí Varšavy je známá především jako bývalý výrobce vozů Polski Fiat v letech 1965 až 1991 a poté svým nezdařeným partnerstvím s Daewoo Motors. Po bankrotu automobilky Daewoo je podnik FSO opět samostatný a situace se tam stále horší. Snahy o spojení s GM nebyly úspěšné. Automobilku, i nadále vyrábějící starší vozy Daewoo pro ukrajinský trh, kde se prodávají s označením Sens, tedy beze jména. To vedlo ke spojení s ukrajinskou společností UkrAvto. Ta dospěla k dohodě s GM, pro nějž ve Varšavě vyráběla Chevrolety Kalos. Projekt ale brzy skončil na problémech s kvalitou výroby.

Příprava na zahájení výroby Chery QQ se už rozeběhla i v Brazílii, kde by se měl nabídnout od roku 2012.

Existuje ještě jedna společnost, kterou by Číňané mohli koupit. Shodou okolností jde údajně o společnost, která měla poměrně nedávno rovněž vazby na GM.

Chery má továrny v Rusku, na Ukrajině, v Iránu, Egyptu, Indonésii, Uruguayi a Malajsii. Továrna v Evropě dosud v této sbírce chybí, i když v Evropě se QQ vyrábí v ruském Kaliningradu v továrně Avtotor pod jménem Sweet. QQ se relativně s úspěchem prodává v řadě asijských zemí (Filipíny, Srí Lanka, Vietnam, Thajsko, Singapur ale i Írán) a v Jižní Africe. Ve všech těchto zemích se jedná o nejlevnější auto na trhu (na Filipínách se prodává dokonce jen za 700 USD). V některých zemích (například v Malajsii) se ale GM podařilo prosadit zákaz prodeje tohoto vozu jako nelegální kopie.