připojená auta vás dobře znají | Autoservis | autoweek.cz

Připojená auta vás dobře znají

Připojená auta vás dobře znají

10.04.2022 | | Trendy

Souboj o data z připojených aut nabírá na intenzitě. Upozorňuje na to analýza agentury Reuters.
Kam chodíte, co vyřizujete, kde se zastavujete, co posloucháte, co vás zajímá, vaše dobré i špatné návyky – to vše o vás vaše propojené auto ví. Společnosti nyní soupeří o kontrolu nad korunovačními klenoty éry propojených automobilů: daty z vašich vozidel.
 
Soutěž vstupuje do stěžejní fáze, protože regulační orgány EU se snaží vypracovat první zákony týkající se vozidel s připojením k internetu a staví automobilky proti koalici pojišťoven, leasingových společností a autoservisů. Evropské komise by měla zahájit konzultace o datech z vozidel aby do konce roku vznikla příslušná legislativní podoba - první svého druhu na světě.
 
Zlato ze světa komunikací
Mnoho společností považuje data za zlato z nového světa komunikací - i když nejde o hmatatelnou ale jen virtuální komoditu. „Pokud v budoucnu nebudete mít přístup k datům, budete vytlačeni u trhu. Nebudete efektivní, nebudete mít ty správné služby, prostě nakonec nebudete moci fungovat,“ říká Tim Albertsen, generální ředitel ALD, divize leasingu automobilů Societé Generale, která spravuje miliony vozidel.
 
Výrobci automobilů si hlídají svou roli vrátného u přístupu k datům ze svých vozidel. Proto se brání specifickým předpisům pro data ve vozidlech s tím, že ochrana spotřebitelů je prvořadá. „Evropský automobilový průmysl se zavázal poskytovat přístup k datům generovaným vozidly, která vyrábí. Nicméně nekontrolovaný přístup k datům ve vozidlech představuje velké bezpečnostní riziko z hlediska (kyber) zabezpečení, ochrany dat a soukromí,“ uvádí Asociace evropských výrobců automobilů ACEA.
 
Společnosti, které se proti automobilkám postavily, však tvrdí, že omezení nebo zpoplatnění přístupu k datům považují za nespravedlivé a omezení přístupu k údajům ve vozidlech by mohlo zničit konkurenci výrobců automobilů provozující vlastní leasingové firmy, služby předplatného pro automobily a autoservisy. Tvrdí, že výrobci automobilů v mnoha případech již omezují přístup k údajům o vozidle a zpoplatňují přístup nezávislým autoservisům.
 
„Výrobci jsou v přímém kontaktu s vozidlem, takže získají všechna data. Dostanou plný bufet a my dostaneme jen nějaké drobky,“ říká Sylvia Gotzenová, generální ředitelka Mezinárodní federace distributorů autodílů nebo FIGIEFA, která je součástí širší aliance opraváren a výrobců dílů zaměstnávajících v Evropě 3,5 milionu lidí.
 
Automobilky mají s daty velké plány
Skupina Stellantis očekává, že do roku 2030 bude ročně generovat 20 miliard eur ze softwarových produktů a předplatitelských služeb. Takové nabídky jsou také ústředním bodem plánu General Motors zdvojnásobit roční tržby na 280 miliard USD.
 
Volkswagen uvedl, že data se stávají klíčovým zdrojem tvorby hodnot a inovací a tvrdí, že nad nimi mají jeho zákazníci plnou kontrolu. BMW odmítá tvrzení, že zadržuje data. Uvádí, že může sdílet téměř 100 datových bodů s třetími stranami pokud si to řidiči vyžádají a může zpřístupnit další, pokud společnosti prokáží skutečnou obchodní potřebu a ochotu převzít odpovědnost za rizika týkající se kybernetické bezpečnosti.
 
Skupiny dodavatelů, reprezentované sdružením FIGIEFA, ovšem tvrdí, že výrobci automobilů mají přístup k tisícům datových bodů.
 
