name | autoweek.cz

Čínský high-tech útok

Čínský high-tech útok

22.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínské automobilky na autosalonu v Šanghaji ukazují své představy o tom, co je podle nich pro budoucnost automobilů důležité. Elektromobilita je už v podstatě samozřejmostí, nyní jde především o high-tech funkce - komunikační systémy a autonomní řízení.
Místní i zahraniční výrobci, kteří chtějí proniknout na největší světový automobilový trh, vystavují na autosalonu v Šanghaji 2021 nejrůznější podoby elektromobilů - od minivozítek po superauta. Vystaveny zde jsou elektromobily pro každý věk a rozpočet - od čínského Geely pro generaci Z přes kompaktní víceúčelové vozidlo Aion Y automobilky Guangzhou Automobile Group (GAC), od luxusní verze HongGuang Mini EV až po exkluzivní Mercedes-Benz EQS, zaměřený na ty nejbohatší. Ostatně v roce 2020 se v Číně prodalo 1,37 milionu elektricky poháněných aut při celkovém prodeji 25,3 milionu vozidel.
 
Společným prvkem, spojujícím všechny modely a značky, je zaměření na informační a komunikační technologie, což se projevuje v podobě stále větších a četnějších displejů, a na funkce autonomního řízení. Po této stránce zde čínský automobilový průmysl ukazuje svou sílu.
 
Zatímco evropský automobilový trh je kvůli pokračující koronakrizi stále v útlumu, v Číně to vypadá úplně jinak. Nejen že se zdá, že mají pandemii zcela pod kontrolou, ale také automobilový průmysl vzkvétá. Kromě prestižních sedanů jsou i zde stále velmi žádaná SUV.
 
Doby, kdy čínské automobilky kopírovaly design evropských a japonských automobilů, jsou ty tam. I když i v Šanghaji stále ještě najdete automobily, které nápadně připomínají Mercedes, Land Rover nebo Porsche, pro velké automobilky a významné technologické společnosti plně platí heslo vydané státním a stranickým vedením: „Z Číny pro celý svět“. Pětiletý plán Čínské lidové republiky je založen na dvojí strategii: autonomie a útok. To bude mít vážné dopady na evropské výrobce automobilů.
 
Zatímco v USA se stále více dostávají do popředí technologičtí giganti, jako jsou Apple a Google, čínské korporace chtějí být na úplném vrcholu pokud jde o budoucí technologie. Čínský komunikační gigant Huawei nechce za americkými konkurenty zůstat pozadu a investuje miliardu amerických dolarů do autonomního řízení. Na jeho vývoji údajně pracuje 2000 inženýrů. President jednotky pro vývoj inteligentních vozidel u Huawei Wang Jun k tomu říká: „Když můžeme dodávat díly, proč bychom měli vyrábět celá auta, když to není nutně ziskové?“
 
Huawei spolupracuje se státem kontrolovanou skupinou BAIC, resp. její značkou Arcfox. Na autosalonu v Šanghaji je vystaven vůz Arcfox Alpha S HBT (HBT znamená Huawei Bluepark Together), vozidlo využívající technologii LiDAR této technologické skupiny a její divize Huawei Intelligent Automotive Solution (IAS). Elektromobily Arcfox Alpha S a Alpha S HI jsou vybaveny vlastním operačním systémem HarmohyOS společnosti Huawei a řídicí jednotkou s procesorem Kirin 990A podporujícím komunikaci 5G, opět vyvinutým Huaweiem. Operační systém je synchronizovaný s  chytrými telefony společnosti. Ovládání je prostřednictvím obřího 4K displeje, hlasem nebo gesty. Vozidla jsou vybavena akumulátory s kapacitou 93,6 kWh umožňujícím jim dojezd přes 700 km a rychlodobíjením prodlužujícím dojezd o 200 km během 10 minut.
 
Huawei je také ve hře se start-upem Seres, takže jeho elektromobil Seres Huawei Smart Selection SF5 získal vydatnou technologickou injekci od čínského technologického giganta.
 
