name | autoweek.cz

Čínská automobilka Geely koupí Volvo

Čínská automobilka Geely koupí Volvo

27.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení Ford Motor oznámilo, že v průběhu prvního pololetí 2010 předpokládá prodej automobilky Volvo čínské společnosti Geely. Půjde o dosud největší akvizici významné automobilky Číňany.

Volvo kupuje mateřská společnost Geely Automotive, kterou je Zhejiang Geely Holding Group. Odhaduje se, že za Volvo dá 1,8 miliardy dolarů, což je mnohem méně, než za kolik Ford v roce 1999 Volvo Cars koupil (tehdy to bylo 6,45 miliardy dolarů). Transakci ale musí schválit čínská vláda. Geely Automotive je sice soukromou společností, nicméně na tak rozsáhlou investici do zahraničí si musí od čínských vesměs státem kontrolovaných bank vypůjčit 1 miliardu dolarů.

Jakmile se tak stane, bude to první zásadní krok směřující k tomu, aby Čína vstoupila mezi nejvýznamnější země ve světovém automobilovém průmyslu. Bude to totiž poprvé, kdy se čínská automobilka stane majitelem významné globálně působící značky. První náznaky tohoto zcela nového vývoje se objevily na autosalonu v Detroitu v roce 2007. Od té doby se různé čínské společnosti snaží o akvizice významných společností v automobilovém průmyslu. Dosud ale nikdy nedošlo k dohodě o převzetí celé značky.

V případě převzetí anglického Roveru se jednalo o výrobce, který zbankrotoval. Jeho výrobní technologie v roce 2005 koupila společnost SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp.), která pro ně vytvořila novou značku Roewe, a jméno MG Rover získala Nanjing Automotive Group. V červenci 2009 společnost Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery dospěla k dohodě s GM o odkoupení malé značky Hummer včetně výroby v USA, nicméně definitivní smlouva o tom dosud stále ještě nebyla podepsána.

Číňané hodlají ponechat výrobu vozů Volvo ve Švédsku a Belgii, což samozřejmě potěšilo tamní odboráře. Volvo je totiž třetím největším zaměstnavatelem ve Švédsku a na jeho produkci je napojena celá řada tamních dodavatelských firem. Volvo Cars má okolo 24 000 zaměstnanců. Ústředí sídlí v Götteborgu, kde je i výzkumné středisko bezpečnostních systémů. Výrobní závody má ve městech Torslanda a Uddevalla ve Švédsku a v belgickém Gentu, odkud pochází více než polovina produkce. Ve Švédsku má ještě čtyři výrobní závody na motory, převodovky a další komponenty.

Geely hodlá v Číně pro výrobu vozů Volvo postavit novou továrnu s roční produkcí 300 000 vozů. Ford chce i v budoucnu s Volvem spolupracovat, ale nehodlá si ponechat žádné akcie. Volvo už ohlásilo, že na autosalonu v Detroitu představí model C30 s elektrickým pohonem a dobíjením ze zásuvky.

Geely je největší čínskou soukromou automobilkou. Založil ji Li Shu Fu, označovaný často za čínského Henryho Forda. Geely začínalo s produkcí kopií japonských a evropských aut, nicméně Li Shu Fu se vždy od jiných automobilových šéfů v Číně odlišoval touhou proměnit svou firmu v globálně působící společnost. To znamenalo především pracovat na zvyšování kvality produkce v míře, jaká zatím pro uplatnění na domácím čínském trhu není potřeba. Čínské automobilky, které nejsou součástí společných podniků se zahraničními společnostmi, se stále potýkají s nedostatečnou kvalitou výroby a snaží se proto získat západní technologie.

K dohodě mezi Fordem a Geely došlo v době, kdy Čína zřejmě v letošní prodejní bilanci předstihne Spojené státy a stane se největším automobilovým trhem světa. Krátce před tím čínská společnost Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) získala od GM za 200 milionů dolarů výrobní technologie na produkci starších vozů Saab 9-3 a 9-5, ovšem neměla zájem o převzetí celé ztrátové automobilky ani o koupi značky. BAIC hodlá technologie Saabu využít pro vybudování silného postavení vlastní značky. Ta by měla přijít s novými modely už v roce 2011, což se zdá být poněkud přehnaně ambiciózní cíl. BAIC by měl v letošním roce vyrobit 1,24 milionu vozů nejrůznějších značek, včetně Mercedesu a Hyundaie.

Prodejem Volva definitivně končí projekt bývalého šéfa Fordu Jacka Nassera směřující k vytvoření luxusní skupiny značek Premier Auto Group, do níž patřily i Jaguar a Land Rover, před rokem prodané indické Tata Motors, a Aston Martin, který získali arabští investoři prostřednictvím britské firmy Prodrive. Nasserovu strategii nyní vystřídala mnohem úspěšnější zavedená Alanem Mulallym a směřující k soustředění se na klíčové přednosti značky Ford.