name | autoweek.cz

Čínské firmy varovány před Saabem

Čínské firmy varovány před Saabem

22.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínská vláda prostřednictvím vývojové a reformní komise NDRC varovala vedení společnosti Pang Da Automobil Trade Group před dalším jednáním s automobilkou Saab.

Na rozhodnutí čínské vlády varovat společnost Pang Da ale i další společnosti před jednáním s nizozemskou společností Spyker Cars vedenou Victorem Mullerem o možném partnerství s automobilkou Saab Automobile není to nic překvapujícího. Tento vývoj logicky vyplývá z toho, co jsme už psali o nenaplněné dohodě mezi Saabem (resp. jeho majitelem Spyker Cars) a Hawtai Motor Group.

NDRC, která má na starosti plánování, uvedla, že čínský automobilový průmysl bude i nadále hledat cesty k nákupu zahraničních technologií ale současně upozorňuje, že zabrání nebezpečí ekonomických ztrát plynoucích z nákupu \"potápějících se lodí\" čínskými firmami.

Jde mj. o to, že Saab nemá Číňanům co nabídnout. Jeho vozy vycházejí z technologií GM (GM v roce 1989 koupilo 50 % akcií Saabu a v roce 2000 získalo zbývající akcie. V roce 2010 GM Saab prodalo nizozemské Spyker Cars.). Jenže tyto technologie už v Číně pod značkou Buick nabízí automobilka SAIC, která je pod kontrolou místních orgánů města Šanghaj.

Saab je v Číně prakticky neznámou značkou (vloni tam prodal jen 257 vozů) a nemá tam výrobní závod. Je tedy v naprosto odlišné situaci než Volvo, když jej kupovala společnost Zhejiang Geely Holding. A je tu ještě poznatek vedení společnosti Hawtai, která při návštěvě Trollhättanu zjistila, že Saab je na tom mnohem hůř, než o ní Victor Muller tvrdí.

Victor Muller v Číně vyjednává už od září. Vždy tvrdil, že pro jednání s čínskými společnostmi má jako poslední nezávislá exkluzivní značka na světě vynikající pozici. Jenže předběžnou dohodu s obchodní firmou Pang Da Group uzavřel po dvoudenním jednání. Pang Da chtěla prodat v Číně 10 000 vozů Saab , což je ale příliš malé množství na to, aby švédská automobilka mohla vyřešit své ekonomické problémy.

Se Saabem jednaly i automobilky Great Wall a Youngman. Youngman si jako jediný u NDRC zaregistroval žádost o schválení výdeje deviz na koupi akcií Saabu. Podle čínských předpisů může NDRC projednávat jen jedinou žádost pro konkrétní zahraniční subjekt.

Dohoda Saabu a Pang Da Group nemohla mít v nejbližší době naději na schválení, protože nemůže být ani projednávána čínskými orgány dokud se nevyřídí žádost Youngmanu.

Vše navíc komplikuje nespokojenost čínské státní společnosti Beijing Automobile Industry Holding nad nenaplňováním smlouvy se Saabem o převzetí výroby modelu 9-3 uzavřené před dvěma roky. I tato smlouva v podstatě blokuje další schvalování jakékoliv dohody některé čínské společnosti se Saabem. Jenže Muller tvrdí (řekl to švédským novinám Svenska Dagbladet), že tato tvrzení nejsou pravdivá a dohoda s Pang Da bude projednávána a schválena. Navíc říká (což je opět v rozporu s čínskými předpisy), že zájem o současnou spolupráci se Saabem projevují i další čínské automobilky.

Jenže ani jakýkoliv čínský zázrak Švédům a Nizozemcům nepomůže. Saab Automobile totiž potřebuje peníze okamžitě. Výroba v Trollhättanu stojí už od 5. dubna, protože subdodavatelé odmítají dodávat díly dokud nedostanou zaplaceno (dluh Saabu se odhaduje na 44 milionů eur). Ani tento dluh ale nebránil Mullerovi v tom, aby si nechal vyplatit zvláštní prémii ve výši půl milionu dolarů. To vyvolalo ostrou reakci nizozemské asociace hájící práva akcionářů VEB. Spyker Cars (a tedy ani jeho akcionáři) totiž nedostal ze Saabu žádné dividendy.

 

Jediná cesta Saabu k penězům vede přes Vladimira Antonova. Antonov a jeho společnost Convers Group společně s Gemini Investments (která je zřejmě rovněž pod kontrolou Antonova) chce v první fázi odkoupit pozemky a budovy továrny v Trollhättanu a zpětně je pronajmout Saabu. Tím by automobilka získala potřebné finanční prostředky. Byl by to první krok směřující k tomu, aby se Antonov stal majitelem Saabu.

Jenže budovy továrny už dal Saab do zástavy na půjčku od Evropské investiční banky EIB za níž se zaručila švédská vláda. Bez jejich souhlasu tedy nelze s budovy nabízet jiným investorům, byť Antonov už do Trollhättanu vyslal odhadce. Saab už od EIB dostal 217 milionů eur, ale další peníze nechce poslat kvůli spojení automobilky s Antonovem.

Vladimir Antonov se proto obrátil na příznivce značky Saab s výzvou činit nátlak na švédského předsedu vlády Fredrika Reinfeldta aby Antonovovi povolila investovat ve Švédsku. Rozjel kvůli tomu velkou nátlakovou kampaň proti politice švédské vlády. Žádá ji, aby začala jednat v zájmu akcionářů a zaměstnanců Saabu. Současně vyzval švédskou ministryni Maud Oloffsonovou aby jej přijala k prodiskutování jeho motivace a plánů.

Švédská vláda s Antonovem odmítá jednat protože švédská tajná služba Säkerhetspolisen Säpo (stejně jako CIA) jej spojuje s organizovaným zločinem. Z tohoto důvodu i GM prodalo Saab Automobile firmě Spyker Cars teprve poté, co se v ní Antonov zbavil svého podílu.

 

Saab sice tvrdí, že už během pár dní obnoví výrobu a Muller dodává, že pro to má zajištěný dostatečný objem peněz. Jenže kolik vlastně má a bude potřebovat? Je totiž velmi nepravděpodobné, že by dodavatelé Saabu vzhledem k současné situaci automobilky obnovili dodávky jen po splacení dlužné částky.