čínsko-německé hrátky | Aktuality | autoweek.cz

Čínsko-německé hrátky

Čínsko-německé hrátky

13.02.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Přijde německý klenot do čínských rukou? V Německu z toho nemají radost, ale vše nasvědčuje tomu, že čínský holding Geely hodlá své impérium dále rozšířit a chce získat rozhodující podíl ve společnosti Daimler.
Společnost Zhejiang Geely Holding Group je už několik let v centru zájmu. Společnost založil Li Shufu jako výrobce chladičů a krok za krokem ji změnil v největšího čínského výrobce automobilů v soukromém vlastnictví.
 
Budování globálního impéria
Zatímco evropští novináři vytvářejí obraz čínských automobilek jako výrobců nepodařených napodobenin aut známých značek, Li Shufu proměnil svou automobilku v globální společnost (Li Shufu vlastní asi 90 % akcií holdingu). V roce 2010 koupil od Ford Motor švédskou automobilku Volvo Cars a ta, navzdory nedůvěře evropských médií, pod jeho kontrolou dosahuje nejlepší hospodářské výsledky ve své historii.
 
V roce 2013 Li vzbudil úsměv, když koupil britskou společnost Manganese Bronze Holding. Ta vyrábí legendární londýnská černá taxi. Firmu zachránil před bankrotem, nechal pro ni vyvinout zcela nové taxi s elektrickým pohonem a je připraven jej nabízet po celém světě.
 
Vloni holding Geely vstoupil do malajsijské automobilky Proton jako partner společnosti DRB-Hicom a díky tomu získal kontrolu nad skomírajícím anglickým výrobcem sportovních automobilů Lotus. Po necelém roce už Geely představilo plán záchrany Lotusu s projektem nových vozů podepřeným jasným plánem financování jejich vývoje.
 
Nové cesty pro budoucí rozvoj
Li Shufu ale pokračoval v rozšiřování svého holdingu i zcela novými směry, když získal kontrolu nad výrobcem létajících automobilů Terrafuglia a k tomu v prosinci za 3,9 miliardy dolarů přidal majoritní podíl ve výrobci nákladních vozidel Volvo AB, takže se obě části švédské společnosti po letech opět dostaly pod společnou kontrolu.
 
Ani to však není vše. Kromě výroby vlastních vozidel pod značkou Geely totiž holding vytvořil ještě zcela novou značku Lynk & Co., která těží ze společného vývoje s Volvo Cars a připravuje se i na vstup na evropské trhy.
 
Obdiv k evropským hodnotám
Li Shufu se stal držitelem ocenění ManBest 2017 od organizace AutoBest. Ve svém poselství, které při této příležitosti poslal, zdůraznil, že pro čínské společnosti je důležité při snaze o úspěch na evropských trzích stavět na zavedených evropských značkách.
 
Li Shufu ve své expanzi rovněž využívá zkušenosti evropských manažerů. Volvo Cars ponechal pod kontrolou Švédů a do čela představenstva Geely, Volvo Cars a Lynk & Co. povolal Karla-Petera Forstera, bývalého šéfa evropské pobočky General Motors a později generálního ředitele indické Tata Motor, který dohlížel na proměnu společnosti Jaguar Land Rover.
 
Zdroje holdingu Geely resp. pana Li Shufu se zdají být neomezené, což vyvolává logickou otázku, zda za tímto skromným mužem pocházejícím z malé vesnice a komunikujícím výhradně jen mandarínskou čínštinou nestojí někdo jiný. Každopádně ani koupí Volva AB jeho zálusk na prestižní evropské společnosti neskončil.
 
V hledáčku třícípá hvězda?
Německý magazín Handelsblatt před pár dny přinesl informaci o tom, že holding Geely usiluje o získání rozhodujícího podílu ve společnosti Daimler. Zdroj této informace přichází z Číny. Jakákoliv investice čínské společnosti v zahraničí, byť jde o soukromý podnik a nevyžaduje pro svou transakci státní peníze, totiž vyžaduje souhlas nejvyššího čínského vedení, a proto není snadné ji utajit.
 
Karl-Peter Forster na dotazy novinářů týkající se možného získání kontroly nad Daimlerem označil tyto úvahy jako spekulace. Nejvyšší představitel Daimleru Dieter Zetsche prohlásil, že je to nesmysl, protože o ničem takovém neví. Jenže on jako zaměstnanec není tím, kdo by měl být o změně majetkové struktury informován jako první.
 
S velkým napětím se proto očekávala konference Institutu CAR v Bochumi, kde bylo kromě osobní účasti Karla-Petera Forstera ohlášeno i vystoupení pana Li formou zaslaného videoposelství. Jenže to do těchto úvah nepřineslo nic nového, protože Li se k tomuto problému jednoznačně nevyjádřil. To se ovšem vykládá mnohem víc jako nepopření těchto úvah než jejich jednoznačné odmítnutí.
 
Akcie koncern Daimler jsou ze 70,7 % v rukou institucí, především investičních a penzijních fondů, a 19,4 % je v rukou soukromých investorů. Největším akcionářem proto je Kuvajtský investiční fond s 6,8 % podílu, Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi na základě vzájemné výměny akcií kontroluje 3,1 % a Geely vlastní 3,0 %. K zisku rozhodujícího podílu tedy pro Geely stačí koupě asi 4 % akcií.
 
Zákulisní boj
Možnost, že by Daimler přešel pod kontrolu čínské společnosti, samozřejmě v Německu vyvolala pozdvižení, a to i na nejvyšších místech. Kancléřka Angela Merkelová v době vyjednávání o nové vládní koalici údajně kvůli Daimleru telefonovala s čínským presidentem Si-Ťin-pchingem.
 
V této souvislosti se do úplně jiného světla dostává nedávná aféra se zveřejněním citátu tibetského dalajlámy na instagramu společnosti Daimler. Podobný žertík totiž může nejen zmařit vyjednávání s potenciálním čínským majitelem, ale může mít i katastrofální dopad na hospodaření společnosti Daimler a ve svém důsledku i dalších německých značek. Stačí jen připomenout, jak tvrdý dopad na prodej vozů Toyota měla návštěva japonského premiéra v památníku japonských vojáků ze 2. světové války včetně velitelů okupačních jednotek z Číny nebo loňský propad prodeje vozů Hyundai poté, co korejská vláda odsouhlasila umístění amerického raketového systém THAAD.
 
Čínští zákazníci jsou na podobné záležitosti, které vnímají jako provokace, velmi citliví. Není proto divu, že se Daimler za to opakovaně čínské veřejnosti omluvil a omluvu vyjádřil i německý velvyslanec v Číně, což zase vyvolalo pobouření mezi německými ochránci lidských práv…
 
A co když to s Daimlerem nakonec nevyjde? S panem Li už navázal kontakty i Sergio Marchionne, který hledá partnery pro FCA…