Mluvčí BMW řekl, že automobilka by chtěla, aby si všechny strany sedly s zprostředkovatelem, jako je Evropská komise, a sestavili seznam datových bodů, který bude přijatelný pro všechny. Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares uvedl, že automobily vyrobené jeho společností generují data, což stálo peníze, a tak je za ně potřeba zaplatit: „Nejde pouze o shromažďování dat, ale také o jejich využití způsobem, který vytvoří hodnotu pro někoho, kdo je ochotný za to zaplatit."
 
Data jsou naprosto klíčová
Jiné společnosti v automobilovém ekosystému, jako je ALD, tvrdí, že chtějí, aby Evropská unie zajistila rovné obchodní podmínky. ALD je v procesu nákupu nizozemského rivala LeasePlan aby vytvořil kombinovanou flotilu 3,5 milionu vozidel. Má platformu pro sdílení automobilů, která potřebuje spouštět diagnostiku, načítat počítadlo kilometrů, kontrolovat palivoměr a přepínat vozy mezi uživateli. Nabízí také pojistný produkt, který snižuje pojistné na základě dobrého jízdního chování - sleduje, jak řidič zrychluje a brzdí. Pro získávání dat připojí ALD do vozidla vlastní bezdrátový „dongle“, který přenáší informace na vlastní vyvinutou platformu, za jejíž provoz platí americkému startupu Vinli. „Přístup k datům je pro nás naprosto klíčový pro poskytování služeb, které děláme dnes. Výrobci automobilů, provozující podobné služby, získávají tato data přímo, čímž je ALD v konkurenční nevýhodě,“ říká Tim Albertsen.
 
Společnost Stellantis nabízí sdílení a pronájem aut prostřednictvím své jednotky Free2Move. Většina velkých výrobců automobilů má své vlastní leasingové jednotky, jako je BMW Alphabet a Mercedes-Benz Athlon. Tim Albertsen z ALD uvedl, že hlavní zákazníci vozového parku jsou ochotni za data zaplatit, ale že chce předpisy, které zajistí, že jednotka pro sdílení aut ALD bude platit stejně, jako Stellantis účtuje ve své vlastní divizi Free2Move.
 
Riziko pro autoservisy
Pojišťovny a autoservisy tvrdí, že je prvořadé, aby EU nechala řidiče vybrat si, kdo bude mít přístup k údajům z jejich vozidel. „Je potřeba regulace, protože to nemůžete nechat v rukou výrobců automobilů. Každý řidič by se měl rozhodnout, co chce se svými daty udělat,“ řekl Nicolas Jeanmart, vedoucí oddělení pojištění osob a obecného pojištění průmyslové skupiny Insurance Europe.
 
Sylvia Gotzenová ze sdružení FIGIEFA řekla, že majitelům aut by mělo být umožněno propojit svůj preferovaný autoservis se svým vozem a nechat jej spustit vzdálenou diagnostiku pokud by měli s autem problémy místo aby se spoléhali pouze na doporučení výrobce. „To vše je nyní technicky možné, ale brzdí nás to, protože nám v tom brání výrobci automobilů. Členové FIGIEFA jsou ochotni přijmout kybernetické bezpečnostní procesy a požadavky výrobců automobilů, ale přidaná kybernetická bezpečnost by neměla sloužit jako záminka pro výrobce automobilů, aby omezili přístup.“
 
Richard Knubben, náměstek generálního ředitele společnosti Leaseurope, která zastupuje evropské leasingové společnosti a autopůjčovny, uvedl, že čím déle bude EU o legislativě týkající se dat z automobilů jednat, tím více nezávislým autoservisům hrozí, že zaniknou, protože k nim nemají přístup: „V době, kdy dostaneme legislativu, se můžeme propadnout do nerovnováhy, kterou už nebude možné napravit.“