Značka S Xpeng (celým jménem Xiaopeng Motors), podporovaná gigantem v oblasti e-comerce Alibaba, přivezla do Šanghaje kompaktní sedan BEV P5 nabízející funkce autonomního řízení pod názvem XPilot 3.5. Systém se skládá z 32 senzorů vnímání, dvou jednotek Lidar, 12 ultrazvukových senzorů, 13 kamer s vysokým rozlišením, radarových zařízení o vlnové délce 5 mm a vysoce přesného senzoru GPS. Systém autonomního řízení údajně v březnu navigoval flotilu těchto vozidel na cestě z Kantonu do Pekingu, což je 3675 km.
 
Bezkonkurenční produkt společného podniku SAIC a General Motors Wuling HongGuang MiniEV se základní cenou v přepočtu 90 000 Kč kraluje čínskému trhu s elektromobily. V Šanghaji se představuje nejnovější verze HongGuang MiniEV Macaro - dvoumístné mikroauto s elektromotorem o výkonu 20 kW a délkou 292 cm, které má dojezd 170 km, dosáhne rychlost 100 km/h a nabíjí se pouze v 220 V zásuvce. Šanghajská společnost SAIC vystavuje také MG Cyberster s dojezdem až 805 km, interaktivním kokpitem s připojením 5G a sedadly Zero Gravity s plovoucími opěrkami hlavy pro větší pohodlí.
 
Koncept Zhiji IM Airo vypadá jako futuristický vůz na kolech se sedadly obrácenými proti sobě a vodorovnými posuvnými dveřmi. Pochází ze společného podniku společností SAIC, Alibaba a Zhangjiang Hi-Tech Group.
 
Výrobce klasických automobilů Geely se zaměřuje na mladší klientelu, které již nestačí jednoduchý elektromobil. Nově vytvořená značka pro mladé Zeekr by měla fungovat jako samostatná obchodní jednotka, těžit z odborných znalostí společnosti Geely jakožto výrobce klasických automobilů a být konkurenceschopná v odvětví špičkových technologií. Elektrický Shooting Brake Zeekr 001, dlouhý 497 cm, by měl na jedno nabití baterie ujet 700 km. Díky rozpoznávání obličeje auto automaticky detekuje blížící se cestující a přizpůsobuje se jejich osobním preferencím. Geely slibuje upgradovat software vozu alespoň jednou za čtvrtletí prostřednictvím bezdrátových aktualizací.
 
Geely pracuje na vývoji autonomního řízení v rámci projektu Apollo s internetovým gigantem Baidu, ale také s Fordem a GAC. Baidu chce svým systémem autonomního řízení Apollo vybavit během tří až pěti let více než milion vozidel. V současné době jej už v praxi zkouší v autonomních taxi v několika čínských městech včetně Pekingu.
 
Dceřiná společnost automobilky Great Wall Ora se specializuje na elektromobily, s nimiž se chce dostat i do Evropy. V Šanghaji ukazuje mj. i moderní interpretaci designu VW Brouk, která je založena na platformě pro elektromobily ME společnosti Great Wall.
 
Společnost Evergrande má s plánovaným elektrickým vozem Hengchi 1 velké ambice. Luxusní sedan, jehož masová výroba začne v příštím roce, slibuje dojezd 760 km a techniku, která jej staví do stejné ligy jako luxusní Mercedes-Benz EQS.
 
Dceřiná společnost koncernu FAW Hongqi představuje hyperautomobil S9, jehož prototyp, navržený bývalým šéfem designu VW Walterem de Silvou, vyvolal senzaci na IAA ve Frankfurtu v roce 2019. Čínský superautomobil se chlubí výkonem 1030 kW (1400 k) a díky hybridnímu pohonu může dosáhnout rychlost až 400 km/h. Prvních 99 vozů má být zákazníkům dodáno příští rok.