name | autoweek.cz

Citroën Berlingo Electric

Citroën Berlingo Electric

25.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Citroën představuje sériovou verzi modelu Berlingo Electric. Tento užitkový vůz si zachovává přednosti jako ostatní verze.

Citroën se na trhu s elektromobily, a to včetně užitkových (C 15, C25 a Berlingo první generace), pohybuje už 20 let. Nyní uvádí na trh v České republice Berlingo Electric v sériové verzi.

Model Berlingo Electric je určen především pro profesionální řidiče, kteří hledají vůz, jenž jim nabídne příjemné uživatelské funkce a klidné řízení. Berlingo Electric splňuje potřeby této klientely, zejména díky velkému nákladovému prostoru z hlediska objemu i hmotnosti.

Podniky se mohou díky modelu Berlingo Electric představit jako firmy s pozitivní image a ukázat svou vůli chránit životní prostředí. Vůz rovněž reaguje na rostoucí nároky z hlediska mobility v městském prostředí. Nabízí snadné řízení díky automatické převodovce, tichý chod a podpůrné prvky řízení.

 

Elektrický pohon

Všechny součásti elektrického pohonu jsou pod přední kapotou místo klasického motoru, zatímco bloky akumulátorů jsou pod podlahou.

Elektromotor, vyvinutý společně se společností Mitsubishi Motors, je synchronní s permanentními magnety. Má maximální výkon 49 kW v rozsahu 4000-9200/min, maximální točivý moment je 200 N.m, který je k dispozici od 0-1500/min. Výkon je přenášen na přední kola přes redukční převodovku. Výkon motoru umožňuje i při plném zatížení rozjezd vozu na svazích se sklonem až 25 %.

Ve fázích rekuperace (zpomalení a brzdění) funguje elektromotor jako generátor. K rekuperaci energie dochází při zpomalení, ale také při brzdění, podobně jako u modelu C-Zéro.

 

Akumulátory

Akumulátory jsou ve formě dvou bloků zabudovány pod podlahu v zadní části, díky čemuž zůstala plocha nákladového prostoru zcela rovná a nijak se neliší od podlahy verze se spalovacím motorem. Bloky tvoří 80 článků o napětí 3,75 V seskupených do pěti modulů. Celková kapacita lithio-ionových akumulátorů činí 22,5 kWh. Při homologaci bylo dosaženo dojezdu 170 km, což je nejvíc v tomto segmentu a pro uživatele těchto vozů, kteří většinou najedou za den méně než 100 km, je to zcela dostačující.

Automobil nabízí dva způsoby nabíjení, pomocí dvou různých zásuvek:

- normální nabíjení, za pomoci klasické jednofázové 230 V zásuvky během cca 8,5 hodiny (14 A), tato doba se může lišit podle intenzity proudu v dané zemi

- rychlé nabíjení pomocí specifického nabíjecího zařízení napájeného třífázovým 380 V proudem, k nabití na 80 % stačí 35 minut.

 

Palubní přístroje podporující ekologické řízení

- Ukazatel energie uvádí okamžitou spotřebu, výkon baterie, přičemž zelený úsek na ukazateli je synonymem úsporného řízení. Ukazatel energie rovněž uvádí množství rekuperace energie při zpomalení nebo brzdění.

- Ukazatel spotřeby energie a dodatečné spotřeby. Ručička na levé straně ukazuje úroveň nabití hlavní baterie. Pokud úroveň dosáhne 20 % celkové použitelné kapacity, rozsvítí se kontrolka a současně začne pomalu klesat vytápění nebo klimatizace. Jakmile úroveň nabití dosáhne 10 % celkové použitelné kapacity, rozsvítí se kontrolka s vyobrazením želvy. Výkon je pak omezen a není možné zapnout klimatizaci a vytápění, aby se zvýšil dojezd.

- Ukazatel dodatečné spotřeby uvádí spotřebu prvků příslušenství, které jsou napájeny hlavní baterií, tedy vytápění a klimatizace.

- Palubní počítač vedle tradičních informací uvádí i průměrnou spotřebu.

- Přizpůsobený navigační systém ukazuje umístění nabíjecích stojanů a vyznačuje akční rádius vozu podle zbývajícího dojezdu.

 

Zachovaná praktičnost

Berlingo Electric je stejně jako verze se spalovacím motorem v nabídce ve dvou délkách: normální (438 cm) a prodloužené (463 cm). Nabízí největší nákladový prostor ve svém segmentu (3,3 m3 u krátké verze a 3,7 m3 u dlouhé verze), užitečná délka u podlahy je 180, resp. 205 cm.  

Vůz umožňuje přepravu tří osob, přičemž prostřední sedadlo lze po sklopení využít jako mobilní kancelář.

Pro převážení objemných předmětů lze boční sedadlo spolujezdce zcela překlopit a získat délku nákladového prostoru 120 cm s rovnou podlahou a možností převážet cestujícího vpředu. Objem nákladového prostoru se v tom případě zvýší o 0,4 mm3 a dosáhne 3,7, resp. 4,1 m3. Sedadlo spolujezdce lze rovněž sklopit a převážet vpředu vysoké předměty.

 

Jízdní vlastnosti

Zabudování baterií pod podlahu v zadní části z obou stran zadní nápravy zajišťuje dokonalé rozložení hmotnosti. Nápravový systém prošel specifickým seřízením a je vybaven pneumatikami s posílenou strukturou.

Jednotlivé bezpečnostní prvky, které jsou součástí sériové výbavy (ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku, brzdový asistent pro kritické situace, elektronický stabilizační systém ESP spojený s funkcí asistenta pro rozjezd ve svahu), posilují pocit bezpečnosti, který řidič během používání vozu Berlingo Electric získá.

 

Cena

Berlingo Electric se montuje se v továrně ve městě Vigo ve Španělsku. Nabízí se verze L1 a dvě úrovně výbavy X a SX s cenami:

Berlingo Electric L1 X: 654 500 Kč bez DPH

Berlingo Electric L1 SX: 700 500 Kč bez DPH.