name | autoweek.cz

Čína: Příliš mnoho továren, málo kupujících

Čína: Příliš mnoho továren, málo kupujících

11.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V době, kdy prodej aut v Číně rostl meziročně o 30 %, těžily z tohoto boomu i čínské automobilky a společnosti přicházející z jiných průmyslových odvětví. Nyní se ale tyto domácí producenti dostávají do vážných problémů.

V Číně postupně skončily veškeré podpůrné programy, daňové úlevy a politika pobídek energeticky úsporných automobilů byla nastavena tak, že nevyhovujícími se už stalo více než 90 % produkce. Zatímco vloni prodej aut v Číně vzrostl proti roku 2009 o 35 %, letos se tento meziroční nárůst za deset měsíců snížil jen na 5,9 %. V říjnu dokonce došlo v Číně k poklesu míry růstu prodeje v porovnání se říjnem 2010 na 1,4 %.

Zatímco globálně působící koncerny si i nadále vedou dobře, domácí výrobci se začali dramaticky propadat. Dokonce i dva z nejvýznamnějších domácích producentů se dostali do ztrát - za tři čtvrtletí hlásí Chongquing ChangAn Automobile ztráty v přepočtu ve výši 22 milionů USD a FAW, což je součást koncernu FAW Group, o 8 milionů USD. Další automobilky hlásí dramatický pokles zisku - Jianghuai Automobile o 87 % a Dongfeng Automobile o 42 %.

Čínské noviny People’s Daily, vlastněné komunistickou stranou, přinesly analýzu stavu čínského automobilového průmyslu, která nutí k zamyšlení. Prodej aut v Číně se totiž nerozvíjí tempem, jakým automobilky budují nové továrny. Pravděpodobným výsledkem bude velká nadvýroba. To podle listu posiluje potřebu už dlouho předpokládané restrukturalizace zatím chaoticky se rozvíjejícího čínského automobilového průmyslu.

Čínský automobilový trh náhle vstoupil do období změn a takřka žádná automobilka v zemi na to není připravena. Od dubna 2011 klesá jak výroba tak prodej. Výkonnost většiny automobilových výrobců v polovině roku 2011 ztrácela dosavadní tempo růstu prodeje a 70 % čínských automobilek v polovině roku 2011 nenaplnilo ani polovinu ze svých plánovaných cílů.

Nic z toho však nebrání automobilkám, aby nestavěly v rychlém tempu nové továrny. Rozhodnutí o investici a její realizace vyžaduje nějaký čas. Několik výrobců omezilo výrobu a přitom se rozhodlo stavět. Jakmile tyto továrny začnou vyrábět, současné omezení objemu výroby se změní na přesycení.

V People’s Daily se píše: „Navzdory zpomalení růstu poptávky domácí automobilky nadále aktivně rozšiřují svou výrobní kapacitu. Třetí továrna FAW-Volkswagen, do které se investovalo celkem 7,7 miliard juanů, zahájila provoz v Čengdu. GM v Šanghaji položila základní kámen projektu za 7 miliard juanů, jenž zvýší jejich roční objem výroby o 300 000 vozů. ChangAn PSA Automobile v Šenženu získala vládní souhlas a očekává, že bude vyrábět 500 000 vozů ročně. DPCA ve Wuhanu zahájila stavbu své třetí továrny, která do roku 2015 zvýší roční objem výroby této automobilky na 750 000 vozů. Nové továrny staví také společnosti Beijing Hyundai Motor, ChangAn Ford Mazda Automobile a Jiangling Motors. Podle statistiky Národní komise pro vývoj a reformu NDRC dosáhne do roku 2015 roční objem výroby 30 největších automobilek v Číně více než 31,2 milionů vozidel.“

ChangAn vynaložil velké prostředky na zvýšení produkce minivanů na 1,2 milionu kusů ročně, jenže do října jich prodal jen 470 000 kusů. BYD staví dokonce dvě továrny, ač její prodej poklesl o 15 %.

Chen Bin, ředitel Odboru pro koordinaci průmyslu z Národní komise pro vývoj a reformu, varuje, že „závažná nadvýroba povede k řadě problémů, jako jsou vyostřená konkurence na trhu, pokles zisku automobilek a nečinnost výrobní kapacity.“

Tato situace jistým způsobem pouze posílí vliv zahraničních partnerů ve společných podnicích. Tržní podíl domácích čínských značek, které dříve zahrnovaly polovinu z celkové produkce, se více než rok trvale snižuje a v posledních měsících se toto tempo poklesu ještě zrychlilo. V září podíl čínských domácích značek poklesl na dosud nejnižší úroveň 27,12 %, zatímco na konci loňského roku tento podíl činil 34,12 %. Uvádí to Čínská asociace automobilek CAAM.

Pokud někde došlo ke mírnému nárůstu, pak bylo to u značek pocházejících ze společných podniků. Společné podniky se všeobecně vytvářejí s velkými státními podniky. Když dojde k nejhoršímu, čínská vláda si dá pozor na vlastní společnosti a tím automaticky i na zahraniční společné podniky.

Problémem domácích automobilek, které se do automobilového průmyslu začaly pouštět až koncem 90. let, je i rostoucí nespokojenost zákazníků s kvalitou jejich výrobků. Ač se jejich odstup od produkce kontrolované globálními koncerny zmenšuje, nároky kupujících rostou mnohem rychleji. V důsledku toho jsou čínští producenti nuceni poskytovat na svá auta velké slevy.

Řešením pro mnohé společnosti je přechod do jiných průmyslových odvětví. Tak například Chery staví lodě a Brilliance buduje a provozuje farmy větrných elektráren.